Tuctový Flexaret

Na film už roky nefotím a ani nemienim. To však neznamená, že sa mi analógová fotografia a technika nepáčia. Aj keď nie som zberateľ, pár starých fotoaparátov nízkej hodnoty mám, hlavne ako dekoráciu. Obyčajný Flexaret, Zorkij, mecháč, ktorého meno si ani nepamätám.

Fotenie matnice dvojokej zrkadlovky nie je ani náhodou môj nápad. Je to populárne, rovnako ako fotenie krištáľovej gule, či inej obľúbenej rekvizity. Pár záberov som už cez matnicu odfotil, teraz som sa ale rozhodol urobiť celú sériu. Sami dobre viete, ako často fotografujem Bratislavu. Nafotil som ju desiatkami rôznych fotoaparátov a objektívov. Z tých fotografií ani neviete, čo bolo čím fotené. Rozhoduje uhol pohľadu, kompozícia, svetlo… Aby som ozvláštnil svoju tvorbu, využil som dvojokú zrkadlovku československej výroby. Starší fotoaparát sa hodí ako rekvizita do Starého mesta a efekt je ešte umocnenejší, že obraz je sprostredkovaný jeho objektívom.

Hrdina fotenia, československá stredoformátová dvojoká zrkadlovka Flexaret.

Fotografoval som s Olympusom OM-D E-M5 Mark II Limited a základným objektívom M.Zuiko 25/1,2 PRO. Nebolo to úplne ľahké, pretože som musel strážiť dve kompozície. Tú na matnici Flexaretu a tú v hľadáčiku Olympusu. V dvojokých zrkadlovkách je obraz stranovo prevrátený a tak nie je ľahké koordinovať pohyb ruky s tým, čo vidíte na matnici v šachte.

Veľmi dôležité bolo svetlo. Obraz na matnici nie je práve jasný a tak som musel fotografovať tak, že som fotil objekt na slnku a sám som stál v tieni. Najprv som musel zaostriť objektív Flexaretu a potom zaostriť na jeho matnicu Olympusom. Nebol s tým žiadny problém. Aj tak som pre istotu urobil vždy 2 až 3 zábery.

Pôvodne som chcel fotografovať tak, aby som fotografie nemusel upravovať. Olympusy majú množstvo umeleckých efektov. Nastavil som najprv pomer strán 1:1, ktorý korešponduje s formátom zvitkového filmu, ktorý sa dáva do Flexaretu. Vybral som efekt “vintage” a pridal k nemu rámik. Pre istotu som fotil do JPG+RAW, keby som chcel upraviť fotky po svojom, ak by sa mi efekt nepáčil. A tak sa aj stalo. Chcel som surovejšie zábery, viac retro.

JPG priamo z fotoaparátu s použitím umeleckého efektu “vintage”.

Z nafotených záberov som vybral niečo cez 30 vydarených. Z nich som ešte vyselektoval tucet najlepších, odtiaľ nadpis tohto článku. Na trinástom zábere je hrdina fotenia, Flexaret. Fotografie som vyvolal z RAW-ov v Lightroome, kde som ich previedol do ČB, zatónoval do sépie, pridal vinetáciu a efekt zrna. Potom som vo Photoshope pridal rámik a efekt emulzie. Stále mi ale niečo chýbalo. Bol to popis fotografovaného miesta. Vybral som font, ktorý vyzerá ako písaný rukou.

Záver

Prechádzka mestom mi trvala asi dve hodiny a hodinu editácia. Výsledkom sú netuctové zábery miest, ktoré som fotografoval tisíckrát. Vždy sa dá vymyslieť niečo, čím sa odlíšite od bežnej tvorby. Flexaret, ktorý som nikdy nepoužil a vždy fungoval len ako dekorácia alebo rekvizita, sprostredkoval netuctový pohľad na tucet známych bratislavských objektov. Nie je to prvý ani posledný krát, čo som ho aj bez filmu využil.

Komentáre

charlie65
2019-06-05 07:31:18
veľmi pekná práca!

duves
2019-06-05 08:17:11
Model tolko preslávený vo filme Čierni baroni.
https://www.youtube.com/watch?v=JJgdNSTXM8o

vetinari
2019-06-05 08:22:16
mega seria a super napad. ozaj gratulujem. vzdy vies prekvapit.

kigor
2019-06-05 08:36:29
Pekný nápad aj fotky, Karol. Teraz to ešte vytlačiť v matici 3x3 a šup do rámika.

Hanigal
2019-06-05 08:38:33
Krásne. Dobrý nápad. Páčilo...

stano66
2019-06-05 09:21:31
Svieži nápad, parádne fotky!

babka5r
2019-06-05 09:39:29
Kúpim ako kalendár

blasi
2019-06-05 10:58:42
velmi dobre. dobra praca. zaujalo