Hore

Autor: Karol Srnec

10 tipov pre fotografovanie architektúry s Huawei P60 Pro

Huawei P60 Pro, vďaka trom predným fotoaparátom, dáva užívateľovi široké možnosti pri fotografovaní pamiatok a architektúry.

Častým motívom, ktorý fotografujeme je architektúra. Napríklad pri cestovaní chceme zachytiť známe pamätihodnosti. Problémom, nech máte akýkoľvek fotografický prístroj je, že sa objekt často nezmestí do záberu,  či už exteriéri alebo v interiéri. Neplatí to však  pre Huawei P60 Pro vybavenom hneď tromi prednými fotoaparátmi. Širokouhlý je hlavný fotoaparát s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou 25 mm. Ten ale niekedy nestačí. Vtedy oceníte záber superširokouhlého fotoaparátu 13 mm. No a a na detaily, alebo vzdialenejšie objekty, využijete teleobjektív 90 mm.

Superširokouhlý 13 mm fotoaparát

Využite dramatickú perspektívu superširokouhlého fotoaparátu.


Jeho uhol záberu je pri fotografovaní v interiéri neoceniteľný.

Širokouhlý 25 mm fotoaparát

Aj hlavný fotoaparát je širokouhlý, postačuje na väčšinu motívov.


Poskytuje prirodzenejšiu perspektívu.

90 mm krátky teleobjektív

90 mm teleobjektív vám pomôže pri fotografovaní z diaľky, napríklad z druhého brehu Dunaja.


Využijete ho pri fotografovaní detailov s plochou perspektívou.

#1 Zapnite si zobrazenie pomocníkov

Prv ako sa pustite do fotografovania nastavte si v aplikácii dve užitočné pomôcky, ktoré vám pomôžu práve pri fotografovaní architektúry. V nastaveniach zapnite zobrazenie “Mriežky fotoaparátu” a “Horizontálnej úrovne”.

Nastavenie zobrazenia “Mriežky fotoaparátu” a “Horizontálnej úrovne”.
 

Pomocná mriežka vám pomôže pri práci s horizontálnymi i vertikálnymi líniami aj pri využití tretinovej kompozície. Vďaka vodováhe budete mať vždy rovný horizont.

Mriežka vám pomôže s kompozíciou, vodováha s rovným horizontom.

#2 Od celku k detailu

Nesnažte sa všetko zachytiť na jeden záber. Využite trojicu fotoaparátov na zachytenie širokých záberov, polocelkov a detailov. Divákovi lepšie predstavíte objekt/scénu, ktorú fotografujete.

Celkový záber 13 mm superširokouhlým objektívom dáva divákovi predstavu o veľkosti Hlavného námestia.

25 mm širokouhlým fotoaparátom upriamite pozornosť na najzaujímavejšiu časť námestia.

 90 mm teleobjektívom zachytíte zaujímavé detaily.

#3 Vyplňte popredie

Častým kompozičným problémom pri použití superširokouhlého objektívu je, že popredie býva nezaujímavé. Prv ako stlačíte spúšť a odfotografujete zaujímavý objekt, poobzerajte sa okolo seba, či nenájdete nejaký zaujímavý prvok, ktorým by ste mohli vyplniť popredie.

Hlavným objektom je samozrejme Primaciálne námestie. Miesto nudnej dlažby som do popredia umiestnil znak Starého mesta, ktorý sa nachádza na ochrannej mreži studne.
 

Tu som využil pekný kanálový poklop. Fotografoval som z nízkej úrovne.


Vyplnenie popredia je jedným zo spôsobov, ako vylepšiť kompozíciu. Snažil som sa o to, aby nedošlo k výraznému padaniu línii (keystone efekt), preto som mobil natočil smerom dole. Popredie som vyplnil chodníkom, ktorý pomáha viesť oko diváka k hlavnému objektu.

#4 Panoráma

Niekedy nestačí ani superširokouhlý objektív. Vtedy môžete použiť funkciu "Panorámy". Nájdete ju v ponuke “Viac”. Použitie je jednoduché, prístroj vás pri snímaní panorámy vedie. Veľkým plusom panoramatického formátu je, že na fotografiách nebudete mať zbytočne veľa zeme, alebo oblohy.

#5 Použite rámovanie

Rámovanie je účinná kompozičná technika. Tým, že hlavný fotografovaný objekt/scénu umiestnite do rámu, upriamite na neho pozornosť. Ako rám sa dajú využiť rôzne architektonické prvky, napríklad brány, oblúky, okná atď.

Na zarámovanie hradu som využil mostnú lávku a jeden z pilierov mostu SNP. V takýchto kontrastných svetelných podmienkach je dôležitá presná expozícia. Stačí ak prstom označíte hrad, mobil tam zaostrí a uprednostní expozíciu hradu.

