Hore

Fotografické žánre pre začiatočníkov

Je veľa fotografických žánrov. Žiaden nie je ľahký. Niektoré sú ale ľahšie ako ostatné, pretože kladú na fotografa menšie nároky, čo sa týka znalostí alebo technického vybavenia.

Žiaden ale nie je ľahký. Fotografovanie je komplexná činnosť a k prvým, ako tak dobrým, výsledkom sa dopracujete za niekoľko mesiacov, ak sa budete snažiť. Slušne fotografovať budete po niekoľkých rokoch a učiť sa budete do konca života. Fotografom sa nestanete tým, že si kúpite fotoaparát, to sa stanete len majiteľom fotoaparátu.

Začiatočník si kupuje fotoaparát za určitým účelom, niečo chce fotografovať. U mňa to boli dovolenky. Neskôr som začal fotografovať aj iné žánre. Ostaňme pri dovolenkách. To je hneď niekoľko žánrov dohromady. Cestopis, dokument, krajina, architektúra, portrét, občas aj šport, či detaily prírody. Možno sa v budúcnosti budete venovať len jednému žánru, ale práve tieto by ste mali na začiatku zvládnuť. V našej fotoškole nájdete množstvo článkov venovaných rôznym žánrom. Tento článok berte ako rozcestník, ktorý vám pomôže sa k nim dopátrať. Žiadne články vám ale nepomôžu, ak nebudete ochotný do fotenia investovať čas a energiu.

Fotografické žánre I.

Fotografické žánre II.

Krajina a príroda

Krajina neutečie, utiecť vám môže len dobré svetlo. Fotografovanie krajiny je relax. Máte dostatok času, aby ste sa dobre pripravili a fotili ako z príručky. Naučte sa ako zachytiť celkové zábery širokouhlým objektívom i detaily teleobjektívom.

Základná výbava pre fotografovanie krajiny a prírody

Krajina a príroda pre začiatočníkov, jar a leto

Krajina a príroda pre začiatočníkov, jeseň

Krajina a príroda pre začiatočníkov - fotografovanie a postprodukcia

Architektúra

Fotenie architektúry je náročný žáner. Vyžaduje sa tu precízna kompozícia a vysoká technická kvalita. Pre začiatočníka je fotenie architektúry hlavne o fotení pamiatok a významných stavieb.

Základná výbava pre fotografovanie architektúry

Fotografovanie architektúry

Detail v mestskej architektúre

Architektúra širokouhlo

Portrét

Jedným z dôvodov, prečo si kúpiť fotoaparát, je fotografovať svojich príbuzných a známych. U niekoho to potom prerastie do regulárneho umeleckého portrétneho fotenia. Potrebujete špeciálny portrétny objektív, alebo sa dá portrét nafotiť ľubovoľným objektívom?

Základná výbava pre fotografovanie portrétu

Portrét s poriadnym bokehom a prijateľným rozpočtom

Portrét z nadhľadu a z podhľadu

S čím na portréty I.

S čím na portréty II.

S čím na portréty III.

Dokument a street photo

Skutočne je dokumentárna fotografia niečo pre začiatočníka? Určite áno! Dokument nemusí byť hneď sociálny, ako od investigatívneho novinára. Dokumentom je zaznamenanie nejakej kultúrnej akcie, pouličných umelcov, trhovníkov atď. Na dovolenke to môžu byť rybári vykladajúci čerstvý úlovok, či pani pletúca krásny koberec.

Základná výbava pre fotografovanie streetphoto

Street photography I.

Street photography II.

Fotografovanie pohybu/šport

Fotografovanie pohybu nie je ľahké. Najnovšie fotoaparáty ho ale značne zľahčujú vďaka pokročilému automatickému zaostrovaniu. S fotením pohybu by ste mali začať čím skôr, pretože tu skôr ako teória pomôže prax. Chcete predsa občas fotografovať ľudí, či zvieratá v pohybe? A odtiaľ nie je ďaleko k fotografovaniu športu. Nemusí to byť hneď na majstrovstvách sveta. Pohybové aktivity, to je napríklad aj sánkovačka, priateľský zápas vo futbale, či preháňanie sa na vodných skútroch.

