Hore

Fujifilm GFX 100

Fujifilm zmenil svet stredoformátových digitálnych fotoaparátov, ktorý bol vyhradený takým značkám ako Hasselblad a Phase One.

Svet vzdialený väčšine fotografov, dokonca aj profesionálnych. Nie je ľahké si zarobiť na fotovýbavu v cene luxusného auta, či menšieho bytu. Fujifilm všetko zmenil. Nielenže urobili stredoformátovú techniku cenovo oveľa dostupnejšiu, ale vďaka bezzrkadlovej konštrukcii a implementácii moderných techník a funkcií, aj ľahšie a univerzálne použiteľnejšiu. Testoval som obidva 50 Mpx fotoaparáty a aj väčšinu objektívov. Vďaka skúsenostiam s APS-C bezzrkadlovkami radu X mi obsluha GFX-iek nerobila problémy. Sú to moderné prístroje, funkčne vychádzajúce z niekoľkých generácií fotoaparátov radu X. Pracuje sa s nimi ako s hociktorou inou bezzrkadlovkou. Prvý model GFX 50s je modulárny fotoaparát v dizajne zrkadlovky. Novší model GFX 50r je takmer streetový model v dizajne rangefinder. Teraz tu máme novinku, ktorej maketu som videl už na Photokine 2018. Fujifilm u nej netrocháril a rovno zdvojnásobil už tak pozoruhodné rozlíšenie 50 Mpx, ktoré majú staršie modely. K tomu pridal ale kopec vylepšení, takže to nie je len o snímači. Osobne si myslím, že GFX 100 nie je nástupcom GFX 50s. Je to model novej koncepcie, určenej pre ešte ultimátnejšie využitie.



Nebudem sa podrobne rozpisovať o ergonómii ovládania, parametroch a funkcionalite. Potencionálnych kupcov je medzi čitateľmi tejto recenzie len pár a tí si pred kúpou naštudujú všetko na stránke výrobcu a keď bude k dispozícii návod v PDF, tak si ho stiahnu na podrobné preštudovanie. Zameriam sa na praktické použitie a obrazovú kvalitu.


Špecifikácia

Fujifilm GFX 100 je profesionálna stredoformátová bezzrkadlovka, s telom z horčíkovej zliatiny, so zabudovaným vertikálnym gripom a odnímateľným hľadáčikom. Telo je utesnené proti prachu a vode, použitých je 95 utesňovacích prvkov. Bajonet podporuje objektívy FUJINON GF s automatickým zaostrovaním. Prístroj je osadený novým 102 Mpx stabilizovaným snímačom typu CMOS so zadným podsvietením a procesorom X-Processor 4. Snímač je 1,7x väčší ako u FF. Účinnosť stabilizácie je až 5,5 EV a pomáha jej aj mechanizmus absorpcie otrasov uzávierky. Okrem JPG umožňuje fotoaparát snímať do 14 alebo 16-bit RAW-u, komprimovaného i nekomprimovaného. Citlivosť je v rozsahu ISO 100 – 12 800, rozšírená od ISO 50. Súbory sa ukladajú na SD karty, sú tu pre ne dva sloty.


Porovnanie veľkosti snímačov.

Mechanická uzávierka má rozsah 30 s. - 1/4000 s. + Bulb, X-sync je 1/125 s. V režime elektronickej uzávierky je najkratší čas 1/16 000 s. Sériové zábery majú najvyššiu frekvenciu až 5 obr./s. v plnom rozlíšení.

Na snímači je 3,76 milióna bodov s fázovou detekciou pokrývajúcich prakticky celú plochu. Pri fotení máte na výber 117 alebo 425 bodov. Vyberajú sa joystickom alebo dotykovo. Fotoaparát má aj funkciu Face & Eye detection.


Fotoaparát má hranaté, čisto účelné tvary.


Pod hlavným výklopným displejom sa nachádza ešte stavový monochromatický displej. Vzhľadom na veľkosť fotoaparátu sú ovládacie prvky pomerne malé.


