Objektív typu rybie oko pre plnoformátové zrkadlovky a CSC fotoaparáty. My sme vyskúšali verziu pre DSLR Nikon, ktorá disponuje elektronickým prenosom clony.
Rybie oko je objektív, ktorý je akýmsi vzácnym korením v portfóliu objektívov. Netreba to s ním preháňať. Fotografa zvádza charakteristickým sférickým skreslením, ktorý fotografiám automaticky dodáva “WOW” efekt. V rukách skúseného fotografa, ktorý má kompozíciu v malíčku, je však silným nástrojom. Originálne objektívy pre plnoformátové zrkadlovky sú drahé, najmä ak prihliadneme len k občasnému použitiu tohto typu objektívu.
Prvý dojem
Objektívy Samyang už veľakrát presvedčili, že za málo peňazí dokážu zahrať veľa muziky. Ich konštrukcii väčšinou niet čo vytknúť, snáď len dizajn, ktorému by prospelo trocha decentnosti. Červený metalizovaný pásik vyzerá lacno, ale niekomu sa môže páčiť, že evokuje “L”-kový imidž Canon objektívov.
Samyang rybie oká pre APS-C zrkadlovky a CSC fotoaparáty sú veľmi kompaktné. Testovaný objektív, určený pre plnoformátové fotoaparáty je o dosť väčší, ale stále ho možno považovať za kompaktný objektív.
Dizajn je jednoduchý, veď je to manuálny prime objektív. Prstenec manuálneho zaostrovania je dostatočne široký, z 0,2 m na nekonečno preostríte otočením o cca 100°. Pod prstencom je stupnica hĺbky ostrosti, ale len do clony f/8. Využijete ju pri fotení na krátke vzdialenosti, do 1 metra.
Clonový prstenec umožňuje nastaviť clonu v rozsahu f/2,8-f/22, s jedným medzistupňom medzi dvomi clonovými číslami. Testoval som verziu pre fotoaparáty Nikon. Objektív je vybavený elektrickými kontaktami a pri nastavení clony na f/22 môžete clonu ovládať elektronicky z fotoaparátu.
Predná časť objektívu je mierne rozšírená. Frontálna šošovka je samozrejme výrazne vypuklá. Slnečná clona je demontovateľná, potešilo ma, že sa len tak ľahko neuvoľní. Ako sa dalo očakávať, na objektív nenasadíte klasické filtre a nemá ani priestor pre vkladanie fóliových filtrov za zadným členom.
Veľkú prednú šošovku chráni veľká, lacno pôsobiaca, ale inak dostatočne tuhá plastová krytka.
K objektívu je dodávané aj textilné puzdro, inak veľmi vydarené.
Špecifikácia
Typ objektívu: Rybie oko pre plnoformátové zrkadlovky
Ohnisková dĺžka: 12mm
Maximálna clona: /2.8
Minimálna clona: f/22
Uhol záberu: 180° diagonálne
Minimálna zostrovacia vzdialenosť: 0,2 m
Konštrukcia clony: 7-lamelová
Zaostrovanie: manuálne
Optická konštrukcia: 12 elementov v 8 skupinách(3 ED, 2 asférické)
Rozmery: 70,2 x 77,3 mm
Hmotnosť: 530 g
Slnečná clona: tvarovaná, odnímateľná
Dostupné bajonety: Canon EF, Nikon F, Pentax K, Sony A, Sony E
Objektív v praxi
Samyang 12mm f2.8 ED AS NCS Fisheye som testoval na plnoformátovej digitálnej zrkadlovke Nikon D800E. Je to profesionálny model s maximálnou podporou manuálnych objektívov. Vďaka elektronickému prenosu clony je použiteľný ktorýkoľvek expozičný program. Clona sa nastavuje z tela fotoaparátu, na objektíve musí byť nastavená červeným zvýraznená clona f/22, inak fotoaparát ukazuje známu chybu FEE. Nastavenie clony pomocou prstenca preto nevyužijete a škoda, že sa prstenec nedá aretovať tak, ako je to u objektívov Nikon D.
Testoval som už niekoľko objektívov Samyang a najväčším problémom u nich nebola kvalita, ale manuálne zaostrovanie. Žiaden Samyang nemá automatické zaostrovanie, ak by mali, predajné čísla by boli oveľa väčšie. U objektívov typu rybie oko nie je manuálne zaostrovanie až takým problémom. Vyznačujú sa veľkou hĺbkou ostrosti. Presné manuálne zaostrovanie vás musí zaujímať len pri fotení detailov. Pri otvorenej clone je pozadie vtedy prekvapujúco rozostrené. Vďaka veľkému hľadáčiku Nikonu D800E som s manuálnym zaostrovaním nemal problémy, naviac funguje aj diaľkomer so signalizáciou zaostrenia.