Čas plynie

Zimné športy

Zvieratá

Nemusíte hneď myslieť na wildlife žáner, ak sa spomenie fotografovanie zvierat. Veď asi každý si chce zafotiť v ZOO, pri jazere, či nafotiť vlastného domáceho maznáčika.

Príležitostný “wildlife”

Základná výbava pre fotografovanie wildlife

Fotografujeme v ZOO

Fotografovanie vtáctva v meste

Makro

Kto by nechcel občas odfotiť nejaký hmyz alebo kvet? Makrofotografia je veľmi vďačný žáner, ktorý môžete fotografovať vonku i doma.

Makro s kompaktom a ultrazoomom

Makro s DSLR I.

Makro s DSLR II.

Makroobjektívy

Makro a mierka zväčšenia

Makro a detail s bezzrkadlovkou I.

Záver

Na koniec ešte pod článkom nájdete odkazy na zaujímavé články pre začínajúcich fotografov. Držíme vám palce, aby ste všetky informácie zužitkovali a radovali sa z vydarených fotografií.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bobo222
2020-09-23 06:26:09
No, ak sa chce krajina fotiť poriadne, nie na turistu v dosahu auta/autobusu, tak to tiež chce svoje.
A čakať týždeň od 4 ráno na to správne slnko na kopci pri fotení pre reklamku by som veru relaxom nenazval.
Ale je pravdou, že v Toskánsku tú najznámejšiu vilu medzi poliami fotia čínski turisti z jedného miesta, kde ich vysype autobus po tisícoch.
 
matpi
2020-09-23 09:36:31
príspevok od: bobo222
No, ak sa chce krajina fotiť poriadne, nie na turistu v dosahu auta/autobusu, tak to tiež chce svoje.
A čakať týždeň od 4 ráno na to správne slnko na kopci pri fotení pre reklamku by som veru relaxom nenazval.
Ale je pravdou, že v Toskánsku tú najznámejšiu vilu medzi poliami fotia čínski turisti z jedného miesta, kde ich vysype autobus po tisícoch.
Clanok je pre zaciatocnikov. Na fotenie krajiny naozaj treba len to, aby ta to bavilo. Co sa tyka techniky, je to naozaj najmenej narocny zaner.
 
blahoslav J B Art
2020-09-23 11:16:30
aj pri foteni krajiny treba ist von a to vyzaduje dost casu a namahy ... najmenej narocny zaner pre zaciatocnikov je zaner selfie fotografovania ... takmer kazdy ma smartfon a fotit sa moze hocikde a hocikedy
 
jozef84
2020-09-23 11:56:41
príspevok od: matpi
Clanok je pre zaciatocnikov. Na fotenie krajiny naozaj treba len to, aby ta to bavilo. Co sa tyka techniky, je to naozaj najmenej narocny zaner.
Myslíš?
 
matpi
2020-09-23 13:18:44
príspevok od: jozef84
Myslíš?
Som si isty Poznam mnohych, ktori krajinou zacinali, vratane mna. Iste, mozeme sa bavit o nd filtroch, astrofotografii atd, ale velmi slusne fotky krajiny sa daju robit aj s amaterskou technikou. Dobre svetlo, prostredie a krajina zapozuje aj sama
 
close
2020-09-23 14:29:39
príspevok od: matpi
Som si isty Poznam mnohych, ktori krajinou zacinali, vratane mna. Iste, mozeme sa bavit o nd filtroch, astrofotografii atd, ale velmi slusne fotky krajiny sa daju robit aj s amaterskou technikou. Dobre svetlo, prostredie a krajina zapozuje aj sama
Súhlas nie nadarmo vo fotosúťažiach je krajinkárskych fotografií vždy nepomerne viac ako iných žánrov
 
z80
2020-09-23 16:28:38
príspevok od: close
Súhlas nie nadarmo vo fotosúťažiach je krajinkárskych fotografií vždy nepomerne viac ako iných žánrov
Presne tak. Krajina neujde a ani mi nevynadá, že ju fotím
 
jozef84
2020-09-23 18:03:08
príspevok od: matpi
Som si isty Poznam mnohych, ktori krajinou zacinali, vratane mna. Iste, mozeme sa bavit o nd filtroch, astrofotografii atd, ale velmi slusne fotky krajiny sa daju robit aj s amaterskou technikou. Dobre svetlo, prostredie a krajina zapozuje aj sama
Ja nie.To by bolo moc zjednodušujúce a povrchné. Asi si to pletieš s cestovateľskými fotkami. Tam súhlasím. Pokladám fotenie krajiny za rovnako náročné(niekedy aj o dosť náročnejšie), ako ostatné žánre. A pokiaľ to chceš nafotiť aj vynikajúco(trebárs aj na obraz), tak je to najnáročnejšie na čas, kondíciu, na technickú výbavu, financie, teoretické +praktické vedomosti a postproces. Je to asi najkomplexnejší záber, kde využiješ znalosti kompozície, línie, svetla, techniky a mnohokrát musíš ísť za limity techniky a aj seba. A pokiaľ zakomponuješ do krajiny aj ľudské prvky, zvieratá, človeka, tak si znova na začiatku fotenia. Osobne pokladám fotenie tvárí, architektúry, a pod. za technicky jednoduchšie. Aj keď aj tu by sa dalo polemizovať. Lebo pokiaľ to chceš fotiť vynikajúco, tak platia podobné pravidlá ako pre fotenie prírody.
 
matpi
2020-09-24 00:53:12
príspevok od: jozef84
Ja nie.To by bolo moc zjednodušujúce a povrchné. Asi si to pletieš s cestovateľskými fotkami. Tam súhlasím. Pokladám fotenie krajiny za rovnako náročné(niekedy aj o dosť náročnejšie), ako ostatné žánre. A pokiaľ to chceš nafotiť aj vynikajúco(trebárs aj na obraz), tak je to najnáročnejšie na čas, kondíciu, na technickú výbavu, financie, teoretické +praktické vedomosti a postproces. Je to asi najkomplexnejší záber, kde využiješ znalosti kompozície, línie, svetla, techniky a mnohokrát musíš ísť za limity techniky a aj seba. A pokiaľ zakomponuješ do krajiny aj ľudské prvky, zvieratá, človeka, tak si znova na začiatku fotenia. Osobne pokladám fotenie tvárí, architektúry, a pod. za technicky jednoduchšie. Aj keď aj tu by sa dalo polemizovať. Lebo pokiaľ to chceš fotiť vynikajúco, tak platia podobné pravidlá ako pre fotenie prírody.
Nic nezjednodusujem, ani si nepletiem. Presiel som si tym. Krajina nikam neutecie ani ju netreba usmernovat. Treba len vystihnut spravne podmienky. Narocne mozno na cas, na techniku urcite nie. Momentalne fotim sport...musis byt neustale v strehu, byt pripraveny za dve sekundy zmenit nastavenie fotaku, byt v spravny cas na spravnom mieste, mat spravne objektivy, rychly fotak atd. Portretisti musia vediet pracovat s modelkou/modelom. Nic z toho ti na krajinu netreba.
 
JohnNewton
2020-09-24 07:54:48
príspevok od: blahoslav J B Art
aj pri foteni krajiny treba ist von a to vyzaduje dost casu a namahy ... najmenej narocny zaner pre zaciatocnikov je zaner selfie fotografovania ... takmer kazdy ma smartfon a fotit sa moze hocikde a hocikedy
No ale keď nevyzeráš moc dobre tak čo foto to prúser..... Okrem toho je tam viac tragických úmrtí ako v novinárskej foto
 
JohnNewton
2020-09-24 07:58:44
príspevok od: z80
Presne tak. Krajina neujde a ani mi nevynadá, že ju fotím
To ani Saudkove modelky Je spústa toho čo nevie alebo nemôže utiecť
 
jozef84
2020-09-24 08:25:40
príspevok od: matpi
Nic nezjednodusujem, ani si nepletiem. Presiel som si tym. Krajina nikam neutecie ani ju netreba usmernovat. Treba len vystihnut spravne podmienky. Narocne mozno na cas, na techniku urcite nie. Momentalne fotim sport...musis byt neustale v strehu, byt pripraveny za dve sekundy zmenit nastavenie fotaku, byt v spravny cas na spravnom mieste, mat spravne objektivy, rychly fotak atd. Portretisti musia vediet pracovat s modelkou/modelom. Nic z toho ti na krajinu netreba.
Ale treba...Zjednodušuješ. Neprešiel si celou škálou možností, ktoré fotenie prírody ponúka. Ale akceptujem tvoj názor. Ak ti stačia len dobré fotky, tak s tým si určite vystačíš, máš pravdu. Ak zakomponuješ aj zvieratá v prírode, ľudí, fotenie prírody + nočná obloha, atď, tak je to už dosť náročné. Musíš dávať pozor na kompozíciu, nastavenie foťáku a objektívu, mať správny objektív, byť taktiež pohotový. Akty v prírode si asi nefotil, divé zvieratá... To všetko tam máš(a ešte omnoho viac), čo si vymenoval.
 
matpi
2020-09-24 08:57:32
príspevok od: jozef84
Ale treba...Zjednodušuješ. Neprešiel si celou škálou možností, ktoré fotenie prírody ponúka. Ale akceptujem tvoj názor. Ak ti stačia len dobré fotky, tak s tým si určite vystačíš, máš pravdu. Ak zakomponuješ aj zvieratá v prírode, ľudí, fotenie prírody + nočná obloha, atď, tak je to už dosť náročné. Musíš dávať pozor na kompozíciu, nastavenie foťáku a objektívu, mať správny objektív, byť taktiež pohotový. Akty v prírode si asi nefotil, divé zvieratá... To všetko tam máš(a ešte omnoho viac), čo si vymenoval.
Drzme sa ale clanku...je pre zaciatocnikov. Pre ludi, ktori si kupia prvy fotoaparat s prvym objektivom a chcu nieco fotit. Krajina je vsade okolo nas a je k dispozicii nonstop. Staci len ist a fotit. Nic jednoduchsie a pristupnejsie nie je. To, ze sa chces casom zlepsovat, kombinovat zanre atd., je uz ina debata. Mna napriklad krajina prestala bavit a presunul som sa k inym zanrom.
 
bobo222
2020-09-24 09:47:39
Ono to je vlastne u začiatočníka viac menej jedno. Poznáme to každý, snáď percento bolo také, že vedel čo chce, inak je to klasické "chcem fotiť rodinu a deti, trochu výlety, krajinky, občas vtáčika, kvietky a mravca a za tri dni kamošovu svadbu a promócie, čo mi doporučujete?".

 
jozef84
2020-09-24 10:07:10
príspevok od: matpi
Drzme sa ale clanku...je pre zaciatocnikov. Pre ludi, ktori si kupia prvy fotoaparat s prvym objektivom a chcu nieco fotit. Krajina je vsade okolo nas a je k dispozicii nonstop. Staci len ist a fotit. Nic jednoduchsie a pristupnejsie nie je. To, ze sa chces casom zlepsovat, kombinovat zanre atd., je uz ina debata. Mna napriklad krajina prestala bavit a presunul som sa k inym zanrom.
Jasne . Máš pravdu.
 
JohnNewton
2020-09-24 10:35:17
Začiatočník nech skúša fotografovať všetko. Jediná cesta ako pochopiť základné súvislosti vo fotografii. A čím primitívnejší prístroj, tým lepšie. Samozrejme nemyslím tým snímač, objektív, ostrenie a ergoomiu. Ale väčšina dnešných fičurín, ktoré sa tvária, že všetlko urobia za neho mu v získavaní základných vedomostí budú skôr brániť. Aj tu je občas vidieť, že niekto vôbec nechápe základné vzťahy. Keď ho nejaký žáner v budúcnosti zaujme viac, prispôbí techniku práve takým potrebám.
 
blahoslav J B Art
2020-09-24 11:03:34
príspevok od: JohnNewton
No ale keď nevyzeráš moc dobre tak čo foto to prúser..... Okrem toho je tam viac tragických úmrtí ako v novinárskej foto
pre tych, ktori nie su pekni od prirodzenia, lahko pomoze vylepsujuca mobilna aplikacia, napr. FaceApp ... navyse ta ma aj moznost vymenit na fotke pozadie, takze selficko z Pariza pri Ajfelovke, ci z vrcholu Tatier sa da urobit bezpecne z pohodlia svojho domova
 
bobo222
2020-09-24 11:11:17
príspevok od: JohnNewton
Začiatočník nech skúša fotografovať všetko. Jediná cesta ako pochopiť základné súvislosti vo fotografii. A čím primitívnejší prístroj, tým lepšie. Samozrejme nemyslím tým snímač, objektív, ostrenie a ergoomiu. Ale väčšina dnešných fičurín, ktoré sa tvária, že všetlko urobia za neho mu v získavaní základných vedomostí budú skôr brániť. Aj tu je občas vidieť, že niekto vôbec nechápe základné vzťahy. Keď ho nejaký žáner v budúcnosti zaujme viac, prispôbí techniku práve takým potrebám.
V tomto súhlasím s Neffom, pre začiatočníka najlepšie setové sklá, potom sa uvidí kam ďalej.
 
JohnNewton
2020-09-24 11:21:10
príspevok od: blahoslav J B Art
pre tych, ktori nie su pekni od prirodzenia, lahko pomoze vylepsujuca mobilna aplikacia, napr. FaceApp ... navyse ta ma aj moznost vymenit na fotke pozadie, takze selficko z Pariza pri Ajfelovke, ci z vrcholu Tatier sa da urobit bezpecne z pohodlia svojho domova
No a potom sa nám zbierajú násť ročné, hlavne dievky u psychiatra. Lebo sa nevedia ztotožniť so svojim výzorom a fikciou zo stránok soc. sietí. Netflix o tom natočil fajn dokument. Na fasbooku, google atď...neostala nitka suchá. Vysokú úroveň manipulácie, by im závidel aj ríšsky minister propagandy
 
blahoslav J B Art
2020-09-24 12:27:25
príspevok od: JohnNewton
No a potom sa nám zbierajú násť ročné, hlavne dievky u psychiatra. Lebo sa nevedia ztotožniť so svojim výzorom a fikciou zo stránok soc. sietí. Netflix o tom natočil fajn dokument. Na fasbooku, google atď...neostala nitka suchá. Vysokú úroveň manipulácie, by im závidel aj ríšsky minister propagandy
na Slovensku na to nepotrebujeme ziadnych psychiatrov ... nam staci nas tradicny alkohol, v ktoreho spotrebe sme na poprednych miestach vo svete
 
JohnNewton
2020-09-24 14:08:10
príspevok od: blahoslav J B Art
na Slovensku na to nepotrebujeme ziadnych psychiatrov ... nam staci nas tradicny alkohol, v ktoreho spotrebe sme na poprednych miestach vo svete
No, nemohol si hneď povedať že chlasceš , to vysvetľuje prechod od propagácie workshopov, fotoaparátov, manuálnych objektívov, literatúry, k propagácii mobilov
Inač, tiež sa to lieči na tom istom mieste
 
blahoslav J B Art
2020-09-24 14:56:58
príspevok od: JohnNewton
No, nemohol si hneď povedať že chlasceš , to vysvetľuje prechod od propagácie workshopov, fotoaparátov, manuálnych objektívov, literatúry, k propagácii mobilov
Inač, tiež sa to lieči na tom istom mieste
zial, ja som notoricky abstinent a kazim Slovakom statistiky

inak ja sa snazim propagovat kreativitu pred technikou
 
JohnNewton
2020-09-24 17:43:56
príspevok od: blahoslav J B Art
zial, ja som notoricky abstinent a kazim Slovakom statistiky

inak ja sa snazim propagovat kreativitu pred technikou
Len v Tvojom podaní to často vyznieva tak, že technicky vyššia úroveň musí nutne potláčať kreativitu a tak to nie je. Občas sa stáva aj opak, že technickú nekvalita sa prezentuje ako zámer alebo automaticky "umenie", a to tiež nemá byť pravidlo. Len deliaca čiara je niekedy veľmi tenká.
 
babka5r
2020-09-26 06:13:37
Jaroslav Hašek napísal vo svojom diele,že najlahšie sa fotografuje stanica,prečítajte si prečo.
 
blahoslav J B Art
2020-09-26 13:01:51
príspevok od: babka5r
Jaroslav Hašek napísal vo svojom diele,že najlahšie sa fotografuje stanica,prečítajte si prečo.
Hasek je 100 rokov za mobilmi
 
babka5r
2020-09-26 15:40:50
Ale jeho dielo nás aj tak prežije.
 
blahoslav J B Art
2020-09-26 16:16:55
príspevok od: babka5r
Ale jeho dielo nás aj tak prežije.
Nas ano. Len Lenina nie
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia