Každá značka by mala mať v ponuke supertelezoom, cenovo dostupnejšiu alternatívu k svetelným teleobjektívom. Fujifilm mal doteraz v ponuke len objektív s rozsahom 100-400 mm. Je to výborný objektív a dá sa kombinovať aj s telekonvertormi. Teraz tu máme k nemu alternatívu s väčším rozsahom, ale horšou svetelnosťou a väčšími rozmermi.
Predstavenie
Objektív nie je čisto biely, do bielej je jemne primiešaná titánová metalíza. Určený je pre APS-C bezzrkadlovky Fujifilm radu X. Vybavený je optickou stabilizáciou obrazu. Konštrukcia je utesnená proti prachu a vode. Zoom aj zaostrovanie sú vnútorné.
Optická sústava sa skladá z 24 prvkov v 17 skupinách, 3 sú typu ED a 4 Super ED. Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Ovláda sa priamo na objektíve v krokoch po 1/3 EV. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 2,4 m od roviny snímača. Priemer filtra je 82 mm. Rozmery objektívu sú Ø99 mm × 314,5 mm a hmotnosť je 1605 gramov.
K objektívu sa dodáva slnečná clona s okienkom pre ľahšie nastavenie polarizačného filtra, široký popruh a mäkké puzdro.
Schéma optickej konštrukcie objektívu.
Objektív je utesnený proti prachu a vlhkosti.
https://fujifilm-x.com/sk-sk/products/lenses/xf150-600mmf56-8-r-lm-ois-wr/
Objektív v praxi
Dizajn a ergonómia
Dĺžka objektívu sa pri zoomovaní ani pri zaostrovaní nemení. Vnútorné zoomovanie je hladké, zaslúži si jedničku. Má to však i ďalšiu výhodu, ak používate pri fotografovaní statív s gimbalovou hlavou, pri zoomovaní sa mení ťažisko len minimálne. Ale práve kvôli pevnej stavbe je objektív tak dlhý.
Statívový prstenec má odnímateľnú päticu kompatibilnú so štandardom Arca Swiss. Je dostatočne dlhá na to, aby sa dal za ňu objektív niesť a aby sa dal aj s fotoaparátom lepšie vybalansovať na statíve.
Clona sa nastavuje prstencom, ale kto chce, môže ju prepnúť do režimu A a ovládať z fotoaparátu. Kvôli premenlivej svetelnosti nie sú na objektíve vyznačené clonové čísla.
Zhora limitér, prepínač ovládania clony, prepínač pamäte zaostrovania a tlačidlo pamäte.
Prstenec manuálneho zaostrovania je vpredu, je pohodlne široký a pred ním sú na všetkých štyroch stranách tubusu tlačidlá zablokovania zaostrovania. Automatické zaostrovanie má aj limitér, ktorý má dve polohy: celý rozsah a od 5 metrov po nekonečno. V určitých situáciách vám pomôže pamäť zaostrovacej vzdialenosti.
Rozsah
Začnem parametrami. Rozsah 150-600 je na APS-C ekvivalentom plnoformátových 229-914 mm, pri uhle záberu 10.8°-2.7°. S tým si môžete trúfnuť aj na fotografovanie malých vtákov, obojživelníkov, vzdialených zvierat, lietadlá, automobily a motorky a aj detaily krajiny a architektúry.
Svetelnosť
Svetelnosť objektívu je podpriemerná, čo sa odráža aj na negatívnejších názoroch naň. Napríklad podobne konštruovaný, ale dokonca plnoformátový objektív od Sony, má na konci svetelnosť F6,3. Fotoaparáty Fujifilm dobre zvládajú vysoké citlivosti, ale musíme si uvedomiť, že s rastúcou citlivosťou klesá dynamický rozsah. Sú situácie, kedy sa môžete spoľahnúť na stabilizáciu obrazu a vyhnúť sa použitiu vysokej citlivosti, ale pri fotení pohybu to nejde.
Rozsah svetelnosti je F5,6-8. Ja som sa bližšie pozrel na to, ako sa mení pri postupnom zoomovaní:
150 mm - F5,6
200 mm - F6,4
300 mm - F6,4
400 mm - F7,1
500 mm - F7,1
540 - 600 mm - F8
Ako vidno, už pri 300 mm sa dostávame na svetelnosť F6,4. Tam, kde 400 mm objektívy majú bežne svetelnosť F5,6, sme už na F7,1.
Zaostrovanie
Zaostrovanie objektívu patrí k tomu najlepšiemu, čo Fujifilm ponúka. Pri fotení ma brzdil predvádzací fotoaparát X-H2s, ktorý má so zaostrovaním ešte problémy. V každom prípade, objektív má výborný potenciál, čo sa týka zaostrovania.
Ak by toto bol objektív pre zrkadlovku, bol by len ťažko použiteľný. Obraz v hľadáčiku by bol pomerne tmavý a za horších svetelných podmienok by malo automatické zaostrovanie problémy. Ale u bezzrkadlovky na problémy nenarazíte. Obraz je elektronicky zosilnený a zaostrovanie funguje dobre aj pri ešte horšej svetelnosti.
Stabilizácia obrazu
Objektív má zabudovanú optickú stabilizáciu. Neviem, či spolupracuje s IBIS stabilizáciou obrazu vo fotoaparáte. Na najdlhšom ohnisku 600 mm som z ruky spoľahlivo udržal 1/25 s. Ak berieme do úvahy, že je to ekvivalent 900 mm, tak mi účinnosť stabilizácie vychádza približne na 5 EV.
Mesiac som fotografoval 1/125 s.
V ZOO
Testovaný objektív je primárne určený na fotografovanie zvierat, prípadne športu v exteriéri. To prvé som otestoval v bratislavskej ZOO, počas krásneho slnečného dňa. I tak však pomerne často sú zvieratá v tieni. To je dobrá šanca otestovať svetelnosť a jej vplyv na citlivosť ISO, v rôznych svetelných podmienkach. Použil som AUTO ISO. Nefotografoval som zvieratá v rýchlejšom pohybe, ktorý by vyžadoval nastaviť kratší čas, ako som použil.
Na priamom slnku volil fotoaparát väčšinou základnú citlivosť ISO 160. Najvyššiu citlivosť zvolil ISO 640. V polotieni sa citlivosť pohybovala do ISO 1600. V tieni som sa dostal aj cez ISO 6400.
Vážky
Mierka zväčšenia je približne 1:4. Pri fotografovaní vážok by som ocenil ešte o niečo lepšie zväčšenie. Praktická je najkratšia zaostrovacia vzdialenosť 2,4 mm. Od hmyzu ste dostatočne ďaleko, aby ste ho nevyplašili a môžete fotografovať aj vtedy, keď sa neviete dostať na krátku vzdialenosť.
Pri vážkach som mal smolu na pozadie. Sadali nízko a tak blízko za nimi bolo veľa rastlín, čo mi kazilo bokeh, ktorý by inak mohol byť oveľa krajší.
Prakticky všetky vážky som fotografoval na najdlhšom ohnisku 600 mm s plne otvorenou clonou. Ostrosť je aj pri nej výborná. O chlp lepšie zväčšenie a objektív by bol vážne skvelý vážkolovec. Ešte tento rok príde na trh fotoaparát s 40 Mpx snímačom, u ktorého môžete urobiť aj väčší orez a práve s ním bude objektív veľmi zaujímavý pre fotografov väčšieho hmyzu.
Veľká vážka pri max. zväčšení.
Lietadlá
Fotografovanie lietadiel je obľúbený chlapský žáner. Transfokátor s veľkým rozsahom tu má veľké uplatnenie. Horšia svetelnosť tu nie je nutne nevýhodou. Mal som šťastie, že som k letisku M.R.Štefánika prišiel, keď v pomerne krátkom čase pristávalo niekoľko lietadiel. Vo vzduchu sa fotografovali dobre, ale fotografie z pristátia mi pokazil horúci vzduch nad pristávacou dráhou. Ale aj tie fotky majú svoje čaro.
Pri fotografovaní lietadiel mi pomáhala ich detekcia fotoaparátom X-H2s.
V meste
Superteleobjektív nájde využitie aj pri fotografovaní architektúry. Odhalíte ním detaily, aké si bežne nevšimnete. Pri fotografovaní na väčšie vzdialenosti však musíte počítať s tým, že vám prácu môže mariť horúci vzduch. Preto treba dobre vážiť, kedy vyraziť fotografovať.
Detail včely na streche hotela Carlton.
Obrazová kvalita
Skreslenie objektívu je v celom rozsahu minimálne a netreba ho korigovať. Výraznejšia je vinetácia pri otvorenej clone, ak ju chcete potlačiť, je potrebné pricloniť približne o 3 clonové čísla, alebo to urobiť softvérovo. Náznak chromatickej chyby sa objavuje len výnimočne, na hranách pri vysokom kontraste.
Ostrosť je pri na najširšom ohnisku veľmi dobrá aj pri plne otvorenej clone a to aj v rohoch obrazu. Najlepšia je okolo clony f/8-11. To isté platí pre celý rozsah. Aj na 600 mm má objektív veľmi dobrú kresbu. Po priclonení na f/11 výbornú. Difrakcia sa prejavuje od clony f/16.
9-lamelová clona pomáha krajšiemu bokehu, ktorý vie byť pekne zamatový. Vzhľadom na horšiu svetelnosť a tým pádom väčšiu hĺbku ostrosti, si treba strážiť vzdialenosť a štruktúru pozadia.
Ak je pozadie dostatočne ďaleko, podáva objektív pekne rozostrené pozadie (bokeh).
Záver
Začnem pozitívami. Ekvivalentný rozsah 229-914 mm je praktický pri fotografovaní zvierat, lietadiel, motošportu a aj vzdialených objektov. Mechanické spracovanie je výborné, objektív sa dobre ovláda, má rýchle zaostrovanie. Potešila pätica kompatibilná so štandardom Arca Swiss. Po optickej stránke je objektív výborný, až na vinetáciu pri otvorenej clone, ktorá je ale ľahko korigovateľná. Schopnosť snímať detaily je dobrá, ale ešte o málo lepšie zväčšenie by potešilo lovcov väčšieho hmyzu. Za pozitívum beriem aj cenu, ktorá len o málo prekračuje 2000€.
A teraz k negatívam. Objektív je veľký a pomerne ťažký. Pri takej svetelnosti by ste čakali kompaktnejšie rozmery. Najväčším mínusom je podpriemerná svetelnosť. Kvôli nej musíte používať vyššie citlivosti, ktoré sprevádza väčší šum a pokles dynamického rozsahu. Každý má svoju mieru posudzovania úrovne šumu. V galérii sa môžete pozrieť aj na fotografie snímané s vyšším ISO a sami sa rozhodnúť, či je to prijateľné, alebo už za hranicou.
Tento objektív rozdelil fotografov na dva tábory, aspoň podľa diskusií, ktoré som čítal na internete. Jedni po ňom okamžite hľadovo chňapli a tí druhí váhajú, boja sa, či je s takou svetelnosťou vôbec použiteľný za horších svetelných podmienok. Príliš na výber však nemajú. Alternatívne objektívy neexistujú. Je tu len Fujinon 100-400 s možnosťou kombinácie s telekonvertormi.
Fujifilm Fujinon XF150-600mm F5.6-8 R LM OIS WR je vítaným členom rodiny objektívov Fujinon. Je relatívne cenovo dostupný. Svetelnosť ho predurčuje pre fotografovanie v exteriéri, za lepších svetelných podmienok. Najlepšie si rozumie s tiež nedávno predstaveným fotoaparátom X-H2s, vybavený pokročilejším zaostrovaním, ako majú ostatné modely Fujifilm a aj lepšou ergonómiou.