Toto nie je práve typický pohľad na ovládanie fotoaparátu v štýle Fujifilm. Na ovládanie si budete chvíľu zvykať. Stavový displej je ale parádny.

Dotykový 3,2-palcový LCD displej je výklopný do troch strán. Rozlíšenie je slušných 1 024 x 768 px (2,36 Mpx). OLED hľadáčik s uhlopriečkou 0,5 palca má luxusné rozlíšenie 5,76 Mpx, pokrýva 100% poľa a má 0,86x zväčšenie. Tretí 2,05" displej je pod hlavným displejom, štvrtý 1,8" displej je zas na hornej strane. Oba displeje sú informačné, monochromatické a podsvietené.

Samozrejmosťou FUJIFILM aparátov sú filmové simulácie starých filmov. Nechýbajú teda ani v tomto prípade, je ich až 16 (PROVIA / Standard, Velvia / Vivid, ASTIA / Soft, Classic Chrome, PRO Neg.Hi, PRO Neg.Std, ETERNA / CINEMA, Black&White, Black&White+Ye Filter, Black&White+R Filter, Black&White+Gfilter, Sepia, ACROS, ACROS+Ye Filter, ACROS+R Filter, ACROS+G Filter).

Príjemným prekvapením je 4K video s frekvenciou 30p, s podporou F-Log, Hybrid Log Gamma (HLG) a Eterna obrazovým profilom. K dispozícii je 3,5 mm audio vstup aj výstup.

Bezdrôtovú konektivitu zabezpečuje okrem WiFi aj Bluetooth. Cez USB-C je možné fotoaparát pripojiť k počítaču a použiť tethering.

Prístroj je napájaný dvojicou batérií s celkovou udávanou kapacitou až 800 záberov alebo 170 minút videa. Batérie je možné nabíjať priamo v prístroji, cez USB-C. Rozmery sú 156,2 x 163,6 x 102,9 mm, hmotnosť dosahuje 1 400 gramov.

https://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/model/gfx100

https://www.fujifilm.eu/fileadmin/content/digitalcamera/download/gfx/GFX_100_EN_Web.pdf

Dizajn, ergonómia, funkcionalita

Dizajn fotoaparátu je inšpirovaný tehlou. O nejakej elegancii tu nemôžeme hovoriť. Tvary sú čisto účelné, bez ozdôb alebo prikrášľovacích kriviek. Profesionálny stroj neutrálneho nezaujímavého dizajnu. Ani kúsok retra, ktoré je tak charakteristické pre Fujifilm. Ani žiadna futurickosť ako u Hasselbladu. Aj vďaka častiam grafitovo šedej vyzerá stále ako prototyp. U tohto fotoaparátu budú fotografi ochkať nad tým, čo dokáže a nie nad tým, ako vyzerá.

Fujifilm GFX 100 je rozmerná bezzrkadlovka, veľká ako profi zrkadlovky Nikon a Canon. Charakteristickým prvkom je vertikálny grip, ktorý je pevnou súčasťou tela. Hlavný grip je dostatočne veľký, aby sa dal fotoaparát pevne a bezpečne držať. Nie je to však najergonomickejší grip, aký poznám. Na tak veľkom fotoaparáte mohol byť špičkový ergonomický grip. Fujiny sú známe tým, že gripy často nestoja za veľa a grip je podriadený dizajnu. Vertikálny grip je podpriemerný. Je plytký s ostrými hranami a vôbec nie je pogumovaný. Je zrejmé, že ho konštruktéri berú ako doplnok, nie plnohodnotnú časť ergonómie držania a ovládania. Držaniu pomáhajú výrazne výstupky pre oporu palca. Bez toho by som nemohol fotoaparát len tak voľne držať vo zvesenej ruke.


Grip je pomerne veľký, ale nie dokonale ergonomický, vertikálny grip je doslova príšerný.


Bezpečnému držaniu výrazne pomáha veľký výstupok pre oporu palca.

Ovládanie

Kašľať na estetickú stránku dizajnu, ak tá užívateľská bude v poriadku. A tu som narazil na pár drobných problémov. GFX-ka do veľkej miery vychádzajú z radu X. A ak aj je na nich niečo inak, tak je to aku pri radičnejšie ovládaných fotoaparátoch. GFX 100 má pár prvkov, ktoré na iných fotoaparátoch nenájdete. Dá sa na ne zvyknúť. Ak budete fotiť len s GFX 100, po chvíli už vám príde ovládanie dostatočne intuitívne. Ak ale používate aj iný fotoaparát, budú vás rozdiely štvať. Nechápem, prečo konštruktéri nezobrali GFX 50s a jednoducho k nemu natrvalo nepripojili vertikálny grip? Stavový displej je zbytočne veľký, aj keď inak skvelý. Tlačidlá sú pomerne malé a veľký priestor tela ostáva nevyužitý. Prečo nie je prepínač režimov AF vpredu pri objektíve, ako u iných Fujiniek? Kde je volič času? Čo za nezmysel je volič DRIVE? Prečo tu nie sú označené tlačidlá pre priame nastavenie ISO a WB?

Ešteže je tu joystick pre výber AF bodov, stláčacie rollery a dotykové ovládanie. Chvalabohu nikto neexperimentoval s dizajnom menu, vrátane Quick menu. Ovládaniu prispieva možnosť vytvorenia vlastného menu a kustomizácia takmer všetkých ovládacích prvkov.


Menu a Quick menu je v rovnakom dizajne, ako u ostatných fotoaparátov Fujifilm.

Hľadáčik, displej a stavové displeje

Hľadáčik je obrovský a je luxus s ním pracovať. Hlavne vynikajúco vidíte hĺbku ostrosti. Má rozlíšenie 5,76 Mpx, čo je aktuálne to najlepšie na trhu. Zadný displej je výklopný v troch smeroch, ako je tomu aj u niektorých iných fotoaparátov Fujifilm. Unikátna konštrukcia vyklápania má výhodu v tom, že sa displej vyklápa v osi objektívu a nie mimo tela. Nechýba samozrejme dotykové ovládanie.

Hľadáčik je odnímateľný. Ja som mal verziu bez možnosti vyklápania a otáčania.


Displej je výklopný horizontálne i vertikálne.

Neštandardnému ovládaniu by mali pomôcť dva stavové displeje. Musím priznať, že tak luxusne navrhnuté stavové displeje som ešte nevidel. Zároveň musím dodať, že som ich takmer nepotreboval. Iní fotografi ale môžu mať s nimi väčšie využitie. Začnem displejom pod hlavným displejom. Je to monochromatický OLED, ktorý svieti stále. Má 4 režimy zobrazenia (expozičné údaje, nastavenie obrazového profilu, histogram, stupnica korekcie expozície). Horný stavový displej je veľký monochromatický LCD, podsvietenie sa zapína manuálne. Tiež má 4 režimy zobrazovania dát. Dve tradičné pre foto a video, režim dials (virtuálne zobrazenie voličov ISO a času) a zobrazenie histogramu. Informácie sa na ňom zobrazujú, aj keď je fotoaparát vypnutý. Je to prvý stavový displej na digitálnom fotoaparáte, ktorý takto funguje, čo prispieva k jeho lepšiemu využitiu.


Režimy horného stavového displeja.

     
Režimy horného stavového displeja naživo.


Spodný stavový displej naživo.

Režimy snímania, spracovanie obrazu

GFX 100 je typický Fujifilm, kde nenájdete štandardný volič programov P/A/S/M, ale ekvivalent týchto programov dosahujete nastavením režimu clony a času. Clona sa nastavuje na objektíve, ale môžete si to prestaviť na roller fotoaparátu. Nevýhodou tohto riešenia je, že nemáte rýchly priamy prístup k užívateľským režimom. Prekvapujúco však programy P/A/S/M tu vlastne sú. V závislosti na nastavení sa medzi nimi prepínate pomocou tlačidla na vrchnej časti fotoaparátu. Programy sú signalizované na stavových displejoch i na displeji a v hľadáčiku. Je to nezvyklé, na tento spôsob si musíte zvykať.

Aj keď fotoaparát nemá snímač typu X-Trans, nechýbajú tu obľúbené filmové profily. Je ich tu 16, vrátane filmovej Eterny. K profilom môžete pridávať efekty: filmové zrno, color chrome efekt a vyhladzovanie pokožky.

Zaostrovanie

Zaostrovanie je hybridné, kombinuje body s fázovou detekciou so zaostrovaním s vyhodnotením kontrastu. Užívateľ si môže vybrať počet bodov a to či využije skupinu bodov, alebo jednotlivý bod. AF-C režim má nastaviteľnú citlivosť a rýchlosť sledovania. Príjemným prekvapením je prítomnosť detekcie očí a samozrejme aj tváre. Zaostrovací bod sa vyberá joystickom, alebo dotykovo.


Nastavenie AF-C.

Konektivita

Fotoaparát je vybavený dvojicou slotov pre SD karty. Pre prepojenie k počítaču slúži USB-C port s možnosťou nabíjania batérií. Ďalej je tu konektor pre externé napájanie zo siete, HDMI (typ D), dvojica 3,5 mm dierok (audio in a audio out) a 2,5 mm dierka pre káblovú spúšť. Okrem sánok pre blesk s podporou TTL je tu aj PC kontakt pre káblové pripojenie štúdiových bleskov.

Bezdrôtovú konektivitu zabezpečujú WiFi a Bluetooth 4.2.

Ostatné

Na koniec ešte pár zaujímavých vychytávok:

  • pokročilý battery management
  • zvukové poznámky
  • intervalometer/Time Lapse
  • standby režim
  • focus bracketing


Fotoaparát v praxi

Hneď na začiatku som zistil, že prepínač vertikálnej spúšte funguje nejako voľne, bez zaskočenia. Dočítal som sa, že je to chyba, kvôli ktorej Fujifilm zvoláva kusy s určitým výrobným číslom do servisu. Takže potom, čo tento fotoaparát dotestujem, asi poputuje na opravu. Je to ale chyba, s ktorou sa dá bez problémov pracovať, takže som mohol pokračovať v teste.

Keďže väčšinou pracujem len s programom predvoľby clony a občas úplným manuálom, ergonómia ovládania napokon nebola tak zlá. To ale neznamená, že máme konštruktérom udeliť milosť.

Rýchlosť fotoaparátu je priemerná, ale dostačujúca. Vďaka tomu sa s ním pracuje dobre, ale vylučuje to akčnejšie fotografovanie. Kontinuálne zaostrovanie nezvláda. Je to akoby som mal v rukách X-T1. Keď ju porovnáte s nasledovníkmi, príde vám pomalá, pritom fotografom vo svojej dobe výborne poslúžila. Skúsil som s prístrojom fotografovať na akcii Rytieri na Devíne. Nepúšťal som sa do fotenia turnaja rytierov, to som vedel, že nemám šancu. Skúsil som svoj klasický reportážny portrét a orientálne tance. Spúšť má pomerne dlhé oneskorenie, takže ak sa niekto viac hýb, je ťažké vystihnúť správny okamih. Vyskúšal som na tancoch kontinuálne zaostrovanie, ale bolo prakticky nepoužiteľné, oveľa väčší úspech som mal s AF-S. Prístroj má aj sledovanie tváre a očí. Fungujú dobre pri statických portrétoch, ale ak sa niekto aj trochu hýbe, už rámček zaostrovania nestíha sledovať zmenu polohy. Otestoval som aj sériové snímanie. Fotoaparát urobí 3-4 zábery a potom potrebuje pauzu, aby vyprázdnil buffer. Tu by prišli vhod rýchle XQD/CFexpress karty, fotoaparát ale používa SD.

GFX 100 je bezzrkadlovka a tak má aj režim elektronickej a kombinovanej uzávierky. V režime elektronickej uzávierky sa deje presne to, čoho som sa obával. Čítanie dát zo snímača je pomalé, pomalšie ešte ako u 50 Mpx modelov a tak sa pri fotení aj pomalšieho pohybu prejavuje rolling shutter efekt. Na Devíne som musel používať mechanickú uzávierku. Elektronická uzávierka je vhodná na fotenie statických objektov. Zato som celkovo ocenil stabilizáciu obrazu pohybom snímača. Nielen že pomáha za horších svetelných podmienok, ale aj celkovo, pretože máte stabilizovaný obraz v hľadáčiku, lepšie sa môžete sústrediť na komponovanie.

Čo je super, že sa fotoaparát nespráva ako stredoformát, ale ako fotoaparát s menším snímačom. Máte tu všetky moderné vymoženosti. Široké pokrytie AF bodmi, dokonca s detekciou tváre a očí. Displej je výklopný v obidvoch osiach a je dotykový. Pre výber AF bodov slúži joystick. Vďaka WiFi a Bluetooth prístroj prepojíte s chytrým zariadením a je tu aj tethering cez kábel, ovládanie fotoaparátu z počítača. Nečaká vás žiadna skostnatelosť spôsobená zotrvávaním na tradíciách, ako u niektorých fotoaparátov Leica a Hasselblad. Obával som sa, že 102 Mpx rozlíšenie dá fotoaparátu zabrať a bude ho spomaľovať. Nestalo sa tak, ak ho nebudete nútiť do akčnej fotografie, pre ktorú nie je určený, brzdiť vás nebude.

Prístroj je napájaný dvojicou akumulátorov. Škoda, že nabíjačka nevie nabíjať naraz dve batérie. Nemal som dostatok času otestovať opakovane výdrž batérií a ani netuším, v akej boli celkovej kondícii. Hlásenie o vybití prišlo tretí deň, po vyfotení niečo vyše 300 záberov. To sa hlásil prvý akumulátor. Takže celková kapacita je okolo 600-700 záberov, výrobca udáva až 800.

Obrazová kvalita

Prv ako sa pozrieme na výkon snímača, musím spomenúť objektívy. K dispozícii som mal tri a u všetkých sa potvrdilo, že sú skutočne navrhnuté pre rozlíšenie cez 100 Mpx. Nemám voči ním najmenšiu výhradu.


Portfólio objektívov sa rýchlo rozrastá, hlavne sú ale všetky špičkové.

Tento fotoaparát je hlavne o obrazovej kvalite, vďaka ktorej mu prepáčite určité ergonomické alebo parametrové nedostatky. V prvom rade tu máme rozlíšenie 102 Mpx. Aj keď fotografiu orežene na 1/4 pôvodnej veľkosti, ostane vám 25 Mpx, čo je súčasný štandard. Takto rázne orezávať asi nikto nebude, ale pri fotení do iného pomeru strán o megapixle prichádzate.

Začnime potenciálom z hľadiska veľkosti tlače. Pri 300DPI vychádza max. rozmer fotografie 99x74 cm. Nevyzerá to oslnivo. Lenže fotku veľkú cez meter nikto netlačí pri 300DPI. Pre kvalitnú veľkoformátovú tlač stačí 150DPI a to znamená Fine Art kvalitu pri šírke 2 metre. Bilboardy sa tlačia s hustotou okolo 30 DPI, to znamená výbornú kvalitu pri šírke okolo 10 metrov.

JPG súbory majú priemernú veľkosť 25-45 MB, 16-bit komprimovaný RAW (môžete mať aj nekomprimovaný) má priemerne cca 125 MB. Z neho môžete vyvolať aj priamo vo fotoaparáte 16-bitový TIFF o veľkosti aj 500 MB!


Vďaka vysokému rozlíšeniu sa nemusíte báť použiť rôzne pomery strán, pri ktorých dochádza k orezu.

Snímač je typu CMOS s Bayerovou maskou, nie X-Trans ako u APS-C modelov značky. Odpadajú tak problémy s vyvolávaním a potlačovaním artefaktov. Zadné podsvietenie zvyšuje citlivosť a tak sa ohľadom šumu správa rovnako dobre ako X-Trans.


Vysoké rozlíšenie ide ruka v ruke so špičkovou kvalitou objektívov.

Aj keď sme si v minulosti mysleli, že výrazný nárast rozlíšenia bude mať negatívny dopad na šum, nepotvrdilo sa to. Platí to aj pre testovaný fotoaparát. Aj v exteriéri sa občas dostanete do situácie, kedy nemôžete použiť statív a tak musíte navoliť vyššiu citlivosť. Do ISO 800 vás šum nemusí zaujímať. Pri ISO 1600 je prakticky stále zanedbateľný. To sa zíde aj pri fotení s trvalými svetlami v ateliéri, ktoré nie sú tak výkonné ako blesky. Veľmi nízku úroveň šumu pri ISO 3200 pomaly začínam považovať za malý zázrak. Šum si začnete viac všímať pri ISO 6400, stále je ale jeho úroveň podpriemerne nízka. ISO 12 800 už šumí neodškriepiteľne, ale vďaka veľkému rozlíšeniu je na fotografiách množstvo jemných detailov, vďaka čomu ak nebudete tlačiť fotku 2 metre širokú, zaznamenáte na výtlačku len malý šum. Výrazný šum začína na ISO 25 600. To je aj hranica rozumného využitia. V prípade veľkej núdze je použiteľné aj ISO 51 200. Pri ISO 102 400 množstvo šumu prevyšuje množstvo obrazových informácií a je nepoužiteľné. Celkovo je ale výkon, z hľadiska šumu, priam fenomenálny. V galérii nájdete sériu fotografií Dómu sv. Martina, nasnímaných v celom rozsahu citlivosti od ISO 50 po ISO 102 400.

Pri takto veľkom rozlíšení môžete zašumené fotky odšumiť, zmenšiť a doostriť. Stále vám zostane dostatočné rozlíšenie, výborné prekreslenie detailov a šum bude zodpovedať oveľa nižšej citlivosti.


ISO 1600 v exteriéri. Využil som aj obrazovú stabilizáciu.


ISO 6400, prekvapujúco málo šumu. 


Po miernom odšumení, zmenšení na 25,4 Mpx a jemnom doostrení.

Dynamický rozsah je u 16-bitového RAW-u fantastický. DR výborne otestuje silná podexpozícia. Pri -5EV a následnej oprave v RAW konvertore sa vo svetlách a stredoch objaví len minimálny šum. V tieňoch sa dejú doslova zázraky, nárast šumu je veľmi malý. Objavuje sa ale banding v podobe jemných línií, čo je dôsledok senzorov fázovej detekcie, umiestených medzi obrazovými pixelmi. Pri citlivejšej záchrane, kde nepoužijete korekciu naplno, ale využijete aj iné nástroje pre zlepšenie prekreslenia, je banding výrazne slabší. Nadpriemerné sú aj možnosti záchrany prepalov. So súbormi z tohto fotoaparátu je radosť pracovať.


Neupravený preexponovaný záber.


Po úprave RAW-u v Adobe Lightroom Classic CC. Pri digitálnych fotoaparátoch sa ťažšie zachraňujú veľké prepaly. Výnimkou nie je ani GFX 100, ale v porovnaní s inými fotoaparátmi si vedie nadpriemerne.


Neupravený záber podexponovaný o -3EV.


Po úprave RAW-u v Adobe Lightroom Classic CC. V tieňoch sa objavil len nepatrný náznak šumu.
Môj inak skvelý Nikon Z7 sa nechytá.


Neupravený záber podexponovaný o -5EV.


Po úprave RAW-u v Adobe Lightroom Classic CC. V tieňoch je šum, ale stále podpriemerný. Pri surovej korekcii expozície sa objavia jemné pásiky (banding), spôsobené bodmi fázovej detekcie umiestenými medzi obrazovými pixelmi.


Pri citlivejšej korekcii s využitím aj iných nástrojov, ako len korekcie expozície a miernom odšumení, je šum v tieňoch minimálny a banding je takmer preč.

Fujifilm je chválený za obrazové profily, ktoré sú emuláciou reálnych filmov. Ak ich budete používať, budete mať zaujímavé farby, alebo prirodzene vyzerajúce monochromatické zábery. Pri importe do Lightroomu program používa svoj obrazový profil Adobe Standard. Farby sú v ňom veľmi prirodzené, nepresaturované. Svoj vplyv má na to aj veľký dynamický rozsah, vďaka ktorému je na fotografiách množstvo jemných poltónov. Ak potrebujete získať úplne maximum, použite profil Eterna, určený primárne pre video. Fotografie sú s ním šedivé a málo saturované, ale majú najväčší dynamický rozsah. Kontrast potom doženiete postprocesingom.

Video

Že sa o videu budeme baviť pri stredoformátovom fotoaparáte, by ma kedysi ani nenapadlo. GFX 100 je ale výbornou kamerou. Má všetko, čo nájdete u najnovších modelov radu X. 4K 30p rozlíšenie, profil Eterna, množstvo nastavení videa a spolu s X-H1, ako jediné modely, aj stabilizovaný snímač. Až na vyššiu hmotnosť sa s fotoaparátom natáča video rovnako ľahko ako s APS-C modelmi. Dokáže ho teda používať aj menej zdatný kameraman, ako napr. ja. Nakrúcal som z ruky, bez použitia statívu. Vyskúšal som cinematický profil Eterna a aj monochromatický Acros. S výslednou kvalitou som mimoriadne spokojný, na mojom novom 4K monitore vyzerá video výborne, plné jemných detailov. Krásne vyznie malá DOF pri použití objektívu GF 110/2. Keby som vedel pracovať s Logom, vedel by som zaznamenať ešte väčší dynamický rozsah. Verím, že tento fotoaparát sa dá uplatniť ako profesionálna kamera. Pritom si ho kvôli tomu asi nikto nekúpi.

Kamerový potenciál podporuje prítomnosť 3,5 mm audio vstupu aj výstupu. Profesionáli využijú aj  potenciál kodeku H.265/HEVC, F-Log, Hybrid Log Gamma (HLG), externý výstup 10bit 4:2:2 a v All-Intra dátový tok až 400 MB/s. Pri pomere strán 17:9 sa využíva celá šírka snímača, môžete ale prepnúť na 35 mm a Super 35 mm formát.


Režimy videa a využitie plochy snímača.


Plusy a mínusy

+  špičková obrazová kvalita
+  stabilizovaný snímač
+  funkčná výbava
+  typické Fuji menu a Quick menu
+  obrazové profily
+  veľký odnímateľný hľadáčik
+  výklopný dotykový displej
+  Face & Eye detection, veľké pokrytie bodmi s fázovou detekciou
+  pohodlné nakrúcanie kvalitného 4K videa
+  WiFi + BT
+  tethering
+  dva stavové displeje
+  USB-C s možnosťou nabíjania batérii
+  3,5 mm audio vstup a výstup

-  prijal by som podsvietenie tlačidiel
-  slabšia výdrž batérií
-  neatraktívny dizajn, netypická farba fotoaparátu
-  ergonómia vertikálneho gripu
-  niektoré prvky ovládania nie sú štandardné a sú malé
-  nabíjačka by mohla byť na dve batérie
-  celkovo pomalší, nevhodný pre akčné fotografovanie
-  elektronická uzávierka s výrazným rolling shutter efektom

Záver

Pod neatraktívnym zovňajškom ukrýva GFX 100 nielen fantastický 102 Mpx snímač, ale aj tie najmodernejšie vychytávky, ktoré u stredoformátových fotoaparátov nevídavame. Konštruktéri doň nacpali všetko, čo je dostupné, vrátane stabilizovaného snímača, WiFi+BT, elektronickú uzávierku, výklopný dotykový displej, odnímateľný hľadáčik a dokonca 4K video.

S fotoaparátom sa pracuje komfortne, rovnako ako s profi zrkadlovkou, ale samozrejme s výhodami bezzrkadlovej konštrukcie. Na stredoformát je pomerne svižný, ale v porovnaní s fotoaparátmi s menším snímačom, je citeľne pomalší. Žiaden akčný typ. Ale kto by si kupoval 102 Mpx fotoaparát na akčné fotografovanie?

Konštruktéri Fujifilmu GFX 100 experimentovali s ergonómiou držania i ovládania. Po čase si zvyknete, ale aj tak nechápem, prečo neboli použité overené riešenia. Veď stačilo ku GFX50s napevno pripojiť vertikálny grip, a dizajn by bol hotový. Nezmyselne veľký priestor dostal síce krásny, ale podľa mňa na bezzrkadlovke takmer zbytočný, stavový displej. Ešteže menu je typické fujinové. Nechýbajú samozrejme populárne obrazové profily. Všetky ergonomické nedostatky fotoaparátu odpustíte, keď zbadáte výsledky.

Kvalita obrazového výstupu je kapitolou sama o sebe. Vysoké rozlíšenie umožňuje tlač fotografií väčších ako 2 metre vo Fine Art kvalite, bez nutnosti resamplovania. Aj keď s toľkými bodmi sa resampluje vyslovene luxusne. Špičkový je dynamický rozsah. To, čo sa dá robiť s 16-bit RAW-mi, je až neuveriteľné. Doteraz som netestoval fotoaparát s takým obrazovým potenciálom. Prekvapujúco nízky je šum, to som pri takom rozlíšení nečakal. Myslel som si, že to bude hlavne fotoaparát pre fotenie na základnej citlivosti, ale opak je pravdou.

Fujifilm GFX 100 posúva možnosti stredoformátových fotoaparátov. Oproti ťažkopádnym Hasselbladom a Phase One, poskytuje funkcionalitu bezzrkadlovky,v kategórii totálnych profesionálnych fotoaparátov. A to za relatívne nízku cenu. Je to najuniverzálnejší stredoformátový fotoaparát. Niektoré jeho parametre určite zlepšia firmvéry. Musím spomenúť, že potenciál snímača by ostal nevyužitý, ak by mu nezodpovedala kvalita objektívov. A tá je vynikajúca. Ak by som bol profesionálnym fotografom, ktorý by potreboval výstup s vysokým rozlíšením, tvrdo by som drel, aby som si tento fotoaparát mohol kúpiť.

Mal som k dispozícii predprodukčnú vzorku, produkčné kusy môžu mať iné vlastnosti, najmä čo sa týka rýchlosti.




Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
dedo Milan
2019-09-02 09:00:34
Karol, neustále sa v texte opakuje vertikálny grip v je zlý. Ide však o horizontálny, oprav to.
 
mllpo
2019-09-02 13:16:04
príspevok od: dedo Milan
Karol, neustále sa v texte opakuje vertikálny grip v je zlý. Ide však o horizontálny, oprav to.
Aj keď je podľa Karola zlý, je to stále Vertikálny grip. Používa sa pri fotení "na výšku", teda vo vertikálnej polohe.
 
stano66
2019-09-02 15:09:09
Dizajn fotoaparátu je inšpirovaný tehlou...
 
jan21
2019-09-03 12:43:52
Hmm
paradny kus technológii! Vystupy určite kvalitné!

Ergonómia a vzhľad štandart Fuj(i), čo nemusí byť po prestavbe myslenia problémom!!

A poradím Karolovi (a aj ostatným ktorí chcú s ním fotiť). Nie každý fotograf musí byť nezavislý živnostník! Stači sa upísať nejakej (najlepšie modelingovej, reklamnej) agenture a presadiť ho ako správnu "lopatu" na prácu!
 
fatality
2019-09-03 13:10:27
príspevok od: jan21
Hmm
paradny kus technológii! Vystupy určite kvalitné!

Ergonómia a vzhľad štandart Fuj(i), čo nemusí byť po prestavbe myslenia problémom!!

A poradím Karolovi (a aj ostatným ktorí chcú s ním fotiť). Nie každý fotograf musí byť nezavislý živnostník! Stači sa upísať nejakej (najlepšie modelingovej, reklamnej) agenture a presadiť ho ako správnu "lopatu" na prácu!
praveze sa na Fuji nepodoba,ani vzhladom,ani ergonomiou..
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia