Hore

Svetlo dajte na prvé miesto II.

V prvej časti sme si povedali viac o zdroji svetla, teraz sa pozrieme na jeho charakteristiku. Ak ste prvú časť ešte nečítali, nájdete ju tu.

V prvej časti sme si povedali viac o zdroji svetla, teraz sa pozrieme na jeho charakteristiku. Ak ste prvú časť ešte nečítali, nájdete ju tu.

Smer svetla

Z hľadiska smerovania väčšinou uvažujeme o horizontálnom smerovaní svetla: predné, zadné, bočné a medzistupne. K tomu pridávame vertikálnu pozíciu svetla. Väčšinou máme zdroj svetla zhora, zriedkavejšie z našej výšky a ešte zriedkavejšie zospodu.

 

Tieto dve fotografie delí od seba pár minút. Napriek tomu sú atmosférou výrazne odlišné,
môže za to smer svetla.


V momente, kedy si uvedomíte významnú úlohu smerovania svetla, máte vyhraté. Oslobodíte sa od  úvah, či je svetla dostatok, alebo málo. To je len technický problém. Začnite so svetlom pracovať. Fotíte portrét pri prirodzenom svetle? Fotografovanú osobu môžete otáčať o 360° a vy môžete okolo nej obiehať tiež o 360°. Vyskúšajte to, sledujte svetlo, vyhodnocujte výsledok. Len tak sa naučíte ako svetlo modeluje.

Smer svetla je zrejmý, pomocou trigonometrie by sme mohli (takmer) vypočítať polohu svetelného zdroja.

Priame svetlo

Priame svetlo nie je vždy na škodu. Väčšinou je však obyčajné a nezaujímavé. Potláča 3D rozmera a to je u fotografie zlé. Chceme predsa, aby fotografia so svojím 2D priestorom bola plastická. To dosiahneme len svetlom (a prácou s perspektívou), ktoré objekty modeluje a aj na plochej fotografii navodzuje dojem priestorovosti. Preto vyhľadávajte iné druhy svetla a aj keď sa vám zdajú na prvý pohľad nevhodné, aspoň to vyskúšajte a stlačte spúšť.

Mäkké priame svetlo bez výrazných tieňov. Jedinou záchranou je samotný kontrast tvarov a plôch.

“Priame svetlo je lepšie ak ho zmäkčíte, stane sa skôr "všesmerovým". Najlepšiu prácu za vás urobí počasie, mraky spoľahlivo rozptýlia svetlo tak, že je niekedy problematické zistiť, kde sa nachádza slnko.”





Priame svetlo, napr. slnko za naším chrbtom, je časté u nefotografov a začiatočníkov. Je to logické. Majú s ním najmenej technických problémov. Veľmi často sa vyskytuje aj pri fotení s bleskom. Ten je zabudovaný vo fotoaparáte, alebo upevnený na ňom  a svieti priamo na fotografovaný objekt/scénu. Výsledkom je ploché, nezaujímavé svetlo. Ak k tomu pripočítame, často zlé využitie stávajúceho osvetlenia, niet sa čo čudovať, že blesk býva považovaný za “zabijáka svetelnej atmosféry”. To samozrejme nie je pravda, ako dokazujú fotografie skúsených fotografov využívajúcich blesky v ateliéri alebo pri strobist fotení.

Protisvetlo

Áno, to je to svetlo, pred ktorým ma otec vystríhal. Ľahko pomýli meranie fotoaparátu a je veľmi kontrastné. Fotografia však pozná veľa spôsobov, ako ho využiť. Tým prvým je využitie pri fotení siluety, viď. prvá fotografia v tomto článku. Ťažšie je s protisvetlom bojovať. Záleží na fotografovi či tak urobí len úpravou expozície, alebo použije druhý zdroj svetla (blesk, odrazná doska) na prisvetlenie objektu v protisvetle.

Protisvetlo je fantastické, keď fotíte niečo čiastočne priesvitné. Typickým príkladom sú rastliny. Svetlo krásne prežiari lupene kvetov, zvýrazni žilkovanie listov.
 

Ako prekonať amatérsky strach z potencionálneho neúspechu? Protisvetlo je na to ideálne, pretože je najobtiažnejšie. Následujúci postup môžete využiť pri akejkoľvek fotografickej technike, z ktorej máte strach alebo o ktorú chcete rozšíriť svoj repertoár. Hovorí sa, že keď spadnete z koňa, musíte naň okamžite vysadnúť, aby vo vás neostal doživotný strach z pádu z koňa. Rovnako hrdinsky chyťte fotoaparát do rúka a foťte ťažké motívy. Rezervujte si jedno neskoré poobedie, keď bude slnko na oblohe nižšie a príjmite výzvu protisvetla. Na iné svietenie sa vykašlite. Protisvetlo, protisvetlo, protisvetlo… Hľadajte ho a skúšajte sa s ním kompozične a expozične vysporiadať. Uvidíte, že sa domov vrátite s fotografiami s takou svetelnou atmosférou, akú ste doteraz nezanamenali.

Podvečerné protisvetlo zachováva anonymitu, ale vytvára emócie. Všimite si zvýraznené obrysy,
vďaka ktorým sa postavy nestratia na tmavom pozadí.

Voda a protisvetlo sa milujú.

Slnko vychádza, nízke lúče zozadu nádherne prekresľujú krídla,
zvýrazňujú obrysy a vytvárajú odlesky na kvapkách rosy.

Silueta pri západe slnka je typickým využitím protisvetla.

Ešte jedna siluetovka.

Okrem vody miluje protisvetlo aj sklo.  A to ani nemusíte fotografovať v atelieri,
kde je protisvetlo/zadné svetlo základom fotografovania skla.

Bočné svetlo

Málokedy používame vyslovene bočné svetlo prichádzajúce zprava alebo zľava. Vytvára až príliš veľký kontrast svetla a tieňa. Častejšie je to v kombinácii s predným alebo zadným svetlom. Takéto svetlo tvorí základ 3D modelovania fotografovaného objektu/scény a vlastne aj základ kreatívneho svietenia vôbec.

Predobočné svetlo, prichádzajúce mierne zhora je základom plastického nasvietenia.

Ukážkové nízke bočné svetlo výrazne modeluje terén Toskánskej krajiny.

Rovnaké svetlo, ale ráno, tentokrát v Portugalsku.

Pred Dómom sv. Martina musela byť riadna žúrka. Bočné svetlo prichádzajúce mierne
zozadu pekne presvetlilo túto nedopitú fľašu a zvýraznilo farebný kontrast.

Bočné svetlo, mierne zozadu a nízko vytvára dramatický kontrast medzi svetlom a tieňom.
Tiene sú výrazné a dlhé. Takéto svetlo milujú krajinkári.

Z opačného smeru, ale rovnakého charakteru je toto svetlo počas Zlatej hodinky.

“Kombinácia bočného smeru s predným, tvorí základ plastického
svietenia objektov”.



Horné a spodné svetlo

Podľa smeru rozlišujeme aj ako vysoko je zdroj svetla. Najčastejšie je svetlo hore, či už prirodzené (slnko) alebo umelé (lampa). Prevahu horného svetla môžeme využiť. Ak chceme fotografiu ozvláštniť, použijeme spodné svetlo. Klasickým zdrojom spodného svetla je napríklad oheň, alebo svetlo odrazené od bieleho piesku. Tieto svetelné zdroje ľahko napodobníme odraznou doskou alebo bleskom, či reflektorom. Pre to, ako vysoko, či nízko umiestníme svetlo, by sme mali mať logické vysvetlenie, iank môže byť posudzované ako chybné.

Pozor ale na chybné použitie spodného svetla! Býva to najčastejšie pri použití odraznej dosky, ktorú asistent fotografa umiestní dole, pod úroveň hlavy fotografovanej osoby. Ak je odrazka zdrojom doplnkového svetla (prejasnenie tieňov) je to správne, ale ak je zdrojom hlavného svetla, bude nasvietenie neprirodzené. Zdroj svetla je štatisticky v drvivej väčšine nad nami.

Horné svetlo. Externý blesk som držal v ľavej ruke.

Spodné svetlo. Hlavný blesk bol umiestnený vpravo dole na zemi, tak aby podporil dojem,
že zrojom svetla je jedine oheň.

Kombinácie

Ako sme si povedali svetlo má svoj smer vzhľadom na smer fotografovania. Vnímať ho nie je až také zložité, ak sa jedná o jediný výrazný zdroj svetla. Vo fotografii sa však často stretávame s viacerými svetelnými zdrojmi -dva a viac. Pasívnými a aktívnymi.

Medzi pasívne zdroje svetla radíme plochy, ktoré svetlo odrážajú. Môžu byť prirodzené (skala, stena, okno...) alebo vyrobené špeciálne pre fotografiu (odrazné dosky). Medzi aktívne patrí samozrejme slnko a hviezdy, ďalej lampy, svetlá aut, blesky, monitor počítača atď.

Čo to pre nás znamená?  Že aj v prírode, či v uliciach mesta narazíme na viac svetelných zdrojov naraz. Niekedy k tomu pridávame ďalší svetelný zdroj (blesk, odrazka). Práca s viacerými svetelnými zdrojmi už vyžaduje viac všímavosti a znalosti využitia svetla. Priam vedou je využitie viacerých svetelných zdrojov v ateliéri. Štandard tvoria tri svetlá, maximálny počet je neomedzený. Ak vás teraz oblial pot z toho, ako pracovať
s viacerými svetlami, nemusíte sa báť. Fotografi pred nami svetlo už dôkladne preskúmali. Svoje poznatky zaznamenali do kníh, článkov a schém na internete a samozrejme aj do videotutoriálov.

Každému fotografovi, či je to amatér alebo profesionál, aj keď nefotí portréty, odporúčam absolvovať dobrý kurz svietenia v ateliéri. Dobrý lektor, so svetlami plne pod kontrolou, ukáže ako svetlo funguje. Tieto poznatky možno aplikovať nielen na portrét, ale aj všeobecne.

Svetlo a tieň

Kde je svetlo tam je tieň. Spolu dávajú menej alebo viac zreteľný kontrast. Kontrast priťahuje pozornosť a robí fotografiu zaujímavejšou. Nie vždy je však žiaduci svetelný kontrast, pretože môže potlačiť kontrast tvarov, farieb atď. Na to aký kontrast medzi svetlom a tieňom vznikne, má hlavný vplyv charakter svetla, jeho tvrdosť alebo mäkkosť.

Vo všeobecností platí, že čím je zdroj svetla bližšie, tým je mäkšie a naopak. Ďalej záleží na ploche svetla. Čím je plocha svetla väčšia, tým je mäkšie. Uveďme si príklady z praxe. Slnko je vzdialený svetelný zdroj a je preto zdrojom tvrdého kontrastného svetla. Prirodzene ho zmäkčuje atmosféra Zeme. Ešte výraznejšie zmäkčenie spôsobujú mraky. Miesto bodového zdroja svetla urobia plošné. Rovnaký princíp sa používa pri fotení v ateliéri, kde sa svetlo zmäkčuje použitím dáždnikov, sofboxov, odrazných plôch a ďaľších modifikátorov svetla.

Kontrastné svetlo spoznáme podľa výrazných tieňov s ostrými prechodmi medzi svetlom a tieňom. Mäkké svetlo je naopak charakteristické nízkym kontrastom, tiene sú menej zreteľné a prechod medzi svetlom a tieňom je pozvoľný.

Vysoký kontrast svetla podporený ČB spracovaním.

Nízky kontrast dá vyniknúť geometrii a farbám s plynulými prechodmi.


Je logické, že si všímame svetlo, ktoré osvetľuje nami fotografovaný objekt a jeho blízke okolie. Skúsený fotograf si ale všíma aj svetlo v pozadí. Vlastne si pozadie všíma komplexne. Po stránke svetla i kompozície. Čím skôr si pozadie začnete všímať, tým skôr postúpite na vyšší stupeň kompozície.

Plošné svetlo

Fotografovanú scénu môže svetlo osvetlovať plošne alebo bodovo. Pod plošným osvetlením si môžeme predstaviť krajinu za slnečného alebo naopak úplne zamračeného počasia. Scéna je nasvietená rovnomerne po celej ploche. Podobne môže byť nasvietená miestnosť stropnými svetlami.

Ulička rovnomerne nasvietená plošným svetlom.

Bodové svetlo

Bodové svetlo poznáme z koncertov a divadelných vystúpení. Poznáme ho aj za atelierov. Je dramatické. Vytvára výrazný kontrast medzi osvetlenou a neosvetlenou plochou. Stretávame sa s ním aj v prírode a exterieri. Bodové svetlo môže preniknuť mrakmi, alebo pomedzi budovy. Známy je jav, keď raz do roka slnko osvetlí len Yosemitský vodopád, kontrastujúci s okolitou skalou. Portrétni fotografi ho radi použiívajú. Svetlo bleskov modifikujú klapkami alebo komínkami. Populárne sú aj reflektory s fresnelovými šošovkami.


Prirodzené bodové svetlo, ktorého zdrojom je zapadajúce slnko,
prechádzajúce medzerou medzi domami v Benátkach.

Podobný prípad, ale z bratislavskej Dunajskej ulice.

Ako bodový zdroj svetla tu poslúžila LED batérka (maľovanie svetlom).

Odrazené svetlo

Odrazené svetlo má väčšinou bodový charakter, ak sa nejedná o plošne rozmerný objekt, ktorý svetlo odráža. Podľa tvaru objektu, od ktorého sa odráža sa tvoria pravidelné alebo nepravidelné svetelné škvrny. O ich využití v portrétnej fotografii som písal v článku Slniečko na rukavičke.

Malé námestičko pred budovou nového SND. Svetlo odrazené od okien je až neskutočné.
Predstavte si v tomto svetle fotiť portrét.

“Vyšším stupňom vnímania svetla je sledovanie odrazeného svetla.”


Prirodzené alebo nájdené modifikátory

V prírode a našom okolí nájdeme množstvo prirodzených modifikátorov svetla:

V prvom rade je to tieň, teda objekt, ktorý ho vytvára. Tvrdé slnečné svetlo býva často na fotenie nevhodné. Stačí vyhľadať tieň a svetlo má hneď diametrálne odlišný charakter. Zaujímavé je aj rozhranie svetla a tieňa. Niekedy v okolí tienistého miesta nájdete aj prirodzenú odraznú plochu, ktorá časť slnečného svetla do tieňa odrazí. A tým sa dostávame k odrazným plochám.

Fotografi portrétov a módy používajú odrazné dosky bežne. Odraznou plochou môže byť aj svetlá skala, piesok pod nohami, svetlá stena budovy. Podľa typu povrchu môže byť charakter svetla zmenený rôzne. Iné je ak svetlo odrazí stena domu pokrytá omietkou a iné ak svetlo odrazí sklenená fasáda kancelárskej budovy.

Pozor, odrazené svetlo preberá farbu povrchu, na ktorom - od ktorého sa odrazí. Môže to byť na škodu aj na úžitok. Nap. zelené svetlo odrazené od trávy nepôsobí na pokožke pekne.

Zmiešané dopoludňajšie svetlo filtrované stromami a odrazené dlažbou
vstúpilo do reštaurácie veľkým oknom.


Ďalším spôsobom modifikácie svetla je jeho difúzia. Svetlo sa pri prechode polopriesvitným materiálom rozptýli a je mäkšie. Najväčším difúzorom na svete je atmosféra Zeme. Na účinok difúzie vplýva samozrejme počasie. Ale to ste určite zistili aj sami a isto viete, že počas zamračeného dňa je svetlo oveľa mäkšie, ako počas slnečného dňa, keď je naopak tvrdé.

Difúzorom môže byť aj plachta party stanu, či markíza nad kaviarňou.

Slnečné svetlo odrazené od okna urobí v tienistej uličke takúto atraktívnu atmosféru.
Nepotebujete žiadnu odrazku ani blesk.


Jedným z fantastických modifikátorov svetla sú rastliny, najmä stromy. Dokážu svetlo zmäkčiť, ale aj rozohrať fantastickú hru svetla a tieňa. Musíte sa len naučiť hľadať.

Svetlo zhora prechádzajúce listami stromu.

Tu je slnečné svetlo zhora tienené. Časť ale preníká spomedzi stromov zľava.

Svetlo rozpýlené stromom nemusíte využívať len pri portrétoch.
Všimnite si aj zaujímavú hru svetla a tieňov v pozadí.

Bratislavská ZOO - podvečerné slnko prechádzajúce listami stromov
mi umožnilo urobiť tento záber v štýle Low-key.

Mäkké svetlo zamračenej oblohy modifikované stromami.


“Vyhľadávajte modifikované svetlo.”



Upravte alebo pridajte svetlo

Ak nie je svetlo ideálne, niekedy nezostáva nič iné, len odísť a nič nenafotiť, alebo sa vrátiť, keď budú podmienky lepšie. Častokrát sa dá svetlo vylepšiť. Nie v celom priestore, ale lokálne s použitím blesku, difúzora alebo odraznej dosky.

Fotografia zo staromestských hradieb. Okolo chodili turisti, no ja som sa rozhodol, že moja fotografia bude iná, ako tie ich. Poprosil som jednu z vystupujúcich, nech mi podrží systemový blesk, ktorý som diaľkovo odpálil pomocou vstavaného blesku fotoaparátu.

Fotografia z akcie Stredovek pri Dunaji. Mohol som fotografovať reportážnym štýlom, ja som sa ale rozhodol, že si prinesiem blesky a budem fotiť pod stromami. Vľavo blesk so softboxom, zozadu blesk s rozptylkou.

Toto už je obtiažnejší projekt, ktorý však dokazuje, že keď chcete,
môžu byť vaše fotografie diametrálne odlišné.
V dáždniku sú tri blesky a pozadie tvorí prechádzajúca električka.

Tento portrét vznikol na Foto Slovakia v kaviarni hotela Crown Plaza. Použil som systémový blesk umiestený vpravo a odpálený pomocou vstavaného blesku. Chcel som, aby to vyzeralo, že na stole je lampa.

Malý 150W fresnelový reflektor s klapkami, cena na eBay do 100USD a aké úžasné svetlo dokáže vykúzliť.


Mať značkové fotopríslušenstvo je super. Umenie pracovať so svetlom v ňom však nespočíva. Dôležité je vedieť, kde je zdroj svetla, ako ho využiť a modifikovať. Potom môžete improvizovať a využijete predmety zo svojho okolia, ktoré vám poslúžia rovnako dobre, ako špeciálne pomôcky. Raz som pri portrétovaní v reštaurácii použil krabičku od Big Macu. Jej vnútornú plochu som využil ako odrazku, ktorá presmerovala svetlo prichádzajúce z bodového halogénového svetla na strope.

Záver

Svetlo môže mať množstvo prívlastkov. Naučte sa ich hľadať. Teplé, studené, tvrdé, mäkké, odrazené, priame, rozptýlené, hravé, trblietavé, iskrivé, čarovné, hrôzostrašné, ukľudňujúce, bodové, plošné, difúzne, protisvetlo, bočné svetlo atď. Každý z týchto prívlastkov je dobrý. Ak je však svetlo nudné, obyčajné, neexistuje dôvod, prečo by ste mali stlačiť spúšť.

  • Naučte sa svetlo intenzívne vnímať.
  • Zdajú sa vám svetelné podmienky ťažké, či dokonca nevhodné? Nevadí, fotografujte. V najhoršom nepodarené zábery vymažete.
  • Experimentujte, inak svetlo a jeho vplyv na fotografiu nespoznáte.
  • Ovládnite expozíciu a vyváženie bielej. Ovplyvňujú spôsob, akým svetlo využijete.
  • Buďte trpezlivý. Na dobré svetlo sa niekedy čaká roky.
  • Svetlo musíte aktívne využívať, nielen pasívne prijímať.
  • Naučte sa improvizovať.

Čo sa do článku nezmestilo, alebo inšpirácie na záver

Zadné bočné svetlo dokáže odhaliť krásu dymu z vonnej tyčinky.

Svetlá v kostol zhasli, zdalo sa, že sa už nebude dať fotografovať.
Bielý pás svetla zrazu dramaticky nasvietil tento oltár a ja som mohol fotografovať ďalej.

