Olympus M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS je supertelezoom strednej triedy určený pre Micro 4/3 fotoaparáty a kamery. Ekvivalentný rozsah, pri porovnaní s plným formátom, je 200-800 mm. Objektív je vybavený optickou stabilizáciou obrazu, poháňa ho MSC motorček, ktorý je optimalizovaný aj pre video. K objektívu je dodávaná plastová slnečná clona, statívový prstenec s Arca-Swiss kompatibilnou päticou je demontovateľný (musíte ho uvoľniť a pootočiť), krycí prstenec Olympus DR-79 bohužiaľ nie je v balení, musíte si ho dokúpiť. Aj keď je objektív strednej triedy, je prachotesný, vodotesný a mrazuvzdorný.
Ovládacie prvky na ľavej strane, zhora limitér zaostrovacej vzdialenosti, prepínanie AF/MF, zapnutie a vypnutie stabilizácie v objektíve.
Na pravej strane objektívu je zámok vysúvania predného tubusu.
Špecifikácia
- Rozsah objektívu: 100-400 mm (EQ 200 - 800 mm)
- Svetelnosť: F5,0-6,3
- Konštrukcia: odolnosť proti prachu a vode, mrazuvzdornosť
- Uhol záberu: 12° - 3,1°
- Optická konštrukcia: 25 členov v 15 skupinách, 2 HR, 2 Super HR a 4ED členy, ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optica) antireflexné vrstvy
- Clona: 9-lamelová s kruhovým otvorom
- Zaostrovací systém: MSC
- Zväčšenie: 0,09x (široký) / 0,29x (tele), (EQ 0,17 x (široký) / 0,57 x (tele))
Stabilizácia obrazu: účinnosť až 3EV (Sync IS nie je podporovaná) - Rozmery: 86,4 x 205,7 mm
- Hmotnosť: 1 120 g
- Priemer filtra: 72 mm
- Statívová pätica: Arca-Swiss kompatibilná
Schéma optickej konštrukcie, 25 členov v 15 skupinách.
Objektív v praxi
Prvý dojem z objektívu som mal veľmi dobrý, aj keď nie je z radu PRO. Telo je z kombinácie plastu a kovu. Je solídne vyhotovené. Zoomovací prstenec sa dobre ovláda, chod je plynulý. Pri zoomovaní sa predný tubus vysúva, predná šošovka sa ale pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje používanie niektorých druhov filtrov. Slnečná clona je štandardná, nie vysúvacia ako napr. na 40-150/2,8 PRO a 300/4 IS PRO. Je menej náchylná na poškodenie, ale nie je tak praktická. Ja by som bral vysúvaciu, tá by ale určite objektív predražila aspoň o 100€. Potešil má statívový prstenec, ktorý netreba dokupovať. Niekomu môže vadiť, že sa nedá demontovať. Ocenil som päticu kompatibilnú s Arca-Swiss, pretože sú s ňou kompatibilné moje statívové hlavy, nemusím preto na objektív nasadzovať statívovú doštičku.
Objektív je pomerne veľký, asi ako plnoformátový 70-200/2,8. Na menšom OM-D tak pôsobí trochu smiešne. Ak chcete dobrú ergonómiu, tak ho musíte skombinovať s niektorým OM-D radu 1. Veď preto sú aj jedničky väčšie, aby sa hodili k rozmernejším teleobjektívom. Odporcovia Olympusu sa teraz môžu smiať, že sa Olympus stále chváli menšími rozmermi a nižšou hmotnosťou a pritom kit fotoaparátu s testovaným objektívom nie je ani malý, ani ľahký. Poďme to ale porovnať s ekvivalentnou výbavou, napr. pre APS-C.
Olympus OM-D E-M1 Mark III + M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS má hmotnosť 1624g (bez batérie). Nikon D500 + Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 má hmotnosť 2870g (bez batérie). To je rozdiel viac ako 1,2 kg v prospech Olympusu. Dĺžka olympusáckej zostavy je 274 mm, Nikon + Tamron majú na dĺžku 341 mm. Ani jedno nie je málo, ale je tu rozdiel takmer 7 cm, opäť v prospech Olympusu. To môže byť dosť podstatný rozdiel, keď máte fototechniku prenášať v brašni alebo batohu. Pre ľahšiu techniku vám stačí aj ľahší statív.
V porovnaní s APS-C alebo FF ekvivalentom je zostava OM-D E-M1X + M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS stále pomerne kompaktná.
Objektív som testoval na fotoaparáte OM-D E-M1 Mark III, na ktorý som najprv nahral najnovší firmvér.
Olympus M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS nájde uplatnenie v mnohých žánroch. Mnohí si ho zaobstarajú kvôli foteniu zvierat. Olympus má dvoch špičkových amabasádorov, ktorí objektív otestovali ešte pred jeho oficiálnym predstavením. Sú to Petr Bambousek a Rosťa Stach. Ani jednému sa v tomto žánri nevyrovnám a ani nemám také možnosti ako oni. Preto zhodnotenie objektívu na fotenie zvierat nechávam na nich.
Petr Bambousek
“Olympus M.Zuiko 100-400mm/5.0-6.3 IS určitě udělá radost všem, kdo hledají ekonomicky zajímavé řešení teleobjektivu s velkým rozsahem a naplno využijí možnosti, které ohnisko 200-800mm ve spojení s krátkou ostřící vzdáleností (1,3m) přináší. V kompaktním balení okolo 1,2 kg, které umožňuje fotit hodně motivů z ruky je to rozsah extra zajímavý. Minimální clona 6.3 jej předurčuje pro focení spíše v otevřených biotopech, kde odvede hodně kvalitní práce. Mně se osvědčilo fotit v krátkých sériích a vybrat tu nejostřejší. Kdo potřebuje pro své fotky stejný rozsah, ale nejvyšší standard kvality výstupu, může vyčkat do zimy 2020, kdy má na trh dorazit druhý ohlášený objektiv M.Zuiko 150-400mm/4.5 IS s vestaveným konvertorem 1,25x. Ale to bude dost jiný příběh. Pokud budete o zakoupení M.Zuiko 100-400mm uvažovat, rozhodně doporučuji si jej zapůjčit a osobně vyzkoušet, jak vám osobně sedí jeho ovládání i výstupy. Já osobně jsem byl mile překvapen.”
https://www.sulasula.com/cs/olympus-m-zuiko-100-400mm/
Rostislav Stach
“Pokud bych to měl shrnout, tak musím uznat, že objektiv 100-400 mm se mi hodně líbí. Je lehký, perfektně ostří, má vynikající kresbu, příjemný bokeh a skvělý rozsah zoomu. Focení s takovýmto objektivem je opravdová radost a je to hodně návykové. Navíc: stačí vám dva objektivy - 12-100mm 1:4 IS PRO + 100-400 mm 1: 5-6,3 IS a máte pokrytý rozsah 12-400 mm (EQ FF 24-800 mm) s celkovou váhou 2.552 g. To je ideální kombinace na cestování! Jediný pro mě limitující prvek, je světelnost. Často fotím zvířata brzy ráno, večer nebo v pohybu, preferuji proto co nejsvětelnější objektivy.”
http://www.fotolovy.cz/blog-2/files/783ab51aeecf883f83066e6165766231-566.html
Ja som sa sústredil na mestské prostredie, kde ma superteleozoom tiež dobré využitie.
Rozsah a svetelnosť
Objektív má ohniskovú dĺžku 100-400 mm, čo pri faktore orezu 2x je ekvivalentom plnoformátového objektívu 200-800 mm. To je podobné, ako keď objektívy typu 150-600 dáte na APS-C fotoaparát.
Most SNP z hradieb, ohnisková dĺžka 100 mm.
Most SNP z hradieb, ohnisková dĺžka 400 mm.
Slovnaft zo vzdialenosti 3 km. Najväčšie priblíženie je tak porovnateľné s ďalekohľadom s 16-násobným priblížením.
Priblíženie využijete pri fotení detailov architektúry, ktoré ste si predtým možno ani nevšimli.
Objektív je vhodný aj pre fotografovanie flóry.
Svetelnosť je premenlivá v rozsahu F5,0-6,3. Priebeh v závislosti na ohniskovej dĺžke ja nasledujúci:
- 100 mm - F5,0
- 150 mm - F5,7
- 200 mm - F6,0
- 300 mm a viac - F6,3
Zaostrovanie
Zaostrovanie je rýchle a tiché, využíva MSC pohon, odladený aj pre použitie vo videu. Prekvapilo ma, ako rýchlo dokáže objektív zaostriť na objekt, ktorý sa objaví náhle.
Fotka nič moc, len demonštrácia toho, ako rýchlo dokáže objektív zaostriť. Čajka sa objavila znenazdania nado mnou, keď som v tieni stromov striehol na rýchločlny.
