Hore

Kritické okienko - Niečo málo o fotkách z ciest

V týchto dňoch, keď väčšina z nás sedí najradšej pekne niekde v teple a takmer všetky urobené fotografie sú interiérového charakteru, si v Kritickom okienku trochu pocestujeme po svete.


Ako prvú ukážku cestovateľskej fotografie som zvolila tento záber. Pracovne by som ho nazvala cestovateľský prototyp. Prečo? Úprimne, koľko podobných fotografií ste vo svojom živote už videli? Tipujem, že stovky až tisíce. Koľko krát ste nad tristo šesťdesiatym piatym podobným záberom z dovolenky vašich kamarátov prevracali oči? Asi už veľa krát. A práve preto prototyp - toto je naozaj ukážkový príklad masovej cestovateľskej fotografie vzniknutej tradičným postupom - idem - vidím - vytiahnem foťák - cvaknem. Ale to nestačí.

Kedysi som kdesi čítala skvelú radu, určenú cestovateľom a ja ju s obľubou používam nielen pre fotografiu z iných krajín, ale v modifikovanej podobe napríklad aj na koncertnú fotku. Tá rada znie - odmysli si skutočnosť, že miesto alebo situácia sú pre teba nezvyčajné. Považoval by si aj napriek tomu fotku za zaujímavú? Vo väčšine prípadov následne prichádza jednoznačná reakcia - NIE. V tomto konkrétnom prípade si predstavme, že by nešlo o mešitu s minaretmi, ale napríklad o kostol v Trnávke. Bola by fotka zaujímavá? Odpoveď si ľahko domyslíte.

Poďme si ale konkrétne povedať, prečo je táto fotka vo svojej podstate málo zaujímavá. Otázka je, čo vlastne autor chcel pri stlačení spúšte odfotiť? Odpoveď sa hľadá ťažko. Samozrejme budovu, ale to je akosi príliš všeobecné - pretože ak chcel zachytiť iba budovu, čo tam robia ľudia, autá, stromy vpravo, vlajočky či tieň druhej budovy? Toto všetko odoberá pozornosť hlavnému objektu. Vo fotke obzvlášť platí, že menej je niekedy viac - posunuté ešte ďalej - keď je na fotografii všetko, nie je na nej vlastne nič. Oko diváka sa nemá na čo sústrediť, a tak bezcieľne skáče z jedného kúta fotky na druhý a nevie, čoho by sa zachytilo. A tak radšej klikne na ďalšiu fotku. Možno je to fotka urobená s cieľom mať spomienku na to, kde všade autor bol, ale potom by ako spomienka mala ostať v súkromnom albume.

Ale aby som len nekritizovala - je niečo, čo by som na tomto zábere rada pochválila - krásne večerné svetlo, ktoré fotke doprialo zaujímavú a príjemnú atmosféru.

Úplne  "iné kafe" je táto cestovateľská fotografia od užívateľa menom Waldo:


Na tejto fotke je hneď niekoľko príkladov z toho, nad čím môže srdce diváka radostne zaplesať:

  • Netradičný objekt. Bežne takéto parádne chodníky po nebi človek nevidí a vďaka tomu je to ako objekt zaujímavé. Aj vy ste sa pristihli, že na fotku pozeráte z blízka a krútite hlavou nad tým, ako sa môžu tak pokojne prechádzať po mostíku bez zábradlia, a dokonca na ňom jazdiť na bicykli.
  • Uhol pohľadu. Autor našiel perfektný uhol záberu, vďaka ktorému sa zdá, akoby všetci dotyční chodci boli vlastne akrobati na lane. O meter vyššie či nižšie a efekt by ani zďaleka nebol taký presvedčivý.
  • Príbeh. O čom si tak asi rozprávajú tie dve tety na lavičke vpravo hore? A čo ten motorkár, prečo nekráča po lane spolu s ostanými? Alebo ten samotár v ľavom hornom rohu? Nekamarátia sa s ním ostatné decká, alebo sa on nekamoší s nimi? Príbehy sú jednoducho pre divákov zaujímavé.
  • Tonalita. Veľmi vhodne zvolené čiernobiele prevedenie s vysokým kontrastom, vďaka ktorému sa zameriavame na to, čo je podstatné - tvary, siluety a línie. Farba by iba zbytočne trieštila pozornosť.
  • Výtvarnosť fotky. Autor použil symetriu pri odraze vo vode, striedanie tmavých a svetlých plôch, siluety - to všetko výrazne umocňuje zaujímavosť výsledného záberu.

