V zimnom režime boli stroje nastavené na otepľovanie farieb, pretože väčšina fotografií mala studené farby. Sneh je neutrálne biely, ale odráža výrazne svetlo a preberá jeho farbu. Keď je na horách pekne, výrazná modrá obloha sa na snehu odráža. I keď je škaredo, ako bežne u nás v Bratislave, je svetlo celkovo studenšie. A potom tu máme samozrejme rozdiel medzi snehom nasvieteným slnkom a snehom v tieni.
Pri fotení na film, skúsený fotograf nasadil na objektív otepľujúci filter, najmä u diapozitívov s výraznými farbami. V digitálnej fotografii korekčné filtre nepotrebujeme, máme miesto nich funkciu vyváženia bielej.
Vyváženie bielej má niekoľko nastavení od automatického, cez presety, nastavenie konkrétnej teploty, až po manuálne nastavenie zmeraním neutrálnej plochy. Výsledok si môžeme skontrolovať priamo na displeji fotoaparátu. Pri fotení do formátu RAW môžeme vyváženie bielej kedykoľvek zmeniť v RAW konvertore.
Vďaka vyváženiu bielej vieme vyriešiť akýkoľvek problém s nežiadúcim posunom farieb do teplých alebo studených odtieňov. Je to ale vždy žiaduce?
Ak sneh nafotíme s presným vyvážením bielej, bude maž bielu a neutrálne šedú farbu. Farby sú ale jedným z významných prvkov farebnej fotografie. Preto je vhodné, určitú mieru farebnosti snehu ponechať. Veľa záleží na svetle. Modré tóny evokujú zimu, takže sú na fotografii žiaduce. Počas modrej hodinky (krátko pred a po západe slnka) preferujeme celkovo studenšie tóny, ktoré môžu dopĺňať teplejšie odtiene, ktoré východ alebo západ slnka prinášajú. Počas zlatej hodinky preferujeme teplé tóny a nemá zmysel ich korigovať do studenších odtieňov. Počas dňa, keď je pekne, môžeme v tieňoch ponechať modré tóny. Spolu s teplejšími vytvoria kontrast farieb, čo je jedna so základných kompozičných techník.
Pred rokmi som pri testovaní na Rudnayovom námestí našiel na snehu položenú nedopitú fľašu whisky. Bolo pekné slnečné počasie, nízko položené slnko vytvorilo pekné teplé protisvetlo. Fľaša bola na slnku a za ňou tieň. Svetlo a tieň, to je vždy potenciál pre kontrast teplých a studených farieb. Pozrime sa na to, ako vyváženie bielej vplýva na atmosféru záberu. Fotografoval som do formátu RAW, v Lightroome som preto mohol experimentovať s vyvážením bielej a jej vplyve na farebnosť. Etiketa whisky je biela a obsahuje teplé farby, červenú a zlatú. I jantárovo sfarbená whisky je teplej farby.
Rovnako ako vo fotoaparáte, aj v RAW konvertore máte niekoľko možností, ako nastaviť vyváženie bielej.
Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.
Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).
ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.
Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk
Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.