Fujifilm X100F - patrí na ulicu

4. generácia úspešného kompaktu prináša niekoľko významných vylepšení. K plnej spokojnosti však stále niečo málo chýba. V tejto recenzii sa zameriam najmä na vylepšenia a to ako sa mi s fotoaparátom pracovalo.

Až v 4. generácii sa dočkal skutočne významnejších vylepšení. Osvedčená koncepcia zostala zachovaná, rovnako i objektív. Zmeny v ovládačoch ešte viac približujú ergonómiu ovládania starým filmovým prístrojom. Zmenil sa snímač, to je najväčšia inovácia. 24Mpx X-Trans tretej generácie je podporený výkonnejším procesorom X-Processor Pro. Fanúšikovia Fujifilmu vedia, čo to znamená. Hurá, konečne je v X100-ke Acros obrazový profil. Vylepšená je funkcionalita hľadáčika, fotoaparát je svižnejší a poteší aj lepší AF. Video zostalo na Full HD rozlíšení, viac zamrzí, že displej stále nie je výklopný.

Inžinieri z Fujifilmu sa zamerali aj na rýchlosť.

Špecifikácia

Fujifilm X100TF je kompaktný fotoaparát s APS-C snímačom typu CMOS X-Trans. Objektív je pevný, typu prime, rozsah možno rozšíriť konvertormi. Hľadáčik je hybridný, kombinuje optické a elektronické zobrazovanie. Podobne, ako iné fotoaparáty Fujifilm, je silne inšpirovaný staršími filmovými fotoaparátmi. Nebyť displeja na zadnej strane, mnohí by si ho pomýlili s 30 ročným filmovým fotoaparátom. Snaha o prevedenie rokmi overeného manuálneho ovládania je tu dovedená takmer k dokonalosti. Na druhú stranu takýto spôsob ovládania nemusí vyhovovať každému.

To najlepšie z filmovej éry nájdete aj vo vnútri. Miesto sterilného obrazového výstupu tu máme simulácie legendárnych filmových materiálov, farebných aj monochromatických.

Ak to zrátame, máme tu fotoaparát, s ktorým sa fotí takmer ako s filmovým a aj výstup je takmer ako z filmu. So žiadnym iným digitálom sa tak blízko nepriblížite zážitku snímania s filmovým fotoaparátom.

Porovnanie s predchodcami

Ako vidno z porovnávacej tabuľky, je toho dosť, čo bolo vylepšené. Najmarkantnejšie je to v porovnaní s prvým modelom. Máme tu snímač s najvyšším rozlíšením, najvýkonnejší procesor, rýchlejšie sériové snímanie, AF s podstatne väčším počtom bodov, vylepšený hľadáčik, zlepšenú ergonómiu ovládania, nové profily  a výkonnejšiu batériu. Pribudla automatická detekcia nových predsádok. Objektív sa nemenil, ostáva aj pevný displej bez dotykového ovládania.

X100

X100S

X100T

X100F

snímač

12 Mpx X-Trans CMOS

16 Mpx X-Trans  II CMOS

16 Mpx X-Trans  II CMOS

24 Mpx X-Trans III CMOS

procesor

EXR

EXR II

EXR II

X-Processor Pro

citlivosť

ISO 200-6400

ISO 200-6400

ISO 200-6400

ISO 200-12800

objektív

23 mm F2

23 mm F2

23 mm F2

23 mm F2

zaostrovanie

detekcia kontrastu, 49 bodov

detekcia kontrastu + fázová detekcia, 49 bodov

detekcia kontrastu + fázová detekcia, 325 bodov

rozsah zaostrovania

Macro od 10 cm

Macro od 10 cm

Macro od 10 cm

Macro od 10 cm

displej

2,8”, 460 000 bodov

2,8”, 460 000 bodov

3”, 1 040 000 bodov

3”, 1 040 000 bodov

hľadáčik

hybridný, 1 440 000 bodov

hybridný, 2 350 000 bodov

hybridný, 2 360 000 bodov

hybridný, 2 360 000 bodov

uzávierka

mechanická, 1/4000 - 30 s. + B

mechanická, 1/4000 - 30 s. + B

mechanická, 1/4000 - 30 s. + B, elektronická až  1/32 000 s.

sériové zábery

5 obr./s.

6 obr./s.

6 obr./s.

8 obr./s.

video

1280*720, 24p

1920*1080, 60p/50p/30p/25p/24p

1920*1080, 60p/50p/30p/25p/24p

1920*1080, 60p/50p/30p/25p/24p

Time lapse

nie

nie

áno

áno

WiFi

nie

podpora  Eye-Fi

802.11b/g/n

802.11b/g/n

hmotnosť

445 g

445 g

440 g

469 g

rozmery

126 x 75 x 54 mm

127 x 74 x 54 mm

127 x 74 x 52 mm

127 x 75 x 52 mm

výdrž batérie (CIPA)

300

330

330

390

Objektív

Pevný prime objektív dôverne poznáme z predchádzajúcich modelov. 23 mm Fujinon (EQ=35 mm) disponuje svetelnosťou F2. Optická sústava sa skladá z 8 šošoviek v 6 skupinách. Jedna šošovka je asférická. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 10 cm.

Ergonómia ovládania

I keď fotoaparát vyzerá takmer rovnako ako jeho predchodcovia, zmien v ovládaní je dosť. Je to zatiaľ najväčšia zmena odkedy sa X100-ky vyrábajú. “Starý” spôsob ovládania bol ešte viac vyšperkovaný. Pribudli tu prvky z fotoaparátov X-T2 a X-Pro2. Na koliesku korekcie expozície pribudlo C-čko, možnosť nastaviť korekciu v rozsahu +/-5EV pomocou rolleru. Na voliči časov pribudlo nastavenie citlivosti ISO. Absenciu dotykového ovládania významne kompenzuje joystick pre výber AF bodov. Výrazným vylepšením je aj presunutie tlačidiel na zadnej strane doprava. Vďaka tomu sa väčšina funkcií dá ovládať jednou rukou.

Ako je pre Fuji typické, nenájdete tu klasický volič programov P/A/S/M. Rovnakú funkcionalitu dosiahnete kombináciou nastavení voličov clony a času.

Vľavo X100F, vpravo X100T. Telo má mierne hranatejší dizajn, vpredu pribudol roller.

Vľavo X100F, vpravo X100T. Na voliči korekcie pribudlo C-čko, možnosť nastaviť korekciu v rozsahu +/-5EV pomocou rolleru. Na voliči časov pribudlo nastavenie citlivosti ISO. Čas, clona aj citlivosť, celý expozičný trojuholník, sa nastavujú mechanicky.

Vľavo X100F, vpravo X100T. Ovládacie prvky sa presunuli vpravo, aby sa dali ovládať jednou rukou. Pribudol joystick. Zozadu vyzerá fotoaparát teraz uhladenejší.

Nastavenie obrazu

24 Mpx snímač tretej generácie s výkonným procesorom dovolili pridať medzi obrazové profily aj Acros. Ponuka obrazových profilov je tak rovnaká ako u vlajkových lodí X-T2 a X-Pro2. Nechýba pridanie efektu filmového zrna. Nastaviteľné sú saturácia, kontrast, dynamický rozsah, odšumenie a doostrenie.

Pri fotení do RAW si treba dávať pozor na nastavenie rozšírenia dynamického rozsahu. Pri hodnotách DR200 a DR400 dochádza k zámernej podexpozícii, kompenzovanej softvérovou úpravou obrazu. To však funguje len pri formáte JPG.

RAW môže byť komprimovaný alebo nekomprimovaný. Nastaviť možno aj pomer strán, natívny je 3:2.

Vo fotoaparáte nájdete aj obrazové efekty. Tie sú beznádejne zatienené vydarenými obrazovými profilmi. Aplikujú sa samozrejme len pri formáte JPG. Miesto nich by som prijal možnosť pridať efekty k ľubovoľnému obrazovému profilu, napr. vinetáciu, retro rámik, či tilt efekt.

Citlivosť

Základná citlivosť je ISO 200. V štandardnom rozsahu nastavíte najvyššiu citlivosť ISO 12 800. V rozšírenom rozsahu sú k dispozícii citlivosti od ISO 100 až po ISO 51 200. Bohužiaľ opäť platí, že pri hodnotách mimo štandardného rozsahu fotí fotoaparát len do JPG, naviac bez upozornenia.

Citlivosť je nastaviteľná manuálne na voliči expozičných časov a aj automaticky. K dispozícii sú tri nastaviteľné automatiky, kde nastavíte min. a max. citlivosť a najdlhší expozičný čas.

Zaostrovanie

Automatické zaostrovanie je oproti predchádzajúcim modelom vylepšené. Výrazne sa zväčšil počet AF bodov. Zaostrovanie je hybridné, využíva detekciu kontrastu aj fázovú detekciu. K dispozícii je až 325 AF bodov. V ťažkých svetelných podmienkach im môže asistovať pomocné svetlo bielej diódy. Výber AF bodov uľahčuje joystick, ktorý u predchádzajúcich modelov nebol.

Nechýba detekcia tváre, dokonca so zaostrovaním na oči.

Uzávierka

S prvou X100-kou som sa riadne trápil. X100-ky nemajú klasickú uzávierku pred snímačom, ale listovú v objektíve. I keď je na voliči expozície aj 1/4000 s., v poloautomatike ju fotoaparát nedokázal použiť. Trebalo použiť zabudovaný ND filter. Aktivoval sa manuálne. Proste na nervy.

Od modelu X100T môžete použiť aj elektronickú uzávierku s najkratším časom 1/32 000 s. Je úplne tichá, ale má aj svoje obmedzenia. Nemôžete ju použiť v kombinácii s bleskom a problémy môžete mať pri určitých typoch umelého osvetlenia.

ND filter je stále k dispozícii. Filtruje 3EV a zíde sa, ak potrebujete predĺžiť čas v režime mechanickej uzávierky. Dá sa rýchlo aktivovať funkčným tlačidlom. Uzávierka má tri režimy: mechanická, elektronická, kombinovaná.

Vychytávky

Fotoaparáty Fujifilm, kvôli svojej koncepcii, nedisponujú toľkými špeciálnymi funkciami, ako prístroje konkurencie. Nikto to však po nich ani nechce. Z toho mála, čo v X100F nájdete, spomeniem Intervalometer, Panorámu, Bracketing a Multiexpozíciu.

Fotoaparát v praxi

Dizajn fotoaparátu je akýsi uhladenejší, ako auto po vydarenom jemno facelifte. Stále však maximálne ťaží z inšpirácie od filmových fotoaparátov. Nebyť displeja a vstavaného blesku, vyzeral by ako filmový. Veď aj prepínanie funkcie hľadáčika pripomína mechanickú samospúšť starších fotoaparátov. Grip je len mierne naznačený a držať fotoaparát v jednej ruke nie je bezpečné. Väčší grip by celkové rozmery nezmenil, ale priznajme si, narušil by klasický dizajn. Fujifilm vyrába prídavný grip s Arca Swiss základňou, na eBay nájdete aj gripy od iných výrobcov. Nenašiel som jediný, ktorý by dizajnu fotoaparátu neublížil.

Ovládanie

Prakticky všetky vylepšenia fotoaparátu prospeli. Lepšie sa ovláda, je celkovo svižnejší. Je až s podivom, aký významný vplyv na pohodu ovládania má joystick. S fotoaparátom som sa skamarátil viac ako s jeho predchodcami. Môžu za to aj moje obľúbené obrazové profily Classic Chrome a Acros. Len jediné tlačidlo by som presunul a to Quick menu. Ak držíte fotoaparát len tak v ruke, zvesený popri tele, občas ho nechtiac stlačíte. Vďaka množstvu programovateľných tlačidiel som si fotoaparát perfektne prispôsobil môjmu štýlu fotenia. Dokonca som nastavil funkciu korekcie expozície na ovládanie predným rollerom. Príde mi to praktickejšie i keď vtedy nevidím priamo na ovládači jej hodnotu.

Hľadáčik a displej

Hľadáčik má vylepšenú funkcionalitu. Priznám sa, neviem ju oceniť. Optický hľadáčik mi nevyhovuje, mne stačí plne elektronický. Priaznivci priehľadového optického hľadáčika budú ale nadšení. Lepšie už to snáď ani nejde spraviť. V hľadáčiku sa premietajú všetky potrebné údaje, ako v kokpite stíhačky. Kompozičný rámček reaguje na zaostrenú vzdialenosť, kompenzuje tak paralaxu. Že možno hľadáčik prepínať medzi optickým e elektronickým, to poznáme, ale teraz do optického môžete v dolnom pravom rohu premietnuť malý elektronický obraz. Poslúži napr. pre kontrolu expozície.

Častokrát som si zanadával, že displej nie je výklopný. Že nie je dotykový mi nevadilo, joystick dotykové ovládanie dobre nahradí. Displej má výborné pozorovacie uhly, na slnku je však potrebné vypeckovať jas.

Zaostrovanie

Fotoaparát používa technológiu fázovej detekcie. Nový AF má viac bodov a lepšie pokrytie. To je vec, ktorú budete používať stále a preto patrí medzi významné vylepšenia. Mne u optického priehľadového hľadáčika vadí najmä to, že nevidím zaostrenie a ani simuláciu expozície a obrazového profilu. U tohto modelu to slušne rieši digitálne zobrazenie výrezu v dolnom rohu hľadáčika. Chytré riešenie!

Za normálnych svetelných podmienok je zaostrovanie svižné, preč sú časy prvej X100-ky, ktorá bola vyslovene pomalá. Bežne si na AF sťažovať nebudete, spomalí sa až pri veľmi nízkom stupni osvetlenia, keď už si musí vypomôcť prídavným svetlom. Zaostrovanie je kombinované, používa detekciu kontrastu aj fázovú detekciu. Pri kontinuálnom zaostrovaní sa používajú body s fázovou detekciou. Tých je 91 a sú sústredené do štvorca v strede obrazu. Zaostrovanie tak funguje len v širšom strede. Ak chcete, aby fungovalo čo najrýchlejšie, zvoľte skupinu bodov miesto jedného. To platí aj pre Single AF. Zdá sa, že si body navzájom pomáhajú a ide im to na jednotku.

A čo manuálne zaostrovanie? Začnem zaostrovacím prstencom. Prenos je elektronický, čím pomalšie prstencom otáčate, tým citlivejšie je preostrovanie. Zaostrenú vzdialenosť vidíte na stupnici v hľadáčiku alebo na displeji. Keď začnete otáčať prstencom aktivuje sa lupa. Celý obraz uvidíte po namačknutí spúšte, netreba tak stláčať žiadne tlačidlo. Lupa zväčší miesto, kde máte umiestený bod AF zaostrovania. Pri zaostrovaní vypomáha aj peaking level. Manuálne zaostrovať je lepšie v režime elektronického hľadáčiku.

Uzávierka a režimy snímania

Keďže som fotil prevažne vonku za pekného počasia, mal som nastavený režim kombinovanej uzávierky, kedy fotoaparát podľa potreby prepínal medzi mechanickou a elektronickou uzávierkou.

Nový procesor umožňuje snímať vyššou frekvenciou aj keď sa zväčšila rozlíšenie. Max. frekvencia je 8 obr./s. Viac u takéhoto prístroja potrebovať nebudete. Veľmi ľahko sa dá nastaviť aj pomalšia frekvencia. Pri nastavení RAW+JPG som urobil cez 30 záberov v sérii, po zhruba 20-tom sa sekvencia spomalila. I toto je výborný parameter. Streetkari, ktorí využívajú aj sériové zábery, budú spokojní, buffer má dostatočne veľkú kapacitu.

Iné

Nová je batéria, s vyššou kapacitou. Škoda, že sa nedá dobíjať cez USB, u kompaktu by sa to hodilo. Nemusel by som prenášať nabíjačku z domu do práce a naopak. Opäť musím pochváliť dobre fungujúce prepojenie cez WiFi. Aj bez NFC je spárovanie ľahké. Funkcionalita aplikácie pre telefóny a tablety je veľmi dobrá. V režime fotenia sú nastaviteľné všetky dôležité parametre.

Obrazová kvalita

Snímač

Výstup fotoaparátu nie je žiadnym prekvapením, poznáme ako fotia iné Fujinky s tým istým snímačom a poznáme aj objektív. Tých, ktorí sa až doteraz o Fujiny nezaujímali, musím upozorniť na špecifickú charakteristiku obrazového výstupu. Fujifilm používa svoj vlastný snímač s neštandardnou farebnou maskou. Má to svoje výhody aj nevýhody. Nízka je úroveň šumu pri vysokých citlivostiach, vďaka slušnému dynamickému rozsahu sa s RAW-mi výborne pracuje. Vďaka charakteristickým obrazovým profilom sú obľúbené aj JPG-y. Na druhú stranu tu máme tzv. akvarelový efekt, zelená farba sa “rozpíja” mimo obrysov a občas sa objavuje aj “vosková pleťovka”. Publikovaných je množstvo článkov o tom, ktorý program je pre spracovanie RAW najlepší, ktorý najlepšie eliminuje tieto nedostatky snímačov X-Trans. Medzi Fujistami sú obľúbené Iridient a Capture One. Ja sa kvôli občasnému výskytu vymenovaných nedostatkov nemienim vzdať obľúbeného Lightroomu a myslím si, že spracovanie fotografií z Fujiny zvláda vcelku dobre. Pri doostrovaní sa však prejavuje nie úplne dobre naprogramované demozaikovanie. RAW konvertor, ktorý je k Fujinám zdarma, je v tomto o triedu lepší, ale pracovať s ním je za trest.

Treba si uvedomiť, že to, že sa X-Trans správa inak ako klasický CMOS s Bayerovou maskou, je dôvodom toho, že obraz z Fujín je odlišný, čo je len dobre. Aj to je dôvod, prečo má Fujifilm silnú fanúšikovskú základňu, ktorá rada prižmúri oko nad spomenutými nedostatkami.

24 Mpx snímač je už v troch fotoaparátoch a tak sú jeho vlastnosti dobre známe. Vieme, že mu nechýba dynamický rozsah s možnosťou výrazného vyťahovania tieňov. Použiteľnú fotku dostanete aj z takmer čierneho záberu podexponovaného o -5EV. So záchranou prepalov to až také slávne nie je, to je ale typické pre digitálnu fotografiu.

Záber podexponovaný o -5EV.

Po vyvolaní RAW-u.

Snímače X-Trans sú známe nízkou úrovňou šumu pri vysokých citlivostiach. Štandardne si citlivosť prísne strážim, len pri testovaní niekedy zámerne nechám, nech si ju fotoaparát nastavuje automaticky. Mám potom k dispozícii zábery snímané s vyšším ISO, než by som použil. Pomáha mi to odhaliť správanie automatiky a zároveň mám viac fotografií pre posúdenie úrovne šumu. Fujifilm X100F je na tom podobne, ako plnoformátové zrkadlovky. Využiteľný je celý základný rozsah citlivosti až po ISO 12 800. Pri tejto citlivosti je kvalitná tlač obmedzená formátom A2. Veľmi slušný výsledok. Tento fotoaparát je predurčený najmä pre dokumentárnu fotografiu, kde sa vyššie citlivosti používajú častejšie. Budúci majiteľ sa nemusí báť ani ťažkých svetelných podmienok, fotoaparát ho v každej situácii podrží.

ISO 6400. Úroveň šumu je porovnateľná s plnoformátovými fotoaparátmi.

Objektív

Objektív má rovnaké parametre, úplne od prvého modelu. Vzhľadom na to, ako sa správa v makro režime, odhadujem, že sa na jeho optickej konštrukcii nič nemenilo. U X100 musel vykresliť 12 Mpx, teraz dvojnásobok.

Ostrosť objektívu je veľmi dobrá, nie však žiletková. Po veľmi miernom softvérovom doostrení musia byť spokojní aj veľmi nároční počtári čiar na milimetre. Dôležité je, že výkon objektívu je rovnomerný, rohy za stredom obrazu nezaostávajú.

Antireflexná úprava je veľmi dobrá. Ak je slnko tesne za rámom obrazu, odporúčam použiť slnečnú clonu, svetlo sa vtedy “kĺže” po prednej šošovke.

Pri fotení detailov sa objaví aj pekný bokeh.

Pri fotení detailov sa dočkáte aj slušného rozostrenia s príjemným bokehom. S rastúcou vzdialenosťou sa schopnosť účinnejšie rozostriť pozadie rýchlo vytráca. Objektív má mierne súdkovité skreslenie. I keď Lightroom hlási, že fotografie majú zabudovaný profil objektívu, nie je korekcia chýb automatická, musíte zaškrtnúť “Enable Profile Correction”. Vinetácia je pri otvorenej clone len mierna. Náznaky chromatickej chyby nájdete len na silných odleskoch. Výborná je antireflexná úprava šošoviek.

Makro

O pravom makre sa u fotoaparátu nedá hovoriť, nazvime to radšej clos-up. Rovnako ako u predchodcov, je obraz pri clone f/2 mäkký, akoby ste fotili cez soft filter. Už po priclonení na f/2,8 sa soft efekt prakticky vytratí. Aj keď určitá mäkkosť ostáva, po softvérovom doostrení môžete fotiť detaily bez obáv o kvalitu. Mierka zväčšenia je približne 0,43x, na šírku záberu odfotíte objekt veľkosti 84 mm. U prvej X100 ste museli aktivovať režim makro, ak ste chceli fotiť od 10 cm, tu to už netreba, fotografovať môžete v celom rozsahu vzdialeností.

Pri fotení detailov na clonu f/2, je kresba mäkká, stačí pricloniť na f/2,8 a výsledky sú hneď lepšie.

Video

U tohto typu fotoaparátu mi nevadí, že video je tu len aby sa nepovedalo. O tom svedčí aj absencia tlačidla Record. K videu sa dostanete tak, že režim snímania (Drive), nastavíte na video. V samostatnom podmenu toho nájdete len málo. K dispozícii je HD a Full HD rozlíšenie s max. 60FPS. S procesorom X-Processor Pro by ale asi zvládol aj 4K rozlíšenie. Objektív ani snímač nie sú stabilizované, pri fotke to nevadí, ale vo videu áno.

Vďaka filmovým obrazovým profilom je video zaujímavé. Pre potreby YT a blogovania kvalita postačuje. Rušivá je viditeľná práca clony. Zaostrovanie pracuje pomerne dobre, ale nie tak hladko, ako napr. u Olympusu.

Ak je pre vás video dôležité, napriek tomu, že nie je u X100F zlé, nie je to ideálna kamera. Snáď ste to ani nečakali?

Plusy a mínusy

+ 24 Mpx X-Trans III a výkonnejší procesor
+ koliesko ISO
+ hybridný AF
+ Custom korekcia expozície
+ presunutie ovládačov pre ovládanie jednou rukou
+ vylepšený režim hľadáčika
+ celkové zrýchlenie
+ vstavaný ND filter
+ elektronická uzávierka
+ nové predsádky automaticky detekovateľné fotoaparátom
+ joystick

- displej stále nie je výklopný a dotykový
- len Full HD video
- rozšírene ISO len pri JPG
- malý grip
- fázová detekcia len v strede obrazu

Záver

Inovácií je hromada, ale moje očakávanie neboli úplne splnené. Všetko, čo sa zmenilo je k prospechu. Tri predchádzajúce X100-ky boli takmer rovnaké, konečne sú inovácie výraznejšie. Zlepšila sa obrazová kvalita, fotoaparát je lepšie ovládateľný a celkovo rýchlejší. Veľmi mi však chýba výklopný displej. Keď ho môže mať X70, tak prečo nie X100F? S novým snímačom mohol prísť aj nový objektív, nech je inovácia revolučnejšou. I keď ten “starý” je veľmi dobrý a nutne výmenu nepotrebuje. Fotoaparát nie je lacný, cena takmer atakuje 1400€. V tejto cene by mohol byť fotoaparát utesnený, aby fotografi mohli fotiť či je dážď, či sneží, alebo sa preváža džípom po Sahare. Prijal by som aj stabilizáciu obrazu. Tá je vždy plusom a dupľovane u fotoaparátu, kde sa blesk používa minimálne.

X100F poskytuje rovnakú obrazovú kvalitu ako špičkové bezzrkadlovky X-T2 a X-Pro2. Obrazovo tak konkuruje aj zrkadlovkám. Obmedzenie je tu samozrejme v objektíve. Je nevýmenný a má pevnú ohniskovú dĺžku. Tá sa dá zmeniť použitím konvertorov, ktoré sa používajú ľahšie ako u predchádzajúcej generácie, ale stále je to pomerne nepraktické. Ak by som častejšie potreboval rôzne ohniskové dĺžky, zvolil by som bezzrkadlovku s výmennými objektívmi. Čítal som však viacero blogov lepších fotografov ako ja, ktorým používanie konvertorov plne vyhovuje.

X100F patrí medzi väčšie kompakty, nie je to typicky vreckový zápisník. Poznám bezzrkadlovky, ktoré sú menšie. Neberiem to však ako nedostatok. Kto chce menší fotoaparát, môže si kúpiť X70. X100F niekomu poslúži ako hlavný a jediný fotoaparát. Často ale slúži ako sekundárny fotoaparát, ako záloha alebo doplnok, napr. u svadobných fotografov. A nemusíte byť ani Fujista, aby ste ho pripojili k svojej výbave. Veď vlastne nemá ani konkurenciu. Najbližšie k nemu sú Sony R1 a Leica Q, majú plnoformátový snímač, ale cena je výrazne vyššia. X100F je pre bežného fotografa dostupnejšia.

Až doteraz ma fotoaparáty X100 až tak nelákali. Uznával so ich kvality, ale viac ma oslovila napr. jednoduchšia X70-ka. X100F ale pridáva pár silných argumentov, prečo o nej uvažovať. Ak by mala výklopný displej, ktorý využívam pre ozvláštnenie kompozície, asi by som bol riadne nalomený, aj keď vlastne ďalší fotoaparát nepotrebujem.

X100, X100S, X100T sa líšili pomerne málo. Ak ste boli majiteľmi prvej X100-ky, nemali ste veľa dôvodov, prečo upgradovať na novší model. Najmä, keď vám firmvéry neustále vylepšovali funkcionalitu. X100F je konečne model, na ktorý sa oplatí upgradnuť.

Fotoaparát je splneným snom street fotografov/dokumentaristov. Vľúdny vzhľad, dostatočne nenápadný, tichý, s tým pravým objektívom a optickým priehľadovým hľadáčikom. Teraz ešte rýchlejší a lepšie ovládateľnejší. A k tomu ten “filmový” výstup. Právom mu patrí ocenenie TOP redakcie.