Hlavná časť fotografie je v tieni. Časť ulice je v kontrastnom prostisvetle.
Zakryte ľavú tretinu fotografie a uvidíte, ako je dôležitá pre celkovú atmosféru záberu.

Horné prostisvetlo spolu s jemným priblesknutím sú za zasnenou atmosférou tejto krásnej dámy.

Vodu fotím takmer zásadne v protisvetle. Svetlo ju rozihrá, vytvára tisíce odrazov
a v tomto prípade aj bokeh krúžky zo zrkadlového objektívu.

V ateliéri máte svetlo pod kontrolou. Tento produktový detail som nasvietil v štýle holywoodskych portrétov. Privlastnil som si a pretransformoval charakteristický spôsob svietenia.

V bežnom svetle sa táto petržalská fontána stráca na pozadí blízkych stromov. Je tvary odhalí protisvetlo.

Iskrivé svetlo prechádzajúce medzi konármi stromov.

Ak by nebol Slovnaft osvetlený, dostal by som klasickú siluetovku.

Slnko priamo v obraze. Pre dobrý objektív žiaden problém.

Zadné svetlo odhalilo rytie písmen historického písacieho stroja.

Protisvetlo v kaviarni.

Ráno v Toskánsku. Protisvetlo pekne odhalilo pavúka a jeho sieť.
V priamom svetle by ste si ich ani nevšimli.

Slnko sa odráža v podobe tisícov malých odrazov. Tak jednoduchý motív a toľko prírodnej krásy v ňom.

Práca zo svetlom vám pomôže prekonať nedostatky v technickej výbave. Môj objektív nemal dostatočné priblíženie, využil som presné načasovanie a zakomponovanie s využitím negatívneho priestoru. Aj keď kačka zaberá len malú plochu záberu, určite ju neprehliadnete.  Detailný záber by asi nebol tak zaujímavý.

Tento záber som urobil z hotelového okna na Photokine 2014. Na katedrálu som nemal dobrý výhľad, vychádzajúce svetlo však odhalilo zaujímavú siluetu.

Modelka bola ukrýta pod prístreškom, čiže v tieni. Ten poskytol mäkké svetlo, bez výrazných tieňov.

Využívajte stromy na zakrývanie alebo odhaľovanie slnka. U takejto scény treba väčšinou použiť korekciu expozície do plusu, fotoaparát má tendenciu z takéhoto záberu urobiť siluetu.

Bočné svetlo prichádzajúce od okna vo vedľajšej miestnosti krásne nasvietilo hodiny v našom Toskánskom apartmáne. Prešlo niekoľkými odrazmi - cesty svetla sú niekedy nevyspytateľné. Tu musíte použiť korekciu expozície do mínusu, fotoaparát by záber preexponoval, aby zlepšil expozíciu v tieni.

Kombinované osvetlenie. Všimnite si tiene na zemi pochádzajúce od pouličnej lampy.
Jej svetlo sa zároveň odráža od boku električky, kde sa spája so svetlom vianočných žiaroviek.

Čas, počasie a ešte trpezlivosť pri čakaní na dobre svetlo,
ktoré napokon niekedy trvá len pár desiatok sekúnd.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
fair_play
2015-03-17 08:05:48
Rád čítam tvoje články, Karol. Páči sa mi akým štýlom je to napísané, a že do toho dávaš srdce...
A vždy sa dozviem niečo nové.
 
j.a.r.o.
2015-03-17 08:36:21
Dobrý článok!
 
Roman Point
2015-03-17 08:51:10
Parádička
 
JanKurej
2015-03-17 09:11:47
Neskutocny clanok. Dakujem krasne.
 
foxliska
2015-03-17 09:39:29
Super článok!
 
Tibor78
2015-03-17 10:06:21
Pre taketo clanky ma pre mna vyznam platit clenske... parada!
 
Jouseph
2015-03-19 07:56:30
Vyborne citanie.
 
laco1
2015-05-09 22:49:25
Vynikajúce obidva články o svetle.Vďaka.LACO
 
LaHr
2021-01-13 14:45:37
Výborné napísané. Veľmi dobre sa tento článok čítal. Ďakujem.
 
firefox
2021-01-16 18:23:22
Super
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia