Nesmejte sa mi! Neviem po kom to mám, ale často krát ma oslovia veci najprv z hľadiska dizajnu a až potom skúmam ich reálne vlastnosti. Nejako podobne to bolo aj v prípade, kedy som si prvý krát v duchu pomyslel, že by bolo fajn byť profesionálnym fotografom a nosiť na krku ten krásny veľký biely objektív. Hotová pýcha, priam falický symbol! Žartujem... No v tom čase som vedel akurát toľko, že je to nedosažiteľne drahé sklo a dá sa s nim fotiť na diaľku. Tieto prvé pohnútky spred dvanástich rokov neskôr vystriedala vysnená realita a fotožurnalistická prax, ktorej súčasťou bol aj “on”, biely 70-200mm 1:2.8 L IS USM. V januári 2010 sa na trhu objavil jeho vynovený nástupca a je to už takmer trištvrte roka, čo mi oddane slúži. Azda dosť času na to, aby som tento objektív objetkívne zhonotil.
Všetky tu uverejnené fotografie, ako aj postrehy a poznatky súvisia s použitím na full-frame zdrkadlovke Canon EOS 5D Mark II.
Vizuálne porovnanie "troch mušketierov".
Zľava": Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS II USM, starší Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS USM a konkurenčný Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm F/2.8G ED VR II.
Špecifikácia:
Ohnisková vzdialenosť (FF): 70-200 mm
35 mm ekvivalentová ohnisková vzdialenosť (APS-C): 112-320 mm
Diagonálny uhol zobrazenia (FF): 34˚ - 12˚
Diagonálny uhol zobrazenia (APS-C): 23˚ - 8˚
Maximálna clona: F2,8
Minimálna clona: F32
Optická konštrukcia: 23 prvkov v 19-tich skupinách
Počet lamiel clony: 8
Najnižšia zaostrovacia vzdialenosť: 1,2 m
Maximálne priblíženie: 0,21x na 200 mm
Typ AF: kruhový ultrasonický motor
Spôsob zaostrovania a zoomu: interný
Stabilizátor obrazu: 4-krokový
Závit filtra: 77 mm
Váha: 1.490 g
Rozmery: 89 x 199 mm
Ostatné: prachu a vlhku odolný
Dizajn a ergonómia
Ako uvádzali tlačové správy Canonu, EF 70-200mm 1:2.8 L IS II USM má byť ťažný telefotografický transfokačný objektív profesionálneho fotografa. Uf! Bol som teda plný očakávaní, no zároveň aj trochu skeptický voči deklarovanému kvalitatívnemu posunu v porovnaní so staršou, rokmi preverenou verziou. Navyše, podľa dostupných obrázkov vyzerali oba modely temer totožne.
Hneď po otvorení krabice sa prepracujete k svetlému púzdru LZ1326, ktoré je z vnútra mäkko polstrované, z vonku pokryté vode odolným materiálom. Škoda, že aj zipsy tiahnuce sa od vrchu takmer nadol nie sú pogumované a tým pádom vode odolné. Vnútri bol zvinutý popruh, ktorý sa dá uchytiť na boky púzdra a nosiť ho tak na pleci alebo krížom cez ramená. Podľa môjho názoru je však príliš tenký a pod váhou objektívu vás môže po chvíli rezať. Na pohľad rovnaké, len o niečo menšie púzdro (LZ1324) bolo dodávané aj s predošlým modelom.
Z jeho vnútra vytiahnete robustný, primerane ťažký, no na prvý pohľad kvalitne vypracovaný objektív. Dominuje mu matný, štruktúrovaný, svetlošedý náter a pogumované, o niečo širšie prstence transfokácie a manuálneho ostrenia, než aké mala prvá verzia. To je asi jediný, na pohľad odlišný detail. Ich chod je príjemne plynulý - ani nie tuhý, ani nie príliš voľný. Tento fakt ocenia najmä priaznivci DSLR videa, či manuálneho ostrenia. Celý rozsah ohniskových vzdialeností obsiahnete bez zbytočného prehmatávania jedným pootočením ruky. Ťažisko objektívu leží v jeho strede, čo sa môže javiť ako úplne zbytočná informácia. Je však príjemné v zápale fotenia, ak potrebujete rýchlo meniť sklo, konať intuitívne, uchopiť objektív v strede a bez kolapsu ho odložiť. Súčasťou balenia je aj vynovená slnečná clona ET-87, na ktorej pribudla uzamykacia poistka proti nechcenému zošmyknutiu. Tým pádom je novšia cloná nekompatibilná so starším objektívom.
Poučený skúsenosťami, už nekladiem taký veľký dôraz výlučne na krásu a dizajn ako kedysi. No myslím si, že tento špinavo-biely fešák s červeným prstencom “na prove” je neprehliadnuteľný a svojou eleganciou rozhodne nadčasový. Vo svojom okolí budí rešpekt, šíri okolo seba auru profesionality a nikomu ani len na okamih nenapadne, že by mohlo ísť o lacný bakelitový “seťák”. V tomto kontexte však musím spomenúť jeden jeho handicap - len veľmi ťažko s ním docielite nenápadnosť, čo môže byť v istých momentoch a situáciach ozaj na škodu.
Konštrukcia
Tak ako aj jeho starší brat, aj 70-200mm 1:2.8 L IS II USM je z rady profesionálnych L-kových skiel. A hoci to nie je úplne na prvý pohľad vidno, kvalitatívny posun reálne nastal takmer vo všetkých aspektoch tohto objektívu.
Oproti predchodcovi má o necelé štyri milimetre väčší priemer a je aj o dva milimetre dlhší. Paradoxne, na váhe mu ubudlo o 80g. Nepatrný úbytok hmotnosti trochu pocítite najmä pri dlhšom nosení a fotení z ruky.
Priemer predného fixného závitu ostal 77mm, čo poteší najmä majiteľov UV, polarizačných či iných nie najlacnejších filtrov týchto rozmerov.
Zadný závit obsahuje všetky elektornické kontakty potrebné pre komunikáciu objektívu s ktorýmkoľvek formátom digitálnej zrkadlovky Canon (APS-C, APS-H, 35mm full-frame). Starajú sa aj o činnosť stabilizátora a autofokusu. Gumená obruba závitu prispieva k vodeodolnosti a prachuvzdornosti objektívu.
Po strane objektívu zostali štyri prepínače. Ich umiestnenie je logické, fungujú presne tak, ako majú. Oproti predošlej verzii príjemne prekvapí AF, s vynoveným ultrazvukovým motorčekom a algoritmom zaostrovania.. Je skutočne veľmi rýchly (dokonca aj na nie úplne najrýchlejšej 5D Mark II), no najmä veľmi presný. Výrazný a aj počuteľný posun nastal u stabilizátora obrazu. Ak výrazný, tak preto, že vám umožní udržať časy až o 4 kroky lepšie, než by tomu bolo bez stabilizátora. Benefit na nezaplatenie, obzvlášť v horších svetelných podmienkach! A ak počuteľný, tak preto, že samotnú činnosť stabilizátora počuť omnoho menej, resp. takmer nepočuť vôbec. Pri staršom modeli vychádzali z objektívu pri zapnutom stabilizátore prapodivné zvuky.
Najbližšia zaostrovacia vzdialenosť sa oproti predošlému modelu zmenšila o príjemných 20cm (zo 140cm na 120cm).
Ak máte svorku, určenú na prichytenie objektívu k statívu, zafixovanú vo východiskovej polohe a na zrkadlovke máte battery grip, narazíte na problém pri nasadzovaní skla na statívovu hlavu - aspoň v mojom prípade Canon 5D Mark II s gripom tomu tak je. Konštrukčná blízkosť otočnej svorky a gripu vás pre bezproblémové nasadenie na statív prinúti svorku uvoľniť a objektív s fotoaparátom otočíť o 90° doľava. Takto vám nič nebude brániť v montáži.
Praktické fotografovanie
Ak sa pýtate, či a prečo bolo potrebené upgradovať rokmi osvedčený model objektívu, jednoznačná odpoveď je áno bolo, pretože s príchodom zrkadloviek, najmä tých full-frame, so sofistikovanými čipmi, s veľkým dynamickým rozsahom a milónmi pixelov sa kladú čoraz väčšie nároky aj na obrazovú kvalitu, podmienenú kvalitnými objektívmi. Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS II USM svojou vynovenou konštrukciou, zdokonalenou optickou sústavou, doplnenou o päť členov s ultra-nízkou disperziou (rozptylom svetla) a o jeden fluoritový prvok (vďaka ktorému sú minimalizované farebné odchýlky) tieto kvalitatívne nároky rozhodne spĺňa. Či je fotka v plnej veľkosti, alebo z nej urobíte výrez, pokiaľ je technicky dobre odfotená, nenájdete na nej rušivé optické chyby. Chromatická aberácie je takmer neprítomná, takisto aj súdkovité a poduškovité skreslenie obrazu, tak časté pri zoom a teleobjektívoch je v prípade tohto objektívu zanedbateľné. Ťažisko jeho kvality však spočíva vo vynikajúcej ostrosti a to od stredu obrazu až po jeho kraje. Najostrejší obraz na ohnisku 70mm dosiahnete pri clone 5.0 až 5.6, pri dozoomovaní na 200mm budú fotky najostrejšie okolo clony 11. Nad touto hodnotou si začne svoju daň pomaly ale isto vyberať difrakcia. Pri fotení "na plnú dieru" na clone 2.8 oceníte nádherný bokeh, ktorý je jednou z predností tohto teleobjektívu. Veľmi mäkké a na pohľad príjemné rozostrenie, odpichnutie pozadia zúročíte nielen pri portrétoch, ale napríklad aj pri makro fotografii jarnej fauny. Som si istý, že nafotené zábery vás natoľko uspokoja, že objektívu odpustíte aj jemnú vignetáciu v rohoch.
Rozsah zoomu: hore 70mm, dole 200mm
Celok a výrez pri 100% zväčšení; 200mm.
Mierna súdkovitosť sa prejavuje pri 70mm ohnisku.
Aj poduškovitosť pri ohniskovej vzdialenosti 200mm je takmer nepatrná.
Teleobjektív výborne zvláda aj kresbu v protisvetle, excelentné je rozostrenie pozadia (bokeh), ktoré docielite fotením pri clone f 2.8.
Záver
S predchodcom tu recenzovaného modelu som mal tú česť stráviť päť rokov na “bojisku”. Napriek nelichotivému prívlastku “firemný objektív” sa nevzdával ani po niekoľkých nechcených pádoch, odolával nečakaným dažďovým prehánkam, so cťou znášal aj drsnejšie, hektické pracovné zaobchádzanie. Vynovený nástupca 70-200mm 1:2.8 L IS II USM je môj vlastný! Podľa toho s ním aj zaobchádzam, a preto nie sú súčasťou tejto recenzie žiadne škodoradostné “zážitky z nakrúcania”. No som si istý, že konštrukčné skúsenosti Canonu, preverené počas deviatich rokov kraľovania predošlého modelu, našli svoje miesto aj v novšej verzii. Skepsa, s akou som pristupoval k upgradovanému modelu, pominula tak rýchlo, ako veľa som s ním fotil a výstupy zväčšoval a spracovával doma na monitore. Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS II USM je nielen rýchly, tichý a presný v zaostrovaní, ale vďaka zdokonalenému stabilizátoru ho efektívnejšie využijete aj v horších svetelných podmienkach. Aj napriek tomu, že jeho súčasná cena na trhu je o niečo vyššia, než za akú kúpite predošlý model, osobne by som ani na okamih neváhal a investoval do novšej verzie. Doposiaľ som nenašiel jediný dôvod, kvôli ktorému by som vám toto sklo neodporúčal. Odporúčam a dokonca vrelo! Myslím si, že objektív 70-200mm 1:2.8 L IS II USM by mal tvoriť základnú výbavu nielen profesionálov, ale aj tých, čo to s fotografiou myslia ozaj vážne.