Objektív má limitér rozsahu zaostriteľných vzdialeností. Štandardne využíva celý rozsah od 1,3 m po nekonečno. Ten je možné obmedziť na 1,3 m až 6 m alebo na 6 m až nekonečno. Je to užitočná funkcia, obmedzíte ňou zbytočné preostrovanie mimo zónu, v ktorej sa nachádza fotografovaný objekt. Mechanické prepínanie je praktickejšie, ako el. limitér, ktorý nájdete v niektorých fotoaparátoch Olympus.
Zaostrovanie objektívu je rýchle a tiché, naplno využíva zaostrovacie algoritmy najnovších fotoaparátov OM-D.
Makro
Teleobjektívy Olympus sa dobre uplatňujú aj pri fotení detailov, väčšieho hmyzu, plazov, hlodavcov, rastlín. M.Zuiko 40-150/2,8 PRO a M.Zuiko 300/4 IS PRO sa mi vynikajúco osvedčili. Obidva snímajú v ekvivalentnej mierke takmer 1:2 a to isté platí aj pre testovaný objektív.
0,57x ekvivalentné zväčšenie je na najdlhšom ohnisku, pri zaostrovacej vzdialenosti 1,3 m. To je dostatok priestoru, aby ste výrazne zredukovali riziko, že hmyz a drobné živočíchy vyplašíte. 0,57x zväčšenie znamená, že formát fotografie dokážete vyplniť objektom veľkým 60,3 x 45,3 mm.
Objektív podporuje Focus bracketing a Focus stacking, musíte ale do fotoaparátu nahrať aktuálny firmvér.
Vďaka ekvivalentnému zväčšeniu približne 1:2 je objektív vhodný aj na fotografovanie väčšieho hmyzu a drobných živočíchov.
Stabilizácia
Objektív má zabudovanú optickú stabilizáciu s účinnosťou až 3EV. To je len priemerná účinnosť. Stabilizácia IBIS vo fotoaparátoch je až 2x účinnejšia. To sa mi potvrdilo v praxi. Odporúčam vypnúť stabilizáciu v objektíve a spoliehať sa na stabilizáciu vo fotoaparáte. Ja som s IBIS na ohnisku 400 mm udržal 1/6 sekundy (OM-D E-M1 Mark III), čo je veľmi dobrý výsledok. Stabilizácia v objektíve nedokáže spolupracovať so stabilizáciou vo fotoaparáte v režime Sync IS, tak ako to dokáže M.Zuiko 300/4 IS PRO a M.Zuiko 12-100/4 IS PRO. Uvidíme, možno to umožní nový firmvér. Osobne mi slabšia stabilizácia v objektíve nevadí, tá vo fotoaparátoch je viac ako dostatočná.
1/6 sekundy z ruky na ohnisku 400 mm.
Obrazová kvalita
Olympus M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS nie je profesionálny objektív, ale opticky sa blíži k telebjektívom radu PRO. Pri priamom porovnaní u nich uvidíte lepšie prekreslenie mikrodetailov. Ostrosť je výborná v celom rozsahu a to aj pri otvorenej clone. O ostrosť nie sú ochudobnené ani rohy. Olympus koriguje chyby objektívov priamo v RAW. Z nich je na fotografiách vidno miernu vinetáciu na najdlhšom ohnisku, pri otvorenej clone. Ľahko sa napraví v RAW konvertore a ja som si ju všimol, keď som odfotil svetlú stenu. Zábery prikladám, aby ste na tomto improvizovanom teste mohli aj vy posúdiť ostrosť po celej ploche.
Ohnisková dĺžka 100 mm, plne otvorená clona.
Ohnisková dĺžka 150 mm, plne otvorená clona.
Ohnisková dĺžka 210 mm, plne otvorená clona.
Ohnisková dĺžka 300 mm, plne otvorená clona.
Ohnisková dĺžka 400 mm, plne otvorená clona.
Príjemne ma prekvapil bokeh pri jednoduchom aj členitom pozadí. Je samozrejmé, že teleobjektív dokáže výrazne rozostriť pozadie, ale to nie vždy musí znamenať aj estetický bokeh.
Pri členitom pozadí objektív pekne krúžkuje.
Že bude objektív tak dobrý aj na reportážne portréty, som netušil.
Pri vhodne zvolenom pozadí budete mať pri detailoch rastlín krásny bokeh.
U superteleobjektívu, pri fotení vzdialených objektov, musíte počítať s tým, že vám zábery pokazí horúci vlniaci sa vzduch. Uvidíte to aj na niektorých fotografiách v galérii.
Horúci vzduch úplne zničil tento záber holubov kŕmiacich sa na slnečniciach.
Použitie s telekonvertormi
Aj keď toto nie je objektív radu PRO, umožňuje použiť obidva profesionálne telekonvertory MC-14 a MC-20. S MC14 sa predĺži rozsah na 140-560 mm (EQ 280-1120 mm) a s MC-20 na 200-800 (EQ 400-1600mm). Okrem ohniskovej dĺžky sa mení aj svetelnosť, na najdlhšom ohnisku je svetelnosť f/6,3, s MC-14 sa zhorší na f/9 a s MC-20 na f/13.
Fotografoval som za krásneho počasia, kedy vychádzali ešte rozumné časy. Fotografovanie za horších svetelných podmienok pri tak zlej svetelnosti nemá bez statívu zmysel. Tým odpadá fotenie zvierat, museli by ste používať vysokú citlivosť, ktorá by sa nepekne podpísala na technickej kvalite fotografií. A pre fotenie krajiny a mesta vám 400 mm (EQ 800 mm) bohato postačuje.
Skúšal som fotografovať z ruky aj zo statívu. U obidvoch telekonvertorov funguje automatické zaostrovanie, za dobrých svetelných podmienok, absolútne bez problémov. Väčší problém môže byť nájsť to, čo chcete odfotiť. Veľa fotografií mi zničil horúci vzduch, ktorý si na širokouhlejších záberoch ani nevšimnete.
S MC-14 pri otvorenej clone je kresba jemne mäkšia, najviac trpia mikrodetaily. Vyzerá to, akoby ste fotografie odšumili. Ak objektív mierne pricloníte, kresba sa zlepší. Obrazová kvalita je dobrá, fotografie môžete tlačiť aj na väčší formát. Kresbu samozrejme môžete vylepšiť softvérovým doostrením.
Tri fotografie s použitím telekonvertora MC-14, snímané z ruky. U druhej a tretej je vidieť vplyv horúceho vzduchu, ale v prijateľnej miere.
Aj tieto tri zábery sú robené v kombinácii objektívu a MC-14, fotografované zo statívu.
S MC-20 som mal veľa odpadu, udržať zostavu stabilne je veľmi obťažné. Vplyv horúceho vzduchu je ešte výraznejší. Aj MC-20 zmäkčí kresbu, mikrodetaily sú ešte viac potlačené. Po miernom priclonení sa kresba zlepší. Ak vám roztrasené ruky a horúci vzduch nepokazia zábery, je aj kombinácia MC-20 prekvapujúco obrazovo dobrá.
Tri fotografie s použitím telekonvertora MC-20, snímané z ruky. U tretej je viac vidieť vplyv horúceho vzduchu.
Zábery sú robené v kombinácii objektívu a MC-20, fotografované zo statívu.
Objektívy M.Zuiko 40-150/2,8 PRO a M.Zuiko 300/4 IS PRO bežne kombinujem s telekonvertormi pri fotení hmyzu, vtákov, mesiaca. K veľkej spokojnosti a bez statívu. Olympus M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS v kombinácii s MC-14 alebo MC-20 je použiteľný, ale ťažšie. Najmä s MC-20 je už svetelnosť zlá a ak chcete lepšiu kresbu, ešte musíte objektív pricloniť. Fotografovať so superteleobjektívom pri clone nad f/13, to už ani neviete, čo by ste vlastne fotili. Pri obidvoch telekonvertoroch musíte presne zaostrovať, inak zvýrazníte mäkšiu kresbu. Na fotenie z ruky radšej zabudnite. Osobne nevidím rozumné využitie kombinácie s telekonvertormi a ak by som ich nemal, ani by som si ich k objektívu nekupoval.
U tohto objektívu mi možnosť zmysluplnejšieho využitia telekonvertorov chýba pri fotení hmyzu, kde by s MC-20 bola ekvivalentná mierka zväčšenia približne 1:1. To sa dá ale dosiahnuť použitím medzikrúžkov. Ja som odskúšal lacné medzikrúžky Fotga 10 a 16 mm, AF fungoval, aj prenos clony.
Detail s použitím 16 mm medzikrúžku Fotga.
Konkurencia a alternatívy
Objektív má jedného hlavného konkurenta, je ním Panasonic Leica 100-400/4-6,3 Power OIS. Ten pôsobí profesionálnejšie, má v názve zvučné menu Leica a má na kratších ohniskách o chlp lepšiu svetelnosť. Je to dobrý objektív, ale len do chvíle, kým ho nezačnete porovnávať s PRO objektívmi Olympus. Testovaný objektív ho opticky prevyšuje a pre mňa je jednoznačným víťazom. Po tomto aktuálnom teste by som dal Leice už len hodnotenie Tip redakcie a nie Top.
Tí, čo Olympusmi nejaký ten rok fotia, môžu mať vo výbave objektív M.Zuiko 40-150/2,8 PRO, ktorý si dobre rozumie aj s telekonvertormi. Má v takom prípade zmysel kupovať si aj 100-400? Ťažko na to odpovedať. Ak vám často chýba ďalších 100 mm (EQ 200 mm), tak áno. Keď nemáte telekonvertory, tak zaručene áno.
Ešte ťažšie sa odpovedá na otázku M.Zuiko 40-150/2,8 PRO + MC-20, alebo M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS. Záleží aké žánre chcete fotografovať. M.Zuiko 40-150/2,8 PRO je profesionálny objektív a je aj o niečo ostrejší. Lepšie zvláda fotenie detailov. Vďaka lepšej svetelnosti ho môžete používať aj na portréty, fotenie za horších svetelných podmienok. Príležitostne z neho, keď potrebujete, urobíte supertelezoom. M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS je praktickejší, ak často budete potrebovať dlhšie ohniská a vysokú svetelnosť nebudete nutne potrebovať.
Napokon je tu otázka, či M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS, alebo M.Zuiko 300/4 IS PRO. Ten je výnimočný, ale kvôli pevnej ohniskovej dĺžke menej praktický. Naviac je podstatne drahší. Môžete ho ale skombinovať s telekonvertormi a obrazová kvalita bude stále veľmi dobrá, čo sa o testovanom objektíve povedať nedá. Aj s telekonvertormi si zachováva 300-ka použiteľnú svetelnosť. Pokročilý amatér, ktorý sa nešpecializuje len na zvieratá, viac využije 100-400. Špecialista určite 300-ku. A asi si k nej aj tak dokúpi aj 100-400.
Plusy a mínusy
+ rozsah objektívu
+ optická kvalita
+ utesnenie a mrazuvzdornosť
+ statívový prstenec s Arca-Swiss päticou
+ rýchlosť a tichosť zaostrovanie
+ schopnosť snímať detaily
+ bokeh
+ limitér
+ zámok transfokácie
+ na daný rozsah kompaktné rozmery
+ pre niekoho možnosť kombinovať s telekonvertormi
- účinnosť stabilizácie
- stabilizácia obrazu v objektíve nevie spolupracovať v režime Sync IS so stabilizáciou snímača
- vzhľadom na svetelnosť len obťažné zmysluplné využitie telekonvertorov
- krycí prstenec DR-79 nie je v cene (nevadí, ak budet mať statívový prstenec trvale nasadený)
Záver
Keď Olympus oznámil, že pracuje na objektíve s rozsahom 100-400 mm, v mape objektívov ho zaradil medzi štandardné. Očakával som nástupcu modelu 70-300 mm. Olympus ale predstavil vyšší model, ktorý je niekde na polceste do radu PRO. To je výborná správa pre náročnejších fotografov. Nie každý si môže dovoliť profesionálnu tristovku a ak aj áno, nie každý chce byť obmedzený pevnou ohniskovou dĺžkou.
Objektív je kvalitne spracovaný a utesnený. Môžete s ním fotografovať v najťažších podmienkach, ak je utesnený aj váš fotoaparát. Potešil má statívový prstenec s Arca-Swiss päticou, krycí prstenec Olympus DR-79, ktorý statívový prstenec po demontovaní nahradí, bohužiaľ nie je v balení, musíte si ho dokúpiť.
Objektív sa dobre ovláda, zaostrovanie je rýchle a tiché. Optická kvalita je výborná v celom rozsahu a po celej ploche. Stabilizácia objektívu je priemerná a ak Olympus novým firmvérom nepridá podporu Sync IS, tak aj zbytočná, pretože je lepšie použiť IBIS stabilizáciu vo fotoaparáte. Podpora telekonvertorov je ťažšie využiteľná. Ak chcete ekvivalentné ohnisko nad 1000 mm, je oveľa lepšie využiteľný M.Zuiko 300/4 IS PRO.
Olympus M.Zuiko ED 100‑400mm F5.0‑6.3 IS je výborný objektív. Nevadí mi, že si s telekonvertormi až tak nerozumie. Pri poklese svetelnosti by mali len malé využitie. Jedinú výčitku mám k málo účinnej zabudovanej stabilizácii, ktorá nepodporuje Sync IS a tak je lepšie sa spoliehať na stabilizáciu vo fotoaparáte. Bez váhania by som ho prijal do svojej výbavy, hoci mám obidva profi teleobjektívy. Ak sa preň rozhodnete nezabudnite si objektív zaregistrovať na www.mujolympus.cz, predĺžite si záruku o šesť mesiacov.