Úprimne, čím viac sa na túto fotku pozerám, tým viac ma baví objavovať jej malé detaily a ani sa mi nechce kliknúť na ďalšiu. A to je príklad dobrej cestovateľskej fotky :)

Ale tak teda dobre, kliknem a dostanem sa sem:


Toto je tiež tak trochu prototyp - tentokrát pouličnej fotky, ktorá je tiež vo väčšine prípadov spätá s cestovaním. Čo je teda "prototypné" na tomto zábere? Opäť, podobne ako pri fotke mešity, je na zábere zachytené všetko a nič. Ide o situáciu, pri ktorej si divák domyslí, že asi sleduje nejaké pouličné predstavenie, ale čo ďalej? Medzi dvomi hlavnými protagonistami sa niečo deje, ale kvôli uhlu pohľadu vlastne ani veľmi nevieme čo. Asi to bolo vtipné pre divákov na mieste (pani vzadu sa usmieva), ale táto skúsenosť sa už do fotky nepreniesla. Navyše mi pozornosť neustále skĺzava k nápisu Oroton v pozadí, čo je v prípade pouličnej fotky neraz problém eliminovať, ale tu sa to dalo vyriešiť jednoduchým úkrokom vľavo. Jediným, aj to nie celkom využitým potenciálom je telefonujúci pán blížiaci sa k dvojici, vďaka ktorému možno mohol vzniknúť nejaká zaujímavá interakcia s dvomi hercami a teda aj príbeh celej fotografie. Ale nevznikol. A tak sa autor pokúsil zaujímavosť dodať aspoň netradičným tonálnym stvárnením celej fotky. Či to stačí, alebo nie, už nechám na posúdenie čitateľom - a môj názor si zaiste ľahko domyslíte.

Pátrala som však v hlbinách ephota ďalej, aby som našla nejakú fotku, kde by sa mi princíp pouličnej fotky viac pozdával. Nebolo to ľahké, ale našla som tento príklad:


Tejto fotke by sa po formálnej stránke prirodzene dalo kde-čo vyčítať - poriadna podexpozícia, ťažko obhájiteľný štvorcový formát, prekrývajúce sa postavy ženy a dievčatka - áno, to všetko mohlo byť lepšie, ale napriek tomu je táto fotka zaujímavá, pretože je v nej PRÍBEH. Je to niečo, s čím sa aspoň sprostredkovane každý z nás stretol a na základe svojej vlastnej skúsenosti si vie domysieť, čo sa na tej lavičke deje a možno aj ako to dopadlo. Predpokladám, že si podobne ako ja dokážete celkom presne predstaviť tvár toho zvedavého dieťaťa (usmievate sa, však?) a aj vydesený či karhavý výraz jeho mamy - a aj to je súčasťou zaujímavosti tejto fotografie, lebo to domýšľanie si sa divákom jednoducho pozdáva.

Spomedzi cestovateľských fotiek ma zaujal ešte jeden záber, ktorý som vybrala do Kritického okienka. Fotka ma zaujala hlavne potenciálom, ktorý má, ale v podobe, v akej ju autor nechal, ostal málo využitý.


V tejto, pôvodnej podobe ide iba o fotku akejsi stanice metra vo veľkom meste - je zaujímavá tonálne aj perspektívou. Ale je to len fotka stanice metra, akých som už videla stovky. Čo ma ale zaujalo, bola osoba dievčiny na peróne vľavo - a tak som si dovolila fotku mierne orezať. Tento orez jej, podľa môjho názoru, celkom pridáva na zaujímavosti, keďže odčlenením jednej postavy od davu pridávame fotke aj možnosť širokej diváckej interpretácie. Jedna proti všetkým, individualistka a dav, čaká na... doplniť môžete podľa ľubovôle. A navyše sa takýmto zakomponovaním ešte viac podporí výtvarný rozmer fotografie, keďže línie tejto stanice pekne plynú z jednej strany fotky do druhej. Alternatívou by ešte mohla byť aj čiernobiela verzia. Každopádne, záber sa celkom vydaril.


Nuž a na záver už len jedna rada. Ak celkom presne neviete, ako na cestovateľskú fotku, môžete sa nechať inšpirovať užívateľom devotee a zaujímavý cestovateľský záber si jednoducho vytvoriť.

 

Autorka článku je lektorkou Akadémie Kreatívnej Fotografie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
DenisBede
2013-02-25 12:26:09
Opäť raz poučné kritické okienko! Vďaka zaň
 
walde
ocenenie redakciou 2013-02-25 15:41:09
...juch...dnes som sa tu našiel...ďakujem autorke za milé písmenká
 
vladisko
2013-02-25 19:36:41
reklama na Devoteeho.. zachvíľu budu predavať fotky o rozmeroch 2x4m s podpisom DEVOTEE za tisicky €
 
Michal Piatrov
2013-02-25 20:47:38
devotee na konci to je najlepsie
 
Michal Piatrov
2013-02-25 20:48:10
príspevok od: vladisko
reklama na Devoteeho.. zachvíľu budu predavať fotky o rozmeroch 2x4m s podpisom DEVOTEE za tisicky €
a my mu mozeme iba zavidiet
 
vladisko
2013-02-25 20:49:28
príspevok od: Michal Piatrov
a my mu mozeme iba zavidiet
no alebo budeme makať jak on a
 
Michal Piatrov
2013-02-25 20:53:28
príspevok od: vladisko
no alebo budeme makať jak on a
ano toto je lepsi napad ja som uz zacal s kolazami ale v inom smere v dymovom to je trosku netradicnejsie a zatial som velmi preto nenasiel pochopenie ....
 
vladisko
2013-02-25 20:59:28
príspevok od: Michal Piatrov
ano toto je lepsi napad ja som uz zacal s kolazami ale v inom smere v dymovom to je trosku netradicnejsie a zatial som velmi preto nenasiel pochopenie ....
čo vieš skumaj skumaj...možno tomu prídeš na chuť
 
Michal Piatrov
2013-02-25 21:01:11
príspevok od: vladisko
čo vieš skumaj skumaj...možno tomu prídeš na chuť
ale akoze z mojej strany tam je velka chut len z druhej strany dako nieje tak som to myslel
 
vladisko
2013-02-25 21:02:29
príspevok od: Michal Piatrov
ale akoze z mojej strany tam je velka chut len z druhej strany dako nieje tak som to myslel
jj už chápem idem kuknuť tvoju galerku
 
Matúš Koprda
2013-02-26 01:04:56
Dík za článok...
Ale posledná veta ma pobavila -
"Ak celkom presne neviete, ako na cestovateľskú fotku, môžete sa nechať inšpirovať užívateľom devotee a zaujímavý cestovateľský záber si jednoducho vytvoriť."

Slovíčko "jednoducho" je tam asi naviac (:
 
momasko
2013-02-26 09:27:39
naco niekam cestovat a spoznavat krajinu a ludi ked si vlastne fotku mozete vytvorit doma...nie??? kam to spejeme
 
zelovoc
2013-02-26 13:55:03
nemozem si pomoct, ale mne sa najviac paci prva fotka z Istanbulu. to svetlo a farby su vyborne. ostatne fotky ma nezaujali. kolko ludi, tolko chuti.
 
mirosz
2013-02-26 14:17:25
príspevok od: Michal Piatrov
ale akoze z mojej strany tam je velka chut len z druhej strany dako nieje tak som to myslel
lodka je super nahodou
 
Michal Piatrov
2013-02-26 14:18:24
príspevok od: mirosz
lodka je super nahodou
DAKUJEM

som rad ze sa paci
 
mirosz
2013-02-26 14:23:50
príspevok od: zelovoc
nemozem si pomoct, ale mne sa najviac paci prva fotka z Istanbulu. to svetlo a farby su vyborne. ostatne fotky ma nezaujali. kolko ludi, tolko chuti.
Mna prva a druha, aj ked na prvej mam pocit ze je trochu vyrazny efekt CPL...
Moj nazor - ked idem niekam, kam sa uz mozno nevratim a chcem si odfotit nejaku pamiatku/stavbu atd, tak nebudem to fotit nejak turbo umelecky a neviem ako strasne brutal zaujimavo. Uz len preto, ze ak to potom ukazem napr. rodicom, tak by z fotky nepochopili, co som to vlastne fotil... Minimalne jednu foto toho miesta by som spravil taku nudnejsiu, dokumentacnu, a potom by som rozmyslal nad nejakym inym podanim tej fotky...
Takze podla mna - kombinovat
 
perf
2013-02-28 07:40:16
Tá tretia fotografia sa mi nezdá byť "poriadne podexponovaná". Fotografia od devotee na mňa pôsobí až gýčovo - všelijaké tie lúče, hviezdy... by sa skôr hodili k Harry Pottrovi. Vždy ma napadne otázka pri takejto fotografii, je to ešte fotografia?
 
nezdenka
2013-03-01 20:43:26
takéto kritické články by tu mohli byť čaetejšie - posúvajú nás trošku dopredu
vďaka
 
slavmiro
2013-03-01 22:23:30
príspevok od: perf
Tá tretia fotografia sa mi nezdá byť "poriadne podexponovaná". Fotografia od devotee na mňa pôsobí až gýčovo - všelijaké tie lúče, hviezdy... by sa skôr hodili k Harry Pottrovi. Vždy ma napadne otázka pri takejto fotografii, je to ešte fotografia?
uplne suhlasim, je to obzvlast smutne ked obrazovo-umelecky 2 VS studovana Smikova-Jesna dava za vzor takuto "vec".
 
Marcel Rebro
2013-03-01 22:51:30
príspevok od: Michal Piatrov
devotee na konci to je najlepsie
Ano. Typicky cestovatelska "fotka" ...
 
Jerry C.
2013-03-01 22:58:37
príspevok od: walde
...juch...dnes som sa tu našiel...ďakujem autorke za milé písmenká
myslím,že právom
 
Michal Piatrov
2013-03-02 08:54:46
príspevok od: Marcel Rebro
Ano. Typicky cestovatelska "fotka" ...
zvlastne ako si autor predstavuje cestovatelske fotografie
 
blue-error
2013-03-02 12:20:06
prečo by sme mali uprednostňovať umelecké sračky pred "cestovateľsko-reportážnymi" fotkami?
 
AKF
2013-03-04 18:41:39
Dovolim si ako autorka clanku zareagovat... Posledna fotografia bola samozrejme myslena ako jemna ironia, resp. trochu nadneseny pristup na zaver - vobec to nebolo myslene ako priklad toho, ako ma cestovatelska fotka vyzerat... Netreba vsetko brat az tak vazne! Dolezite priklady su tie pred touto fotografiou, a navyse - v diskusii o tom, ci to este je fotka by som sa snad uz viac priklonila ku grafike

Katarina
 
gillotina
2013-03-08 21:14:36
príspevok od: AKF
Dovolim si ako autorka clanku zareagovat... Posledna fotografia bola samozrejme myslena ako jemna ironia, resp. trochu nadneseny pristup na zaver - vobec to nebolo myslene ako priklad toho, ako ma cestovatelska fotka vyzerat... Netreba vsetko brat az tak vazne! Dolezite priklady su tie pred touto fotografiou, a navyse - v diskusii o tom, ci to este je fotka by som sa snad uz viac priklonila ku grafike

Katarina
Ahoj Katarína, výborný článok, aký sem patrí!. Nech ich je čo najviac. Záver pre normálneho čitateľa perfekt vygradovaný. Tú jemnú iróniu som z toho (teda aspoň ja) zacítila. Ak to chlapci nepochopili, resp. okolo toho toľko diskutovali, tak vysvetlenie sa možno nachádza v úspešnosti užívateľa devotee, ktorú odzrkadľujú aj štatistické prehľady na tomto portáli. A to sa neodpúšťa
Ešte raz vďaka Katka.
 
Konan
2013-03-09 12:51:08
príspevok od: mirosz
Mna prva a druha, aj ked na prvej mam pocit ze je trochu vyrazny efekt CPL...
Moj nazor - ked idem niekam, kam sa uz mozno nevratim a chcem si odfotit nejaku pamiatku/stavbu atd, tak nebudem to fotit nejak turbo umelecky a neviem ako strasne brutal zaujimavo. Uz len preto, ze ak to potom ukazem napr. rodicom, tak by z fotky nepochopili, co som to vlastne fotil... Minimalne jednu foto toho miesta by som spravil taku nudnejsiu, dokumentacnu, a potom by som rozmyslal nad nejakym inym podanim tej fotky...
Takze podla mna - kombinovat
Tak nejako suhlasim. Ze je prva foto tuctova? Ano , je. Ale clovek si to foti hlavne pre seba, a castokrat sa v danej situacii lepsia fotka ani neda urobit. Navyse, cim viac sa venujem tvoreniu fotografii, tym viac sa vzdalujem hlavnemu ucelu- uzit si dovolenku. Podobne je to na vystavach. Snazit sa dobre fotit je uz praca.
Druha foto sa mi paci velmi, ale aj tretia, kritizovana, je podla mna fajn. Mne tam napriklad napis OROTON nevadi, prave naopak. Vzbudzuje vo mne pocit konkretneho prostredia ,mestskeho,dovolenkoveho. Inak by ta scena bola sterilnejsia. S tym hodnotenim je to tiez take vselijake. Ked clovek chce, dokaze na hocijaku fotku vymysliet oslavne ody a naopak inu pohanit. Ale v podstate s autorkou suhlasim. Ak jej dobre rozumiem , nemame na dovolenke len cvakat, ale pri tom aj trocha rozmyslat. Som uplny amater, takze kritiku vitam.
 
jerzi45
2013-04-02 00:29:00
milá autorka, lektorka, a neviem čo ešte...som autor predmetu tvojej prvej kritiky a som naozaj rád, že si mi otvorila oči...v blízkej i dalekej budúcnosti budem úpenlivo dbať na dodržiavanie tvojho umeleckého vzorca...radšej nefotiť, ako cvakať...a ked už cvakať, tak to nevytrčať na verejnosti... ešte raz vdaka a okrem iného, fotka bola robená o 10 hodine dopoludnia...
 
bonifacko
2013-04-02 06:16:07
Majú volné miesta v kurzoch AKF? Nieviem čo s bubakmi.
 
bonifacko
2013-04-02 06:21:13
príspevok od: Marcel Rebro
Ano. Typicky cestovatelska "fotka" ...
Ved pricestoval E.T., tak preto cestovatelska fotka, néééé?
 
Paulie
2013-04-02 06:40:28
príspevok od: bonifacko
Majú volné miesta v kurzoch AKF? Nieviem čo s bubakmi.
Veru, na Cypre začínajú suchoty, tak treba vhodne investovať.
 
jiskerka
2014-01-30 14:33:31
príspevok od: AKF
Dovolim si ako autorka clanku zareagovat... Posledna fotografia bola samozrejme myslena ako jemna ironia, resp. trochu nadneseny pristup na zaver - vobec to nebolo myslene ako priklad toho, ako ma cestovatelska fotka vyzerat... Netreba vsetko brat az tak vazne! Dolezite priklady su tie pred touto fotografiou, a navyse - v diskusii o tom, ci to este je fotka by som sa snad uz viac priklonila ku grafike

Katarina
A ja si myslím, že ak začnem kritické okienko seriózne a vážne, nemám ho zakončiť iróniou, ani "jemnou". Nie je to odborné...
 
jiskerka
2014-01-30 14:42:39
A ešte musím dodať, že hodnotenie jedného kritika je dosť subjektívne, museli by sme tu mať kritické okienko k tým istým dielam od viacerých kritikov... Samozrejme kritikov z odbornej obce... Takže na záver: Túto rubriku by som nazvala inak ako Kritické okienko, napríklad: Môj názor..?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované