Hore

Pravidlá ČB fotografie

Aj vďaka digitálom je ČB fotografia veľmi populárna. Nestačí však len farebnú fotografiu desaturovať. Či zvoliť farby alebo ČB, na to treba mať cit. Rovnako dôležité je ovládať postprocesing. Bez neho budete úspešní len čiastočne.

Krátko z histórie

ČB fotografia vznikla z núdze. V počiatkoch fotografie jej priekopníci dokázali zaznamenať obraz len monochromaticky. Bolo to technicky oveľa ľahšie. Trvalo ešte pekných pár desiatok rokov, kým sa stala farebná fotografie bežne použiteľnou. Už od počiatkov fotografie tu bola túžba po farbe, čoho dôkazom je obľuba kolorovaných fotografií. Tie nie sú pravou farebnou fotografiou, pretože farby sú na fotografiu nanášané dodatočne štetcom. Rozmach farebnej fotografie nastal až v 70-tych a 80-tych rokoch a postupne vytlačoval ČB fotografiu na okraj záujmu. Venovali sa jej dokumentaristi, umeleckí fotografi a entuziasti, ktorých bavilo vyvolávanie fotografií. Komerčne však víťazila fotografia farebná.

ČB digitálne

Prechod na digitálnu fotografiu opätovne zvýšil záujem o čiernobielu fotografiu. Filmu a videu sa to nepodarilo, česť výnimkám, akými sú oskarový Artist, alebo umelecky ladené videoklipy. Pri fotení na film sa fotograf musí rozhodnúť, či použije farebný alebo ČB materiál. V digitálnej fotografii môže veselo fotiť farebne a fotografie kedykoľvek previesť do odtieňov šedej.

Prakticky v každom fotoaparáte nájdete monochromatický obrazový profil. Ak ho nastavíte, budete fotografovať čiernobielo. U fotoaparátov so živým náhľadom uvidíte ČB obraz už pri komponovaní, v prípade zrkadloviek až po odsnímaní záberu. Ak fotíte do formátu JPG, budú fotografie čiernobiele a farebné z nich už nespravíte. Pri formáte RAW, aj keď nastavíte monochromatický profil, budú fotografie farebné. Až pri spracovaní v počítači sa rozhodnete, či chcete fotografie farebné alebo čiernobiele. Môžete mať naraz oboje. To je obrovská výhoda digitálnej fotografie.

Či fotíte na film, alebo digitálne, platia rovnaké pravidlá pri rozhodovaní sa, či fotiť farebne alebo čiernobielo. To, že máme možnosť voľby, nám fotografovanie sťažuje, najmä začiatočníkom. Pokročilí fotografi sa často riadia inštinktom, ktorý si vypestovali za roky fotografovania. Začiatočníci si ich musia vypestovať, pomôcť im môže niekoľko základných pravidiel a odporúčaní.

Základné pravidlá a odporúčania

Inšpirujte sa

Začnite štúdiom klasikov zlatej éry ČB fotografie. Tí nemali na výber a tak pre ČB fotografiu dostali prirodzený cit. Rovnako sa dajte inšpirovať aj súčasnými fotografmi, nemusia to byť svetoznámi fotografi, nájdite si v internetových galériách svojich obľúbených autorov. Študujte ako pracujú s motívom, kompozíciou, svetlom, štruktúrami. Naučíte sa tak, u akých motívov ČB funguje. Pomôže vám to pri rozhodovaní, či fotiť farebne alebo ČB.


Ste krajinkár, nechajte sa inšpirovať tvorbou Clyda Butchera. https://clydebutcher.com/

Žánre

Sú žánre, kde je ČB fotografia využívaná v hojnej miere. Stačí spomenúť street foto, svadobnú fotografiu, sociálny dokument. Fotografi sa tu zámerne zbavujú farebnej zložky fotografie, aby sústredili pozornosť na fotografovaný objekt, dej a svetelnú atmosféru. Neznamená to, že v týchto žánroch farba nefunguje. Je to však ďalší element, s ktorým treba vedieť pracovať.


ČB akosi neodmysliteľne patrí k dokumentárnej fotografii.
Foto: Marcel Rebro


ČB spravovanie je typické aj pre určitý typ fotografií architektúry.


Ani u takéhoto motívu sa nemusíte báť čiernobieleho prevedenia. Podmienkou je, aby bola na to fotka vhodná a mali ste s čím pracovať pri konverzii do ČB.

Zbavte sa farby, keď nefunguje

Jedným zo základných pravidiel, ktoré pri rozhodovaní používam ja, že ČB volím, ak farby nefungujú. Iste ste nafotili kopec záberov, kde sú farby nevýrazné a nepomôže ani keď v počítači zvýšite saturáciu. V takomto prípade nevýrazná farebnosť len dráždi a nijako fotografii nepomáha. Preč s ňou!


Nevýrazné farby? Preč s nimi!


Hmla výrazne potláča farby. Prečo ich ponechať v náznakoch? ČB prevod námetu prospeje.

Zbavte sa farby, keď odpútava pozornosť

Príliš výrazné farby môžu odpútavať pozornosť od dôležitejších prvkov fotografie. Začiatočníci si často nevšímajú pozadie. Práve tam sa najčastejšie vyskytujú rušivé prvky. Výrazná farba v pozadí zbytočne odpútava pozornosť od hlavného objektu.


Farby k motošporu patria, v tomto prípade mi však výrazné žlté a červené prvky vadili.


Pozornosť diváka už nič nevyrušuje a môže sa plne sústrediť na hlavný objekt, ktorým je v tomto prípade krásny Jaguar.

Keď je veľa šumu

Niekedy sa nevyhneme tomu, že musíme použiť vyššiu citlivosť, ktorá so sebou prináša výrazný šum, niekedy aj posun farieb. V ČB fotografii ľahšie akceptujeme šum, alebo filmové zrno. Nepôsobia na nás tak rušivo, ako v prípade farebnej fotografie. Dokonca ho zámerne niekedy do fotografií pridávame. Takže, ak sa vám zdá, že šumu je na fotografii priveľa a výsledok po odšumení sa vám nepáči, skúste prevod do ČB.


V ČB fotografii nám šum vadí menej, ako v prípade fotografie farebnej.

Proti prepalom

Prepaly sú veľkým strašiakom. Ak ich už na fotografii máte, nemusia pôsobiť tak nežiadane, ak prevediete fotku do ČB. Často sa mi stáva, že vďaka ČB môžem fotiť aj za takého svetla, kde by som v prípade farby vôbec nevytiahol fotoaparát.

Ak máte fotoaparát s živým náhľadom, nastavte si profil monochrome. Svet uvidíte čiernobielo a začnete ho inak vnímať aj z hľadiska expozície. Budete s ňou pracovať oveľa odvážnejšie.





Biela obloha? V ČB žiaden problém.


Ani tu prepaly v pozadí za remeselníkom nevadia.

Náprava zlého vyváženia bielej

Niekedy je nemožné správne vyvážiť bielu, sú priestory kde sa miešajú svetelné zdroje s rôznou teplotou. Ak nepomáhajú žiadne postprocesingové triky, zvážte prevod do ČB.


Kombinácia žiariviek a žiaroviek pleťovke neprospieva. Naviac červené pólo tričko odpútava pozornosť.

Umelecký dojem

V záplave farebných fotografií pôsobí tá čiernobiela osviežujúco. Najmä nefotografi ČB fotografiu považujú za umeleckejšiu. V súčasnej módnej vlne retro je o ČB fotografiu zvýšený záujem.


Priam banálny motív. Biele pozadie, preexpozícia a ČB spracovanie podporili umelecké spracovanie motívu.


Že voliť ČB, je pri takomto námete viac než isté.


K starému písaciemu stroju sa tiež hodí čiernobiele spracovanie. Zadné svetlo dáva vyniknúť reliéfu písmen.

S čím pracovať

Tým, že z farebnej fotografie urobíte ČB, nebude automaticky lepšia. Na to musí spĺňať niekoľko predpokladov. ČB spracovanie môže pomôcť zachrániť niektoré chyby fotografa, ale zo skutočne zlej fotky dobrú nespraví. Naopak, ČB fotografia vyžaduje niečo naviac. Nie je prirodzená, svet vidíme farebne. Do odtieňov šedej ho musíme previesť cielene. Využívať svetlo a tieň, tonalitu, prevod farieb. Farebný kontrast musíme nahradiť.

Tonálny kontrast

Základný kontrast vzniká kontrastom medzi svetlými a tmavými časťami obrazu, ktoré vznikajú tak, že jednotlivé objekty, alebo ich časti majú určitý jas. Napr. svetlá tvár lemovaná tmavými vlasmi.


Biely pelikán na tmavej hladine, prirodzený tonálny kontrast.


Vežiaky nasvietené posledným večerným svetlom.


Ciferník v kontraste s tmavým rámom a oblohou. Obloha bola sýto modrá, čo som využil pri prevode do ČB.

Svetelný kontrast

Svetlo je základnou esenciou fotografie, stojí za jej vznikom. Dobrý fotograf s ním vie pracovať, v prípade ČB fotografie dupľovane, pretože sa dobrovoľne vzdal jedného z výrazných prvkov, teda farby. Najmä tam, kde farby fungujú veľmi dobre, môže prísť pri prevode do ČB k strate atmosféry.  Rovnaký motív niekedy vyžaduje iné nasvietenie v prípade farebného prevedenia a iné v prípade ČB. Neznamená to ale, že u farebnej fotky nie je svetlo dôležité. Len v prípade ČB viac vychádza do popredia.

V ČB fotografii sa ochudobňujeme o jednu z charakteristických zložiek svetla, jeho farbu. Tú napríklad využívajú krajinkári počas tzv. zlatej hodinky. V čiernobielej fotografii sa viac sústreďujeme na množstvo svetla, jeho smer, tvrdosť/mäkkosť. Viac pracujeme so svetlom a tieňom. Tieto zložky charakteru svetla sa naučíte vnímať postupne. ČB fotografia je dobrou školou, ktorú zužitkujete aj pri farebnej fotografii.


Výrazný kontrast medzi svetlom a tieňom.


Nízke bočné svetlo pekne modeluje tento architektonický prvok.


Protisvetlo vytvára efekt siluety v kontraste s presvietenými kvapkami vody.


Prevodom do ČB vynikne bodové nasvietenie tváre.


Tonálny kontrast podporený svetlom. Svetlá socha je na svetle, rámovaná je zeleňou v tieni.


Uhlopriečná kompozícia. Svetlo a tieň pekne modelujú charakteristický tvar radiátora.
A že vraj nezaujímavý námet.

Farebný kontrast

Paradoxne v ČB fotografii niekedy potrebujeme vysoký farebný kontrast, ktorý postprocesingom zmeníme na tonálny. Ak nemáme k dispozícii prirodzený kontrast daný nasvetlením a tonalitou scény, potrebujeme si kontrast vyrobiť. Robíme to filtrovaním primárnych farieb.


Toto je motív, ktorý perfektne funguje vo farbe. Tým, že tu máme dve výrazne odlišné farby (zelenú a oranžovú), vieme pri prevode do ČB dostať odlišný a pritom rovnako dobrý výsledok.

Ubratím pridáte

Poznáte to, keď zavriete oči, začnete viac vnímať ostatnými zmyslami. Vône sú silnejšie, chute výraznejšie, lepšie počujete a viac vnímate dotyky. Keď z fotografie odstránite farbu, zvýraznite iné  prvky fotografie: kontrast svetla a tieňa, tvary a štruktúry. Umožníte aj sústrediť sa viac na samotný objekt/námet, dej, kompozíciu atď.


V ČB lepšie vynikne kontrast medzi listom a zvyškom fotografie. Zvýraznia sa aj štruktúry.


ČB prevedenie dáva vyniknúť jemným architektonickým detailom katedrály.


Textúry v čiernobielom prevedení pekne vyniknú.


Načo by nám tu bola farba? Vyniknúť treba nechať líniám a murovanej štruktúre.

Vo fotografii bežne pracujeme s viacerými prvkami, preto uvedené prvky kombinujeme. Tonálny kontrast môžeme podporiť nasvietením a prevodom farieb do odtieňov šedej. K dispozícii máme aj ďalšie postprocesingové nástroje pre prácu s kontrastom, gradáciou, lokálne úpravy atď.


Univerzálny fotograf

Niektorí fotografi dávajú takmer výlučne prednosť čiernobielej fotografii. Sú to prevažne vyprofilovaní fotografii sústreďujúci sa na jeden žáner, alebo si v ČB fotografii našli a vytvorili vlastný špecifický rukopis. ČB spracovanie je dominantné v niektorých žánroch, ktoré sme si už spomenuli. Väčšina amatérov nie je úzko vyprofilovaná a fotí prakticky všetko, čo ich baví a zvládnu to. Tí by určite mali využívať farebnú aj čiernobielu fotografiu. Čiernobiela obohatí ich tvorbu. Sú však motívy, kde by jej použitie bolo doslova znásilnením farieb.

Keď farby fungujú ponechajte ich. V digitálnej fotografii ľahko porovnáte, či je lepšia farebná alebo čiernobiela verzia. Môžete mať oboje naraz.


Jesenné farby v plnej kráse.


Rovnako dobré je aj ČB prevedenie. Vďaka digitálnej fotografii môžem mať obidve verzie a naviac plne pod kontrolou postprocesingu.

Naučte sa postprocesing

Pri fotení na film fotografi využívajú farebné filtre, aby riadili prevod farieb na odtiene šedej s určitým jasom. Pri digitálnom fotení do formátu RAW, ktorý je farebný, farebné filtre nepoužívame. Filtráciu vykonávame v počítači. Postprocesing je nesmierne dôležitý. Prevod farieb do odtieňov šedej musí byť riadený, nestačí fotografiu len desaturovať. Počítač je obdobou tmavej komory, kde fotografi využívajú vlastnosti papierov a chémie, používajú lokálne exponovanie a ďalšie triky. Ekvivalent toho musíte ovládať v digitálnom fotoeditore.


Tento záber som urobil už veľmi dávno, kompaktom do formátu JPG. Kompozične je fotka v poriadku, ale chýba jej finálne spracovanie.


Využil som prirodzený tonálny kontrast a ešte som ho zvýraznil, nepotrebných farieb som sa zbavil.

Kto neovláda univerzálne programy, môže použiť špeciálne, určené pre ČB fotografiu. Spomeňme napr. Nik Collection Silver Efex Pro 2, alebo Tonality Pro. Pomôcť vám môžu aj presety do RAW konvertorov, z nich spomeňme napr. VSCO pre Lightroom.





Previzualizácia

Ako sa budete zlepšovať v hľadaní vhodných motívov, ako dostanete väčší cit pre prácu so svetlom, objemom, textúrami a štruktúrami a ako sa naučíte ovládať postprocesingový prevod farieb do odtieňov šedej, budete lepšie ovládať umenie previzualizácie. Bez toho, aby ste vytiahli fotoaparát, dokážete posúdiť, či motív spracovať farebne alebo čiernobielo. Do svojej vízie dokážete zakomponovať aj úpravy, ktoré neskôr vykonáte.


Tento jednoduchý motív funguje parádne aj vo farbe. Keď vidím výraznú farbu, viem že dokážem ovplyvniť jej prevod do odtieňov šedej.


Po desaturácii je fotka šedivá, ja som ju však videl v mysli oveľa kontrastnejšiu, po riadenom prevode do ČB.


Biele lano na tmavom podklade, to bola moja predstava.

Niektorí fotografi, vrátane mňa, radi fotia s monochromatickým obrazovým profilom, aj keď ešte nevedia, či fotografie ponechajú farebné, alebo ich prevedú do ČB. Zbavenie sa farebnej zložky im umožňuje sústrediť sa viac na svetlo, kompozíciu a zachytenie deja. Naviac vidia, či má fotografia potenciál pre ČB spracovanie.






Nezabudnite, že tam kde farba funguje na 100%, nemá zmysel sa pokúšať o prevod do ČB.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Hanigal
2017-11-28 17:41:32
Karol, vďaka za pekný článok...
 
Hanigal
2017-11-28 17:43:32
Opäť však ten istý problém s galériou a prezentáciou. Karol, nepokúsite sa to vylepšiť? Tak aby dole nebol ten pás a fotka bola na celú obrazovku...
 
milanF
2017-12-01 14:33:12
vďaka
 
Maťo Cibka
2017-12-01 19:07:57
Fundovane, jednoducho, zrozumiteľne napísané, palec hore Karol
 
seifi
2018-07-31 10:31:22
fajn článok
 
Krtko fotografom
2021-01-19 07:47:01
Dobrý článok. Dobré čítanie.
 
LaHr
2021-01-19 10:36:02
Opäť super článok. Ďakujem.
 
michalix
2021-01-23 15:34:02
Výborný počin! Dnes vidím už druhý článok ako robiť dobré fotky a nie je o foťákoch. Samozrejme bez nich to nejde. Tých je už ale medzi ľuďmi toľko, že by bolo dobré ich/nás naučiť aj čo s nimi Čiže tieto články o ČB, a dúfam aj nový trend, vysoko chválim.
Mám pre Vás ďalší tip - kompozícia. Fotky ktoré vídam robí najčastejšie zaujímavými atraktívny obsah, precízny postproces, prípadne technické vybavenie. Nespomínam si ale kedy som naposledy videl fotku ktorej hlavnou prednosťou by bola kompozícia, taká ktorá by skutočne aj fungovala.
Prosím ale článoček, alebo aj kurz?, o kompozícii trochu hlbší ako len zlatý rez a pod. Napr. niečo aj o hmotách, o využití priestoru, o negatívnom a mŕtvom priestore, ...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia