Hore
Fórum » Počítačové vybavenie
 

Macbook Pro alebo iMAC

WildSammy
WildSammy 2011-07-06 13:34:41+02
Zdravim ePhotaci

Riesim otazku kompu na spracovanie foto. Chcem sa spytat, co by bola vyhodnejsia kombinacia? Cize Macbook Pro + externy display alebo stolny iMAC? Jedna sa mi o nove modely 2011. Chcem si kupit nieco co mi vydrzi dlhsiu dobu a bude mi vykonovo postacovat. Su iMACy vykonnejsie od Macbookov? Pytam sa v Apploch sa nevyznam. Bude to moje prve jablcko. Dakujem za info
 
photodananai
2012-03-30 10:32:48+02
Ahojte,
mam no iMac, treba tam robiť nejaku kalibraciu monitoru alebo to zvladneme bez toho?
diks za rady..
 
Blackman
2012-03-30 10:38:38+02
príspevok od: photodananai
Ahojte,
mam no iMac, treba tam robiť nejaku kalibraciu monitoru alebo to zvladneme bez toho?
diks za rady..
Ano musis nakalibrovat aj ten. Je tam kalibracny wizard ktory ta prevedie nastavenim, ale pre poriadnu kalibraciu budes potrebovat sondu.
 
citron1907
2012-03-30 11:35:50+02
Na jednom známom Českom digiserveri je v sekcii o kalibrácii monitorov dobrý príspevok od moderátora fóra p. Charváta (myslím, ýe stojí za prečítanie). Sám som chcel kúpiť iMac 27", ale aj to jeho hodnotenie ma od neho nakoniec odradilo:

Jak hodnotite monitor Apple iMac (27") pro praci s fotografii?

iMac vlastně není jen monitor, ale počítač s integrovaným displayem. Designově se jistě jedná o velmi zdařilou záležitost, kterou dnes již od Applu tak trochu očekáváme a mimo jiné za to také často hodně platíme .
Je třeba vidět, že celá koncepce iMaců je navržena jako domácí nebo školní počítač, která má rovněž svůj estetický význam (např. hezky působit v bytě) bez předpokládaných možností jakýchkoliv dalších zásahů a úprav s cílem dosažení pokud možno rozumné ceny, což se myslím prakticky podařilo. Nejedná se tedy rozhodně o nějaké profesionální zařízení a tomu také odpovídá použitý display, který se řadí jednoznačně do kategorie office "grafických" monitorů - tedy určených pro business grafiku.

Z hlediska obecných kritérií pro foto-monitor splňuje obrazovka iMacu snad jen to, že byl použit LCD panel typu IPS s poměrně (pro hobby segment postačující) slušnou reprodukcí barev pro fotografická data - ovšem nepřekračující barevný rozsah odpovídající standardu "sRGB", což je dáno gamutem (barevným rozsahem) použitého LCD panelu (LG LM270WQ1).

LCD - panel, gamut, podsvícení a bílý bod:
Daleko významějším omezením pro fotografy - a tady se již jedná o VELMI závažný problém - je LESKLÁ (glossy) povrchová úprava obrazovky, která nežádoucím způsobem odráží okolní světo a prakticky znemožňuje správné vnímání barev. Jediným způsobem, jak se proti tomu bránit, je počkat, až bude večer a pak zhasnout světlo v místnosti. Nemusím však myslím moc zdůrazňovat, co takové podmínky udělají s Vašima očima. Při nízké hladině okolního osvětlení by bylo totiž nutné poměrně razantně "stáhnout" na odpovídající úroveň také emisi světla z monitoru (jas), což však lze jen v omezené míře, takže uživateli po chvíli stejně nezbyde nic jiného, než zase raději rozsvítit.
White-LED podsvícení působí (čti zní) velmi moderně, ale prakticky v tomto případě nic nepřináší, protože el.spotřeba (těsně pod 100W) je prakticky stejná nebo dokonce vyšší, než u jiných 27" LCD panelů s podsvětlovacím systémem tvořeným klasickými CCFL-trubicemi. Při barevných teplotách cca 5000K je také patrné, že světlo je studenější, takže dosažení souladu s bílým papírem je opět poměrně obtížné. Použité bílé-LEDky zde "dělají své" a je lepší raději pracovat s barevnou teplotou nad 6000K.

Tónová charakteristika (gamma):
Monitor zapadající do koncepce Applu - tj. pokud možno žádné ovládací prvky - lze poměrně obtížně optimálně přizpůsobovat praktickým světelným podmínkám. Volba tónové charakteristiky - gamma a nastavení bílého bodu v menu nenajdeme, takže vše je třeba nastavit softwarově na úrovni videosignálu z vestavěné grafické karty. Monitor je tedy také prakticky nemožné hardwarově zkalibrovat a je známo, že právě po softwarové kalibraci tónovací křivky gamma dochází ke slévání blízkých barevných odstínů, proto ve všichni profesionálové vyhýbají softwarové kalibraci, jak "čert kříži" a v praxi používají výhradně hardwarový typ kalibrace. V praxi to znamená, že monitor v iMacu lze používat pro bezchybnou interpretaci jemných přechodů mezi blízkými tóny pouze při jediné tónové křivce přednastavené v monitoru (odpovídající koeficientu gamma=2.2).

Homogenita obrazu:
Je při jasu cca 150 cd/m2 a standardním (továrním) nastavení tónové charakteristiky, bílého bodu na velmi dobré úrovni. Je však otázka, jak bude vypadat po dvou až třech letech, protože display je evidentně tepelně poměrně hodně namáhán - sám může mít spotřebu až cca 100W, jejíž část uvolňuje ve formě tepla a k tomu je zasazen do prostředí "vyhřívaného" PC.

Možnost kalibrace:
K iMacu není pochopitelně dodávána žádná kalibrační utilita podporující jeho hardwarovou kalibraci (prostě proto, že ji monitor také nepodporuje).
Je tedy možný pouze typ tzv. softwarové kalibrace, kdy jsou cílové hodnoty bílého bodu a tónovací charakteristiky dosahovány vhodným mícháním kanálů RGB na grafické kartě a úpravou LUT-tabulky grafické karty, což přináší omezení max. počtu zobrazitelných barevných odstínů a slévání blízkých barevných tónů.

Omezená možnost připojení externího videosignálu, např. z notebooku:
Monitor je vybaven pouze jediným video-portem typu MiniDP (Mini DisplayPort), který však není zatím rozhodně hojně rozšířen.
S PC vybavenými VGA, DVI nebo HDMI-porty display iMAcu nelze propojit !
Některé moderní notebooky jsou již sice vybaveny portem DP (ne však MiniDP) a k propojení je tak nutné použít speciální kabel DP/MiniDP.
Přitom všem je MiniDP-port iMacu napájen pouze tehdy, je-li zapnutý celý iMac-počítač, což je v dnešní době energetických úspor trochu neekonomické.

CENA?
Levnější verze s i5/2.7GHz za cca 40.000,- Kč včetně DPH je opravdu skvělá a uživatel ji platí především za poměrně slušný (rychlý) PC s HD= 1TB.
Nechci příliš spekulovat, ale domnívám se, že v těch 40.000,- Kč je do značné míry zastoupen PC s bezdrátovou klávesnicí a cena monitoru je tak max. cca 15.000,- včetně DPH (tedy asi 40% ceny), což je - tady naprosto souhlasím opravdu velmi rozumné, nicméně pro použití na "foto" to má za tu cenu svá omezení.
Je však otázka, zda si raději na doma za tutéž cenu nepořídit MacMini + 24" fotomonitor (EIZO SX2462W nebo NEC PA241). MacMini je pak možné schovat někam pod desku stolu, aby na stole zůstal už také jen samotný monitor (ovšem úplně jiné úrovně) a s elegantní bezdrátovou Apple klávesnicí.

ZÁVĚR:
Monitor iMacu je vhodný pro reprodukci barevné fotografie pouze na úrovni "hobby" segmentu a to ještě pokud možno jen při jeho základním (továrním) nastavení.
Celý kocept iMacu je však určitě vhodný jako doplňkový domácí PC pro psaní elektronické pošty, textů, tabulek, grafů a případně sem tam nějakého filmu (když si zhasnu a posadím se dál od obrazovky
Integrovaná koncepce se uplatní také při častém přenášení PC+monitoru po bytě .
 
Mano5
2012-03-30 16:21:17+02
príspevok od: citron1907
Na jednom známom Českom digiserveri je v sekcii o kalibrácii monitorov dobrý príspevok od moderátora fóra p. Charváta (myslím, ýe stojí za prečítanie). Sám som chcel kúpiť iMac 27", ale aj to jeho hodnotenie ma od neho nakoniec odradilo:

Jak hodnotite monitor Apple iMac (27") pro praci s fotografii?

iMac vlastně není jen monitor, ale počítač s integrovaným displayem. Designově se jistě jedná o velmi zdařilou záležitost, kterou dnes již od Applu tak trochu očekáváme a mimo jiné za to také často hodně platíme .
Je třeba vidět, že celá koncepce iMaců je navržena jako domácí nebo školní počítač, která má rovněž svůj estetický význam (např. hezky působit v bytě) bez předpokládaných možností jakýchkoliv dalších zásahů a úprav s cílem dosažení pokud možno rozumné ceny, což se myslím prakticky podařilo. Nejedná se tedy rozhodně o nějaké profesionální zařízení a tomu také odpovídá použitý display, který se řadí jednoznačně do kategorie office "grafických" monitorů - tedy určených pro business grafiku.

Z hlediska obecných kritérií pro foto-monitor splňuje obrazovka iMacu snad jen to, že byl použit LCD panel typu IPS s poměrně (pro hobby segment postačující) slušnou reprodukcí barev pro fotografická data - ovšem nepřekračující barevný rozsah odpovídající standardu "sRGB", což je dáno gamutem (barevným rozsahem) použitého LCD panelu (LG LM270WQ1).

LCD - panel, gamut, podsvícení a bílý bod:
Daleko významějším omezením pro fotografy - a tady se již jedná o VELMI závažný problém - je LESKLÁ (glossy) povrchová úprava obrazovky, která nežádoucím způsobem odráží okolní světo a prakticky znemožňuje správné vnímání barev. Jediným způsobem, jak se proti tomu bránit, je počkat, až bude večer a pak zhasnout světlo v místnosti. Nemusím však myslím moc zdůrazňovat, co takové podmínky udělají s Vašima očima. Při nízké hladině okolního osvětlení by bylo totiž nutné poměrně razantně "stáhnout" na odpovídající úroveň také emisi světla z monitoru (jas), což však lze jen v omezené míře, takže uživateli po chvíli stejně nezbyde nic jiného, než zase raději rozsvítit.
White-LED podsvícení působí (čti zní) velmi moderně, ale prakticky v tomto případě nic nepřináší, protože el.spotřeba (těsně pod 100W) je prakticky stejná nebo dokonce vyšší, než u jiných 27" LCD panelů s podsvětlovacím systémem tvořeným klasickými CCFL-trubicemi. Při barevných teplotách cca 5000K je také patrné, že světlo je studenější, takže dosažení souladu s bílým papírem je opět poměrně obtížné. Použité bílé-LEDky zde "dělají své" a je lepší raději pracovat s barevnou teplotou nad 6000K.

Tónová charakteristika (gamma):
Monitor zapadající do koncepce Applu - tj. pokud možno žádné ovládací prvky - lze poměrně obtížně optimálně přizpůsobovat praktickým světelným podmínkám. Volba tónové charakteristiky - gamma a nastavení bílého bodu v menu nenajdeme, takže vše je třeba nastavit softwarově na úrovni videosignálu z vestavěné grafické karty. Monitor je tedy také prakticky nemožné hardwarově zkalibrovat a je známo, že právě po softwarové kalibraci tónovací křivky gamma dochází ke slévání blízkých barevných odstínů, proto ve všichni profesionálové vyhýbají softwarové kalibraci, jak "čert kříži" a v praxi používají výhradně hardwarový typ kalibrace. V praxi to znamená, že monitor v iMacu lze používat pro bezchybnou interpretaci jemných přechodů mezi blízkými tóny pouze při jediné tónové křivce přednastavené v monitoru (odpovídající koeficientu gamma=2.2).

Homogenita obrazu:
Je při jasu cca 150 cd/m2 a standardním (továrním) nastavení tónové charakteristiky, bílého bodu na velmi dobré úrovni. Je však otázka, jak bude vypadat po dvou až třech letech, protože display je evidentně tepelně poměrně hodně namáhán - sám může mít spotřebu až cca 100W, jejíž část uvolňuje ve formě tepla a k tomu je zasazen do prostředí "vyhřívaného" PC.

Možnost kalibrace:
K iMacu není pochopitelně dodávána žádná kalibrační utilita podporující jeho hardwarovou kalibraci (prostě proto, že ji monitor také nepodporuje).
Je tedy možný pouze typ tzv. softwarové kalibrace, kdy jsou cílové hodnoty bílého bodu a tónovací charakteristiky dosahovány vhodným mícháním kanálů RGB na grafické kartě a úpravou LUT-tabulky grafické karty, což přináší omezení max. počtu zobrazitelných barevných odstínů a slévání blízkých barevných tónů.

Omezená možnost připojení externího videosignálu, např. z notebooku:
Monitor je vybaven pouze jediným video-portem typu MiniDP (Mini DisplayPort), který však není zatím rozhodně hojně rozšířen.
S PC vybavenými VGA, DVI nebo HDMI-porty display iMAcu nelze propojit !
Některé moderní notebooky jsou již sice vybaveny portem DP (ne však MiniDP) a k propojení je tak nutné použít speciální kabel DP/MiniDP.
Přitom všem je MiniDP-port iMacu napájen pouze tehdy, je-li zapnutý celý iMac-počítač, což je v dnešní době energetických úspor trochu neekonomické.

CENA?
Levnější verze s i5/2.7GHz za cca 40.000,- Kč včetně DPH je opravdu skvělá a uživatel ji platí především za poměrně slušný (rychlý) PC s HD= 1TB.
Nechci příliš spekulovat, ale domnívám se, že v těch 40.000,- Kč je do značné míry zastoupen PC s bezdrátovou klávesnicí a cena monitoru je tak max. cca 15.000,- včetně DPH (tedy asi 40% ceny), což je - tady naprosto souhlasím opravdu velmi rozumné, nicméně pro použití na "foto" to má za tu cenu svá omezení.
Je však otázka, zda si raději na doma za tutéž cenu nepořídit MacMini + 24" fotomonitor (EIZO SX2462W nebo NEC PA241). MacMini je pak možné schovat někam pod desku stolu, aby na stole zůstal už také jen samotný monitor (ovšem úplně jiné úrovně) a s elegantní bezdrátovou Apple klávesnicí.

ZÁVĚR:
Monitor iMacu je vhodný pro reprodukci barevné fotografie pouze na úrovni "hobby" segmentu a to ještě pokud možno jen při jeho základním (továrním) nastavení.
Celý kocept iMacu je však určitě vhodný jako doplňkový domácí PC pro psaní elektronické pošty, textů, tabulek, grafů a případně sem tam nějakého filmu (když si zhasnu a posadím se dál od obrazovky
Integrovaná koncepce se uplatní také při častém přenášení PC+monitoru po bytě .
Takze predpokladam, ze ked ta odradil pan Charvat od nakupu 27" iMac, tak mas potom to druhe riesenie - malo vykonny (aj ked na domace pouzitie dostacujuci) MacMini+Eizo rady SX.
Pokial ma pamat neklame (opravit by ma mohol Karol), tak pan Charvat bol onehda aj na uvodnom rocniku FotoSlovakia, kde prednasal o kalibracii Eizo monitorov ako zastupca tejto znacky pre CR a SR. Na jeho mieste by som napisal taku istu recenziu .
Samozrejme, pokial je dost penazi odporucam MBP 15" (kvoli mobilite a s urcite vyssim vykonom ako ma MacMini) v kombinacii s radou CG od Eizo.

PS: nie je uvedeny datum recenzie - preto k dnesnemu dnu si dovolim tvrdit, ze Thunderbolt (displayport) nie je ziadny problem. Dokonca rada CG od Eiza ma taketo rozhranie.
 
Strana 7 z 7
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()