Pri fotení na stredné a dlhšie vzdialenosti sa využíva hyperfokálna vzdialenosť. Jej hodnotu zistíte z tabuliek alebo z DOF kalkulátora. Na objektíve nastavíte vyššie clonové číslo, zaostríte na hyperfokálnu vzdialenosť a viac sa o zaostrovanie nemusíte starať. Aj tak som však často zaostroval ručne a nevyužíval hyperfokálne zaostrenie, pokiaľ som videl na matnici, že viem presne zaostriť aj na stredné a väčšie vzdialenosti.
Ešte som nespomenul, že tento objektív poskytuje plné pokrytie snímača, čiže tu nemáme kruhový obraz, typický pre objektívy s ešte kratšou ohniskovou dĺžkou.
Teraz na chvíľu odskočím od recenzovania. Pri objektíve typu rybie oko pracujete s veľkým uhlom záberu, ktorý je diagonálne 180°. Do záberu sa dostáva veľká časť scény. To výrazne sťažuje komponovanie. V zábere sa ťažko robí poriadok. Veľmi ľahko si odfotíte špičky topánok alebo lakeť ruky. Aj malá zmena uhla snímania, či pootočenie fotoaparátu, znamenajú výraznú zmenu kompozície. Preto je práca s rybím okom obťažná a fotograf musí neustále dávať pozor.
Clona f/2,8. Vinetácia i chromatická chyba sú výraznejšie. Vidno i horšiu kresbu smerom ku krajom obrazu.
Detail z druhého záberu. Smerom ku krajom je chromatická chyba výrazná, po priclonení sa zmenší, no úplne sa jej zbavíte až v RAW konvertore.
Sférické skreslenie je u tohto objektívu extrémne, ale žiadúce, veď to je jeho hlavný výrazový prostriedok spolu s veľkým uhlom záberu.
Na fotografiách nájdete zreteľnú chromatickú chybu, výraznejšia je smerom ku kraju obrazu. Jedným kliknutím v Lightroome som sa jej úplne zbavil.
Veľmi dobrá je antireflexná úprava (NCS), viackrát som umiestnil slnko priamo do záberu, ale po reflexoch ani pamiatka.
Vinetácia objektívu je pri otvorenej clone zreteľná a má plynulý priebeh. Paradoxne fotografiám pomáha. Pri extrémne širokom zábere oblohy vidno, že má rôzny jas, ktorý vinetácia pomáha zjednotiť. U tohto objektívu by som vinetáciu pridával v RAW konvertore, pomáha kompozícii.
Slnko priamo v obraze a po reflexoch ani pamiatka.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 20 cm od roviny snímača. Pri pohľade do hľadáčika som mal strach, či neoškriem prednú šošovku. Pri otvorenej clone je hĺbka ostrosti malá a dočkáte sa aj bokehu s výrazným rozostrením pozadia. Kombinácia výrazného sférického skreslenia a malej hĺbky ostrosti pri fotografii detailov nemá väčšie využitie. Doménou rybieho oka je veľká hĺbka ostrosti.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je len 20 cm, pri odclonenom objektíve sa dočkáte aj výrazne rozostreného bokehu.
Pri celkových záberoch sa samozrejme odporúča objektív pricloniť, aby ste dostali veľkú hĺbku ostrosti. Väčšinu záberov nafotíte na clonách f/8 - f/13 a tak vám ani nebude prekážať, že pri clone f/2,8 je ostrý stred a ostrosť smerom do rohov klesá. Po priclonení je ostrosť dobrá, ak v RAW konvertore trochu dvihnete Sharpen, môžete počítať škridličky na Bratislavskom hrade.
Tá istá fotografia, ale s umelo pridanou vinetáciou, ktorá sústreďuje pohľad do stredu obrazu a pomáha vyrovnať sa s nerovnomerným jasom oblohy.
Záver
Záver začnem cenou, tá je okolo 550€, čo je viac ako u Samyang objektívov typu rybie oko pre APS-C fotoaparáty. Stále je to však veľmi rozumná cena za takýto špeciálny objektív. Ak si priplatíte na 800€, môžete mať originál od Nikonu, starší model Nikon 16mm f/2.8D AF Fisheye, ale aj s automatickým zaostrovaním.
Plusom je elektronické ovládanie clony, vďaka ktorému môžete používať všetky expozičné programy a korekciu expozície. Lepšie je to aj pre TTL meranie bleskov, ktoré však s rybím okom veľmi nevyužijete.
Vďaka veľkej hĺbke ostrosti u objektívov tohto typu, nie je veľkým mínusom manuálne zaostrovanie. Pri využití hyperfokálneho zaostrenia sa zostrovaním nemusíte zaoberať vôbec.
Objektív nie je špičkový, ale ak ho pricloníte, potlačíte chromatickú chybu a fotky mierne doostríte, môžete tlačiť veľké výstavné zväčšeniny, u ktorých nikto nebude riešiť technické nedostatky. U iného typu objektívu by slabšia kresba pri otvorenej clone, bola veľkým mínusom. Kto by však s týmto objektívom bežne fotil na f/2,8? Pracovný rozsah tohto objektívu začína na f/5,6, ale bežne to bude skôr f/8-f/11. A tu si objektív vedie dobre.