Oberajte sa za seba, môžete nájsť architektonický prvok vhodný pre rámovanie. Tu som išiel do najkrajnejšieho rohu radničného námestia a využil stĺpy s klenbou.


Tento rám tvorený bránou ihneď udrie do očí aj nefotografovi.

#6 Využite odrazy

Jednoduchým spestrením tvorby je využitie odrazov. Hľadajte odrazy na mlákach, oknách výkladov, lesklom mramore, či kapote automobilu.

Po daždi dlažba krásne odráža mestskú architektúru.

Tu som využil odraz SNG na mramorom obloženom stĺpe.

#7 Otočte pohľad hore

Prirodzene sa pozeráme priamo pred seba a unikajú nám zaujímavé pohľady smerom hore i dole. Pod nohy sa pozeráme častejšie, ale málokedy je tam niečo fotogenické. Zato pohľadom nahor môžete objaviť zaujímavé architektonické prvky.

Prechod z Michalskej na Kapitulskú. Ak uprostred zdvihnete hlavu, uvidíte takýto čarovný záber. Využil som superširokouhlý 13 mm fotoaparát, ktorý zvýraznil perspektívu.


Moderná architektúra z podhľadu.

Nezabudnite na detaily.

#8 Detaily s pekným bokehom

Pri fotografovaní detailov, najmä sôch môžete využiť fotografický režim clony. Odporúčam virtuálnu clonu, ktorá vie pekne simulovať bokeh vysokosvetelných portrétnych objektívov. Virtuálna clona najlepšie funguje v kombinácii s 3,5x teleobjektívom. Efekt clony viete kedykoľvek upraviť v aplikácii Galéria. Fotografie snímané v režime “Clona” sú označené ikonkou clony.

Sochy sú vďačným námetom pre využitie režimu “Clona”.


Simulácia bokehu priblíži zábery zo smartfónu tým z veľkých fotoaparátov.


Bokeh vynikne na pozadí so stromami.

#9 Nočná fotografia

Väčšina fotografii pamiatok a architektúry vznikne počas dňa. Ak sa chcete odlíšiť od priemeru, fotografujete v noci. Huawei P60 Pro má niekoľko režimov, ktoré môžete využiť. Nočné zábery majú zaujímavú svetelnú atmosféru a výrazné farby. Ako fotografovať s Huawei P60 Pro sa dočítate v našom článku.

Najlepšie výsledky dosiahnete s použitím statívu.


Huawei P60 Pro dokáže kvalitne odfotografovať aj nočné fotografie v štýle street.

#10 Vyskúšajte ČB

Huawei P60 Pro má v ponuke “Viac” aj monochromatický režim. Ja vám ale odporúčam fotografovať farebne a prevod do ČB urobiť v aplikácii Galéria. Ostane vám farebný originál a naviac máte viac možností, ako fotografiu previesť do ČB. Napríklad pomocou filtrov.

V aplikácii Galéria môžete fotografiu upraviť pomocou filtrov. Nájdete tam hneď niekoľko monochromatických.


Čiernobiela fotografia má niečo do seba, pôsobí nadčasovo a umeleckejšie.

Odporúčané články


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blahoslav J B Art
2023-06-09 07:10:15
Huawei Mate 20 Pro
Bratislava maj 2022
panorama - ramovanie - detail
 
gytheio
2023-06-09 07:46:21
2017 Samsung s6
 
bobino38
2023-06-09 10:01:42
note 20 ultra
 
gytheio
2023-06-09 17:31:27
inac tie fotografie su divne zdeformovane
 
Porubo
2023-06-09 19:25:50
príspevok od: gytheio
inac tie fotografie su divne zdeformovane
To je dovod preco nemam rad a nikdy nerobim tzv. lepene panoramy:
Lebo kazda ta cast z ktorej sa to lepi ma iny ubeznik. Najsrandovnejsie je to na fotkach zeleznicnych stanic, kde kolajnice sa tak vseliako zbiehaju. Nalavo kdesi inde nez napravo ako tie v strede.

Radsej mam ultrasiroky objektiv:
Tak to aj zhruba vidi ludske oko. Nechapem preco mnoho ludi si nevsimlo za cely svoj zivot ze oko ma extremne siroky zaber a ked sa troska skusi zavnimat na to co vidi periferne tak zbada ze oko naozaj tak vidi (presnejsie ked sa spoji obraz z oboch oci, lebo z jednej strany zavadzia nos...).
 
gytheio
2023-06-10 01:48:28
príspevok od: Porubo
To je dovod preco nemam rad a nikdy nerobim tzv. lepene panoramy:
Lebo kazda ta cast z ktorej sa to lepi ma iny ubeznik. Najsrandovnejsie je to na fotkach zeleznicnych stanic, kde kolajnice sa tak vseliako zbiehaju. Nalavo kdesi inde nez napravo ako tie v strede.

Radsej mam ultrasiroky objektiv:
Tak to aj zhruba vidi ludske oko. Nechapem preco mnoho ludi si nevsimlo za cely svoj zivot ze oko ma extremne siroky zaber a ked sa troska skusi zavnimat na to co vidi periferne tak zbada ze oko naozaj tak vidi (presnejsie ked sa spoji obraz z oboch oci, lebo z jednej strany zavadzia nos...).
Skladane panoramy su nie vzdy zdeformovane, su objektivy ktore sa na to hodia a tam ta panorama vyzera uplne inac. Nedavno sem Karol dal fotografie z nejakeho sirokacu Olympus a tie vyzerali este horsie ako tieto, skor mi pride, ze Karol nevie ako fotit panoramu.
 
Porubo
2023-06-10 08:17:58
príspevok od: gytheio
Skladane panoramy su nie vzdy zdeformovane, su objektivy ktore sa na to hodia a tam ta panorama vyzera uplne inac. Nedavno sem Karol dal fotografie z nejakeho sirokacu Olympus a tie vyzerali este horsie ako tieto, skor mi pride, ze Karol nevie ako fotit panoramu.
Tilt-shift?
 
gytheio
2023-06-10 08:42:27
príspevok od: Porubo
Tilt-shift?
Aj Tilt-shift je velmi dobry objektiv na panoramy, mne co sa najlepsie panoramy podarili boli 35 - 50 mm obycajne objektivy, tam je ta deformacia skoro zanedbatelna. Samozrejme 35mm a vyssie treba tu panoramu fotit na vysku.
 
Porubo
2023-06-11 20:04:24
príspevok od: gytheio
Aj Tilt-shift je velmi dobry objektiv na panoramy, mne co sa najlepsie panoramy podarili boli 35 - 50 mm obycajne objektivy, tam je ta deformacia skoro zanedbatelna. Samozrejme 35mm a vyssie treba tu panoramu fotit na vysku.
No ale to nie je o tom kto to vyrobil, ci Olympus, Canon ci niekto ine.
To je zasa ten jav perspektivy, ktory som spominal:
Ked mas uzsi zaber a zliepas ten isty pocet snimkov pri priblizne rovnakom prekryti, tak tam slabsie vnimas perspektivu. Rovnako ked sa robi na vysku, a zvacsa je tam obloha alebo vodna hladina a podobne, kde az tak lahko nebadat perspektivny ubeh rovnych ciar.
Aj ked pri tak uzkom objektive, zasa lepsie siahnut po sirokouhlom objektive, tym sa clovek vyhne viacerym ubeznikom, a este je to aj menej pracne a v nietkorych pripadoch len tak mozne (ak tam je nejaky pohyb ktory zabranuje zliepanie na ktore treba isty cas pokym sa zosnimaju rozne casti sceny).
 
gytheio
2023-06-11 20:26:40
príspevok od: Porubo
No ale to nie je o tom kto to vyrobil, ci Olympus, Canon ci niekto ine.
To je zasa ten jav perspektivy, ktory som spominal:
Ked mas uzsi zaber a zliepas ten isty pocet snimkov pri priblizne rovnakom prekryti, tak tam slabsie vnimas perspektivu. Rovnako ked sa robi na vysku, a zvacsa je tam obloha alebo vodna hladina a podobne, kde az tak lahko nebadat perspektivny ubeh rovnych ciar.
Aj ked pri tak uzkom objektive, zasa lepsie siahnut po sirokouhlom objektive, tym sa clovek vyhne viacerym ubeznikom, a este je to aj menej pracne a v nietkorych pripadoch len tak mozne (ak tam je nejaky pohyb ktory zabranuje zliepanie na ktore treba isty cas pokym sa zosnimaju rozne casti sceny).
Ten Olympus som spomenul preto lebo to bol sirokac a tie fotografie boli fotene na jeden zaber, neboli spajane a aj tak to bolo zdeformovane. Pokial si dobre pamatam popredie bolo ako tak v poriadku a pozadie bolo uplne rozhadzane akoby naschval. Nie je sirokac ako sirokac.
Ked chce niekto fotit architekturu ako panoramu nikdy by sa to nemalo robit zospodu, ked fotim budovu sirokym objektivom treba ju fotit vo vyske kde je stred tej budovy, potom to nebude deformovane. To iste plati pri foteni krajinky sirokacom, vela ludi foti kopec ktoreho upatie zabere spodok celej fotografie a vrch ostane skoro neviditelny, takych fotografii su tu na tisice.
Toto je tiez panorama skladana zo styroch fotografii a fotena GoPro a GoPro sakramentsky deformuje, ale je to verne skutocnosti, nic tam nie je masivne alebo zdeformovane.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované