Hore

Fujifilm X-T4 - vydarený upgrade

Fujifilm X-T4 som krátko otestoval ako predprodukčnú vzorku. Tie mávajú svoje muchy i keď tá, ktorú som testoval, bola blízka produkčnému kusu. Ten mám teraz k dispozícii a môžeme sa pozrieť na to, aký je a čo dokáže prístroj, ktorý už ide do rúk zákazníkom.

Špecifikácia

Fujifilm X-T4 je najvyšším modelom APS-C radu bezzrkadloviek Fujifilm. Aktuálne je to nielen nástupca X-T3, ale aj X-H1. I to je dôvod väčších zmien oproti predchodcovi. Šušká sa ale, že X-H1 priameho nástupcu asi dostane. V čom je X-T4 odlišná oproti predchodcovi, si popíšeme v samostatnej časti. Popis fotoaparátu prenechám Fujifilmu, je z materiálov určených predajcom:

Dizajn sformovaný na tvorbu obrazu

  • Model Fujifilm X-T4 je vrchol série X a poskytuje najvyšší výkon v oblasti fotografie aj videa. Nová závierka bola vyvinutá tak, aby bola rýchla, odolná a veľmi tichá. Vďaka vývoju nového AF algoritmu môžete teraz zachytiť rozhodujúci okamih, ktorý vám predtým mohol uniknúť. Fujifilm X-T4 je tiež prvým modelom radu X-T, ktorý má stabilizáciu obrazu v tele (IBIS), čím výrazne zvyšuje potenciál pri fotografovaní a snímaní videa. Samostatný režim videa, ktorý sa teraz aktivuje jednoduchým prepínačom, a aj použitie digitálnej stabilizácie obrazu v režime videa, poskytuje neporovnateľnú plynulosť nakrúcania. Nový režim filmovej simulácie, ETERNA Bleach Bypass, simuluje tradičnú techniku spracovania filmu a vytvára jedinečný svet s nízkou saturáciou a vysokým kontrastom.

Nový výkonný fotoaparát

  • Fujifilm X-T4 je prvý model série X-T, ktorý má stabilizáciu obrazu v tele (IBIS). Poskytuje 5-osú, 6,5EV stabilizáciu obrazu pre 18 z 29 objektívov Fujinon XF/XC. Vďaka použitiu nových materiálov pre základnú časť, vylepšenému usporiadaniu štruktúry absorbujúcej otrasy a novo vyvinutým gyroskopickým snímačom, ktoré dosahuje až 8-násobok zvýšenia presnosti detekcie jednotky IBIS v X-H1. IBIS pomáha pri večerných fotografiách a tiež pomáha pri nahrávaní videa v situáciách náchylných k otrasom fotoaparátu. Nová jednotka IBIS využíva skôr magnetickú silu ako pružiny, čo zvyšuje jej funkčnosť. Je o 30% menšia a 20% ľahšia ako IBIS v X-H1.

  • Fujifilm X-T4 je vybavený ultra rýchlou závierkou. Vďaka novo vyvinutému jednosmernému motoru s vysokým krútiacim momentom má závierka schopnosť snímať až 15 snímok za sekundu*1 a má oneskorenie spúšte len 0,035 sekundy. Závierka sa tiež môže pochváliť dvojnásobnou životnosťou s 300 000 cyklami*2 a hlučnosťou o cca 30% nižšou v porovnaní s X-T3.
  • Batéria NP-W235 má kapacitu, ktorá je cca 1,5-násobok kapacity batérie NP-W126S. Výdrž je až 500 snímok na jedno nabitie v normálnom režime a približne 600 snímok na jedno nabitie v úspornom režime a až 1 700 snímok, keď sa používajú dve ďalšie batérie s batériovým gripom “VG-XT4″*3.
  • Fujifilm X-T4 používa BSI snímač s rozlíšením 26.1Mpix, technológiou “X-TransTM CMOS 4”*4 a vysokorýchlostný procesor na spracovanie obrazu “X-Processor 4.”

Unikátna technológia reprodukcie farieb

  • Fujifilm X-T4 je vybavený novým profilom filmovej simulácie s názvom „ETERNA Bleach Bypass“. Nový režim simuluje tradičnú techniku spracovania halogenidových strieborných filmov a vytvára zábery s nízkou saturáciou a vysokým kontrastom pre osobitnú atmosféru.
  • Svetlá a tiene môžete teraz nastavovať v hodnotách od -2 do +4 s 1/2 hodnotami, čo umožňuje jemnejšie nastavenie.
  • Automatické vyváženie bielej (AWB) má teraz okrem možností „AUTO“ aj možnosti „White Priority“ a „Ambience Priority“. Režim „White Priority“ lepšie reprodukuje bielu farbu, zatiaľ čo režim „Ambience Priority“ vytvára teplejší tón.

Vysoký výkon

  • Nový proces spracovania AF s algoritmom a detekciou fáz vedie k automatickému zaostrovaniu už za 0,02 sekundy. Môžete tak snímať a sledovať objekt pohybujúci sa vysokou rýchlosťou, najmä v kombinácii s nepretržitým fotografovaním s výkonom 15 snímok za sekundu a 8 snímok za sekundu v živom náhľade.
  • Automatické zaostrenie taktiež prešlo vylepšením. Miera úspešnosti sledovania sa v porovnaní s X-T3 zdvojnásobila.
  • Výkonnosť funkcie Face / Eye AF sa dramaticky zlepšila. Vďaka tejto vylepšenej schopnosti sledovania bude zaostrenie a zhotovenie portrétov ešte jednoduchšie ako kedykoľvek predtým.

Zachyťte všetko

  • Fotoaparát Fujifilm X-T4 ponúka najrýchlejšie kontinuálne snímanie*1 s rýchlosťou až 15 snímok za sekundu s mechanickou závierkou a elektronická závierka umožňuje snímanie s rýchlosťou až 30 snímok za sekundu bez takzvaného „blackout-u“.
  • Očnica má teraz blokovací mechanizmus, ktorý zabraňuje roztrhnutiu alebo vytrhnutiu.
  • Variabilný displej s rozlíšením 1,62 mil. bodov umožňuje kreatívnejšie a všestrannejšie štýly snímania.

  • LCD / EVF je možné vylepšiť tromi rôznymi spôsobmi: „Low Light Priority“ – umožňuje jasne vidieť objekt pri slabom osvetlení, „Resolution Priority“ – zobrazovanie aj jemných detailov objektu a „Frame Rate Priority“ (iba EVF) – minimalizácia rozmazania hľadáčika pri snímaní pohybujúcich sa objektov.
  • LCD displej disponuje rozlíšením 1 620 000 bodov a je otočný okolo kĺbu, čo umožňuje variabilné nastavenie vrátane nastavenia do polohy selfie.

  • Režimy Boost / Normal sú teraz spojené úsporným režimom, ktorý šetrí energiu a predlžuje výdrž batérie.

Profesionálne video funkcie

  • Model Fujifilm X-T4 je schopný zaznamenať vysokorýchlostné video vo vysokom rozlíšení Full HD pri 240p, čo vytvára až 10x spomalený efekt.
  • IBIS v kombinácii s funkciou digitálnej stabilizácie obrazu (DIS) pre použitie v režime videa prináša ešte lepšiu stabilizáciu obrazu, ktorá je nevyhnutná pri snímaní videa pri chôdzi.
  • Režim „IS (Image Stabilization) Boost“ zmierňuje jemné chvenie fotoaparátu a umožňuje stabilizované nahrávanie videa s pevným bodom bez statívu.
  • Režimy fotografovania a videa majú teraz samostatné ponuky a funkcie Quick Menu (Q Menu). Vylepšila sa tak jednoduchosť ovládania pri nahrávaní videa.
  • Bola zavedená funkcia „optimalizácia filmu“. Užívatelia môžu upraviť expozíciu pomocou príkazového voliča a pomocou dotykovej obrazovky. Pomocou tejto funkcie môžete prepnúť prepínač režimu STILL / MOVIE na hornom paneli, aby ste rýchlo prešli na záznam videa s uloženými nastaveniami.

  • Video v rovnakom formáte je možné zaznamenať na dve SD karty súčasne ako zálohu.
  • Funkcia „F-Log View Assist“ bola pridaná na korekciu videa s nízkou saturáciou / nízkym kontrastom pri nahrávaní F-Log. Video sa pre zobrazenie prevádza na ekvivalent BT.709, aby sa uľahčilo dosiahnutie správnej expozície pri nahrávaní videa
  • „Nastavenie konektora MIC“, na fotoaparáte je možné prepnúť vstupnú úroveň medzi úrovňou MIC a úrovňou LINE. Fotoaparát podporuje externé mikrofóny a vstup LINE z externého zvukového zariadenia.

Voliteľné príslušenstvo

Vertical battery grip “VG-XT4” (len pre X-T4)

  • Vertical battery grip “VG-XT4” je odolný voči prachu a vlhkosti a pracuje pri teplotách až do mínus 10 stupňov Celzia. Môžete doň vložiť dve batérie a pri kombinácii s treťou batériou v tele fotoaparátu poskytuje približne 1450 snímok v normálnom režime a 1 700 snímok v úspornom režime. Keď sa vybíja jedna batéria, fotoaparát plynule prepne na ďalšiu batériu, zatiaľ čo bude pokračovať v snímaní, a to aj v režime série alebo počas nahrávania videa.
  • Grip obsahuje tlačidlo spúšte, prepínač zaostrenia, tlačidlo AEL, tlačidlo AFON, príkazové voliče, tlačidlo Q a tlačidlo Fn, ktoré poskytujú rovnakú úroveň ovládania a pohodlia pri fotografovaní vo zvislej polohe, ako pri horizontálnej prevádzke.

Batéria “NP-W235”

  • Táto veľkokapacitná batéria je 1,5-krát výkonnejšia ako batéria NP-W126S, vydrží 500 snímok na jedno nabitie v normálnom režime, 600 snímok v úspornom režime a až 1 700 snímok nepretržite, ak je kombinovaná s Gripom „VG- XT4 “, ktorý pojme ďalšie 2 batérie.

Duálna nabíjačka batérií „BC-W235″

  • Táto nabíjačka dokáže súčasne nabíjať dve batérie NP-W235.

Súprava krytiek “CVR-XT4”

  • Súprava krytiek špeciálne navrhnutá pre model Fujifilm X-T4.

Blesk “EF-X8”

  • Tento malý blesk na fotoaparát je teraz k dispozícii ako voliteľné príslušenstvo.

https://fujifilm-x.com/sk-sk/products/cameras/x-t4/

Porovnanie s X-T3

Najvyšší rad T Fujifilm inovuje každé dva roky. Predchodca pochádza z roku 2018, čo nie je tak dávno. Preto ani zďaleka nie je zastaralý. Dokonca má snímač s rovnakým rozlíšením a rovnaký procesor. Zhodný je počet AF bodov. Obrazový potenciál je preto porovnateľný, inovácie u X-T4 sa týkajú sčasti spracovania obrazu, algoritmov AF, videa, ale hlavne hardvéru. Pozrime sa stručne na vylepšenia, ktoré v X-T4 nájdete:

  • IBIS stabilizácia, v rade X-T použitá po prvýkrát
  • vylepšený algoritmus automatického zaostrovania
  • nová uzávierka s dlhšou životnosťou a nižšou hlučnosťou
  • vylepšená gumená očnica
  • mierne väčšie rozmery, lepšia ergonómia držania
  • plne otočný displej s vyšším rozlíšením 1 620 000 bodov
  • nová batéria NP-W235 s výdržou až 500 záberov
  • väčšie tlačidlo AF-ON
  • prepínač Still - Video
  • až 30 obr./s.
  • upravenie funkcii niektorých ovládačov
  • kryt SD kariet je odnímateľný
  • pútka pre popruh sú silnejšie
  • nový obrazový profil Eterna Bleach Bypass
  • vylepšené video, vrátane Full HD s 240 FPS
  • digitálna stabilizácia videa
  • samostatné Q menu pre video
  • pridanie video formátu MP4/AAC
  • F-Log asistent so simuláciou BT.709 gamma krivky
  • nahrávanie videa na obidve karty (v rovnakom formáte)
  • nastavenie vstupu externého mikrofónu

Rozdiely v praxi

Ergonómia

Fujifilm X-T4 je o málo väčšia ako X-T3, ale poznať to na lepšom držaní. Subjektívne sa drží novinka bezpečnejšie. Grip je ale stále pomerne malý, podriadený celkovému retrodizajnu. Ovládanie je mierne pozmenené. Na hornej strane sa presunulo tlačidlo Fn. Hlavne ale na prstenci pod voľbou časov, výber spôsobu merania, nahradilo prepínanie medzi režimami fotografovania a videa. To kvitujem. Konečne sa dá rýchlo prepínať medzi fotením a videom. Prepínanie merania mi vôbec nechýba, prakticky nikdy som ho nepotreboval, ani na iných fotoaparátoch, dupľovane na bezzrkadlovkách so živým náhľadom. Drobné zmeny ovládania sú aj na zadnej strane. Tlačidlá si tu navzájom povymieňali funkcie, čo môže vadiť doterajším užívateľom X-T3. Budú si musieť zvyknúť.

V menu nájdete záložku pre vaše obľúbené funkcie. Neviem, či sa mi ale páči rozdelenie menu pre fotografovanie a video. Doteraz tu boli dve samostatné záložky. Teraz, keď chcete nastaviť režim fotografovania alebo videa, musíte sa do neho prepnúť. Menu už nie je spoločné. Páči sa mi ale odlišné Quick menu pre foto a video. Tu to dáva jednoznačný zmysel.


X-T4 (vľavo) je o málo väčšia a dostala hranatejšie tvary.


Viacero ovládacích prvkov má nové, alebo pozmenené funkcie. X-T4 vľavo.


X-T4 (vľavo) má vylepšený grip a novú gumenú očnicu okuláru. Mierne sa pozmenil volič ISO, funkčné tlačidlo sa presunulo bližšie k spúšti.

U X-T3 je displej výklopný obidvomi smermi. Má to jednu výhodu, displej je vždy v osi objektívu a nevytŕča mimo siluetu fotoaparátu. Tým pádom nezavadzia pri pripojených kábloch. Na druhú stranu sa s ním ťažšie manipuluje a nedá sa nastaviť do selfie pozície. Mne vyhovuje viac otočný displej X-T4, je variabilnejší. Plusom je, že obrazovka sa dá priklopiť k telu a je tak lepšie chránená.


Aj keď má X-T3 displej výklopný do troch strán, je otočný displej X-T4 (vľavo) variabilnejší.

Uzávierka, sériové snímanie

Uzávierka fotoaparátu má príjemný zvuk, ktorý museli odlaďovať v nejakom hudobnom štúdiu. To musím uznať aj ja, ktorý uprednostňuje elektronickú uzávierku. Je tichšia ako u predchodcu a naviac je testovaná na väčší počet cyklov.

Fotoaparát zvláda 15 obr./s. s AF-C a AE. Ak chcete fotografovať bez blackoutov v hľadáčiku, zníži sa frekvencia na 8 obr./s. Maximálna frekvencia s el. uzávierkou je 20 obr./s. a v režime crop 1,25x až 30 obr./s., bez priebežného sledovania.

Zaostrovanie

Funkcia detekcia tváre a očí je dnes veľmi populárna a výrobcovia sa predháňajú, u koho je lepšia. Otestoval som ju dôkladnejšie pri portrétnom fotení členov KVH Geronimo. Žiadne akčné fotenie, bežné pózovanie a občas pomalá chôdza. Najprv to vyzeralo, že funguje dobre, ale pri kontrole náhľadov sa ukázalo, že fotoaparát nestíha sledovať oči pri detailnejšom portréte. Vidno, ako štvorček zaostrenia zaostáva. Nepomohlo ani to, že bol fotoaparát v režime max. výkonu. Funkciu som musel vypnúť a fotografovať štandardným spôsobom, čo i až tak nevadilo. Lepšie funguje na strednú vzdialenosť, ako pri detailnom portréte. Celkovo ale funkcia detekcie očí je najväčším sklamaním u tohoto fotoaparátu. Ja ju ale nepoužívam ani u ostatných značiek. Keby ale fungovala dobre, dosť by to ovplyvnilo môj spôsob práce. Každá pomoc je vítaná. Snáď ju vylepší nový firmvér.


Ak chcete používať zaostrovanie na oko, nesmie sa fotografovaná osoba hýbať, ani vy nesmiete príliš rýchlo meniť kompozíciu. Malý štvorček zaostrenia jednoducho nestíha nasledovať zmenu polohy oka. Po pár záberoch so zaostreným obočím, či inou časťou tváre, som detekciu tváre a očí vypol.


Detekcia tváre a očí si lepšie vedie pri určitom odstupe. Tam samozrejme nie je presnosť zaostrovania až taká kritická, ako pri detailnom portréte s veľmi malou hĺbkou ostrosti.

Zaostrovanie sa model od modelu zlepšuje. Už to ale nie je taký rozdiel ako u prvých generácií. Celkovo je zaostrovanie rýchle. Začína sa ukazovať, že brzdou nie sú dnes fotoaparáty Fujifilm, ale niektoré objektívy. Fujifilm by mali zapracovať na upgrade pomalých objektívov. Fotoaparát v režime AF-S zaostruje rýchlo, aj za horších svetelných podmienok. S AF-C má ale stále problémy. Fujifilmu sa stále nedarí dostať sa na špicu akčných bezzrkadloviek. S odpadom musíte počítať. Skúsil som fotografovať chôdzu i idúce autá a autobusy.


Jednoduchý motív pre odskúšanie kontinuálneho snímania s AF-C. Do buffera sa zmestí viac ako 30 záberov vo formáte RAW.


Zábery delí od seba zlomom sekundy. Nasledujúci bol opäť ostrý. S určitým odpadom musíte počítať.

Stabilizácia obrazu

S vybranými objektívmi by mala byť účinnosť stabilizácie až 6,5 EV s ostatnými 5 EV. Pri testovaní predprodukčnej vzorky som sa k tejto hodnote nepriblížil. Testoval som IBIS stabilizáciu s týmito objektívmi: XF 16-55/2,8, XF 50-140/2,8 OIS (má optickú stabilizáciu obrazu), XF 35/1,4 a XF 56/1,2. Výnimočne som sa s 35-kou dostal na sekundu, bezpečný čas bol okolo 1/2 sekundy. S 56-kou som spoľahlivo fotil s 1/10 sekundy. S teleobjektívom som udržal okolo 1/6 sekundy. Účinnosť stabilizácie v praxi je tak do 4 až 5EV, čo je o niečo lepšie ako u predprodukčnej vzorky. Aj keď som zhýčkaný Olympusmi, kde som schopný udržať aj sekundy, nie som sklamaný. IBIS je veľkou pomocou, väčšina objektívov pre Fujifilm nemá optickú stabilizáciu obrazu. Posúva možnosti fotenia za zlých svetelných podmienok, fotograf nemusí nutne zvyšovať citlivosť, čo sa prejaví na lepšej technickej kvalite záberov. Veľkým plusom je IBIS vo videu a pri použití starších objektívov cez redukciu.


1/9 sekundy na ohnisku 140 mm (EQ 210 mm).

Výdrž

Fotoaparát dostal novú batériu NP-W235 s výrazne vyššou kapacitou 2350 mAh, podľa CIPA má vydržať 500 záberov. V praxi záleží na spôsobe fotenia. Keď fotoaparát nešetríte, je 500 záberov reálnych, pri využití sériových záberov je ľahké prekročiť tento údaj aj dvojnásobne.
Fotoaparát som dostal na test bez skvelej dvojnabíjačky, tak som ho musel nabíjať cez USB-C. Raz dokonca aj z powerbanky. Napájať fotoaparát ide, ale s dostatočne výkonnným zdrojom.

Obrazová kvalita

Sem prakticky môžem skopírovať moje hodnotenie X-T3 a X-Pro3, ktoré majú rovnaký snímač (odkaz na recenzie nájdete pod článkom). Novší snímač Fujifilm zatiaľ nemá a ani trochu mi to nie je ľúto, nie je to potrebné. Máme tu k dispozícii takmer všetky obrazové profily, okrem Fortie. Ukážky jednotlivých profilov nájdete v článku o prvých dojmoch. Novinkou je profil Eterna Bleach Bypass s nízkou saturáciou a vysokým kontrastom, použil som ho v ukážkovou videu. Oproti X-T3 je tu aj efekt Color Chrome Blue.


Obrazový profil Classic Negative som si veľmi obľúbil, snáď ešte viac ako Classic Chrome.


Obrazový profil Eterna Bleach Bybass je charakteristická nižšou saturáciou a vyšším kontrastom.

Ak radi fotíte do JPG, poteší vás jemnejšie nastavenie parametrov spracovania obrazu. Pri spracovaní RAW priamo vo fotoaparáte môžete ukladať zábery do formátov JPG a aj TIFF, dokonca aj 16-bitový.

X-Trans snímače sa vyznačujú veľkým dynamickým rozsahom a nízkym šumom pri vysokých citlivostiach. Platí to aj pre ten 26 Mpx. Šumom sa treba zaoberať od ISO 1600, kedy ho pri podrobnom skúmaní na monitore už vidíte. Na fotografiách výstavného formátu 70x50 cm ho ale prakticky nezaznamenáte. Tlačiť môžete smelo aj väčšie výtlačky. Len mierne horšie je to pri ISO 3200. Veľmi dobre si prístroj vedie aj pri ISO 6400. Kvalitná tlač do formátu 70x50 cm je bezproblémová. Pri ISO 12 800 je šum už výraznejší, stále ale sú podklady použiteľné aj pre tlač, nebál by som sa ani formátu A3. Tu končí rozumné využitie vysokej citlivosti. Pri ISO 25 600 stále ešte môžete fotografie použiť pre publikovanie na webe a tlač fotografií menšieho formátu. Pri ISO 51200 sa už miera šumu vyrovnáva miere obrazových informácií.

Pozrime sa na dynamický rozsah. To, že ho fotoaparát má, zistíte pri bežnej úprave RAW, kedy vám umožňuje pracovať s korekciou expozície a zachraňovať prepaly a neprekreslené tiene. Fujinky to zvládajú veľmi dobre. Pozrime sa na extrémne prípady.


Záver podexponovaný o -5EV a aj tak je v tieňoch vidno náznak kresby.


Po korekcii v RAW konvertore sa dá expozícia bez problémov napraviť. Svetlá sú takmer bez šumu, ten sa objaví len v zachránených tieňoch.


Digitály horšie zvládajú preexpozíciu, čo je dôvodom prečo sme si zvykli zábery skôr pre istotu podexponovávať. Vo fotoaparáte je tento záber preexponovaný o +2EV, v skutočnosti ale vo svetlách o +4EV.


Prexpozíciu svetiel o +4EV už nezachránite, maximum je +2EV.

Roky sme tu, ale aj inde, riešili problémy s demozaikovaním dát z X-Trans snímačov, ktoré majú inú štruktúru ako rozšírenejšie snímače s Bayerovou maskou. Na fotografiách sa objavoval akvarelový efekt pretekania zelenej farby mimo obrysy a tzv. červíkový efekt. Obidva artefakty sa objavovali aj na záberoch JPG priamo z fotoaparátu, takže nemožno hovoriť o tom, že to bola chyba RAW konvertorov. Fujisti hľadali rôzne postupy, ako sa týchto artefaktov zbaviť alebo ich minimalizovať. Dnes už to nie je potrebné, ak nebudete agresívne pracovať s doostrovaním, spomínaných artefaktov sa obávať už nemusíte.







Video

Úlohou X-T4 je čiastočne nahradiť špecialistu X-H1, ktorý bol prvým modelom s výraznými video ambíciami. Preto má X-T4 niekoľko vylepšení oproti X-T3. Samozrejme je to IBIS stabilizácia a digitálna stabilizácia.

X-T4 ponúka max. 4K rozlíšenie s frekvenciou až 60FPS. Pri najvyššom dátovom toku 200 Mbps dochádza k orezu faktorom 1,18x, čo je stále v medziach normy.

Spomaľovačky môžete robiť vo Full HD rozlíšení frekvenciou až 240FPS, čo je 2x viac ako u predchodcu. Video môžete spomaliť až 10x. Faktor orezu je tu 1,29x.

Medzi ďalšie vylepšenia patrí možnosť záznamu videa na obe karty súčasne a funkcia F-Log View Assist, ktorá vám umožňuje zobraziť normálny kontrast a farby pri zázname pomocou protokolu F-Log.

Ak kombinujete 4K s Full HD spomaľovačkami, môžete pri 4K nastaviť orez 1,29x, aby ste mali pri rôznom rozlíšení konzistentný uhol záberu.

Prístroj má 3,5 mm linkový vstup pre mikrofón a iné zvukové zariadenia. Chýba tu klasicky výstup pre slúchadla, tie je možné pripojiť cez USB adaptér.


Ak mám ako amatér zhodnotiť možnosti a kvalitu videa u X-T4, hodnotím ju kladne. Plusmi sú veľmi dobrá obrazová kvalita, IBIS stabilizácia obrazu, plne otočný displej, dotykové ovládanie, vstup pre mikrofón, vydarené obrazové profily. Náročnejší využijú aj F-Log. Čo sa týka stabilizácie, pri statických záberoch funguje veľmi dobre, pri chôdzi nie je tak plavná ako u konkurencie, ale aj tak vítane redukuje otrasy a robí z nepoužiteľných záberov použiteľné. Ak mi niečo vadí, tak je to občasné poblikávanie expozície, v niektorých situáciách preto nároční filmári siahnu po plne manuálnej kontrole expozície.

Ukážkové video som snímal v 4K 30P rozlíšení s použitím niekoľkých obrazových profilov, vrátane nového Eterna Bleach Bypass. Snímané z ruky, bez statívu alebo gimbalu.


Plusy a mínusy

+  konečne IBIS stabilizácia
+  nová uzávierka s dlhšou životnosťou a tichšia ako u predchodcu
+  vylepšenie ergonómie držania a ovládania
+  plne otočný displej s vyšším rozlíšením
+  vylepšená očnica
+  nová batéria s väčšou výdržou
+  nový profil Eterna Bleach Bypass
+  voliteľná digitálna stabilizácia vo videu
+  duálna nabíjačka
+  WiFi + Bluetooth
+  MY menu
+  nabíjanie a napájanie cez USB (s dostatočne výkonným zdrojom alebo powerbankou)

-  funkcia detekcie očí nie je dostatočne rýchla
-  IBIS nemá deklarovanú účinnosť, aspoň s objektívmi, ktoré som mal k dispozícii
-  výstup na slúchadla len cez USB
-  malý blesk nie je v cene

Záver

Fujifilm X-T4 je pokročilý robustný fotoaparát pre náročných fotografov a videotvorcov, ktorí chcú tú najlepšiu kombináciu digitálneho snímania a analógového ovládania. Prístroj naplno využíva prednosti bezzrkadloviek.

Fuji mi u modelu X-T4 urobilo radosť. Konečne do radu X-T implementovalo stabilizáciu snímača (IBIS) a plne otočný displej. To sú zároveň dve najvýznamnejšie inovácie oproti predchodcom. Zároveň si fotoaparát zachoval hlavné rysy modelového radu X-T, do veľkej miery mechanické ovládanie, obľúbený X-Trans snímač a snáď ešte obľúbenejšie obrazové profily. Je tu minimálne tucet vylepšení, ktoré potešia ale nie sú zásadné.

Oproti modelu X-T3 sa jedná skôr o evolúciu, ako revolúciu. Máme tu rovnaký snímač, procesor, počet zaostrovacích bodov. Neviem, či IBIS a otočný displej sú dôvodmi pre upgrade? Iné je to, ak zvažujete prechod z X-T1/X-T2 alebo nižšieho radu. Tu sa upgrade určite vyplatí.

Fujifilm X-T4 dúfam naznačuje, že IBIS stabilizácia a otočný displej sa stanú u Fujifilmu štandardom. Ak sa pozriem spätne na svoje recenzie, tieto dve funkcie mi vždy najviac chýbali a asi nielen mne. Fujifilm do novinky zakomponoval množstvo prianí užívateľov. X-T4 sa priblížila dokonalosti fotoaparátu s danou koncepciou retro dizajnu a mechanického ovládania. Pod vintage kabátom sa nachádza moderný hardvér a softvér. Určite musím v závere spomenúť, že X-T4 dozrel aj ako videokamera. Vítam rýchle prepínanie medzi foto a videom, pomoc stabilizácie IBIS i digitálnej. Plusom je aj nová batéria s väčšou kapacitou.

K dokonalosti chýba vylepšiť detekciu tváre a očí a potvrdiť papierovú účinnosť IBIS stabilizácie. Verím, že aspoň čiastočne to dokáže niektorý z firmvérov, ktorých sa tento prístroj určite dočká.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
robertondrejovic
2020-06-15 08:00:51
To že fotoaparát nemá nový snímač a hlavne že to ani nie je vôbec potrebné platí už niekoľko rokov pre všetky značky. Ale práve nový snímač bol ešte nedávno ten hlavný dôvod a ťahún na upgrade to že sa zmení ovládanie je skôr na škodu na nové si zase treba zvykať a ostatné nové vlastnosti síce potešia ale dôvod na upgrade veľký nie je. Uznávam majú to výrobcovia fototechniky ťažké čo ešte vymyslieť aby nás to ostrieľaných fotografov skutočne ohúrilo? Obrázok už krajší nebude a veď aj načo naše oči toho už viac na 27 palcovom monitore neuvidia a na výtlačku trebárs A4 už duplovane nie.Iná situácia je samozrejme pre toho kto si kupuje fotoaparát prvý krát.
 
jozef84
2020-06-15 09:20:25
príspevok od: robertondrejovic
To že fotoaparát nemá nový snímač a hlavne že to ani nie je vôbec potrebné platí už niekoľko rokov pre všetky značky. Ale práve nový snímač bol ešte nedávno ten hlavný dôvod a ťahún na upgrade to že sa zmení ovládanie je skôr na škodu na nové si zase treba zvykať a ostatné nové vlastnosti síce potešia ale dôvod na upgrade veľký nie je. Uznávam majú to výrobcovia fototechniky ťažké čo ešte vymyslieť aby nás to ostrieľaných fotografov skutočne ohúrilo? Obrázok už krajší nebude a veď aj načo naše oči toho už viac na 27 palcovom monitore neuvidia a na výtlačku trebárs A4 už duplovane nie.Iná situácia je samozrejme pre toho kto si kupuje fotoaparát prvý krát.
Róber súhlasím s tebou, že ani ja nemám rád, keď si musím zvykať na nové ovládanie. To ma niekedy vytáča, keď potrebujem niečo nastaviť a nemôžem to v menu nájsť a zvykať si na nové postupy.Myslím, že vylepšovať sa vždy dá a nie málo. Stačí pozrieť na fotky aj tu na e-phote a výsledok je mnoho krát aj z nadupaných foťákov a veľmi drahých objektívov omnoho horší, ako z mobilu. Ale to je na dlhšie...Výpočtový výkon foťáky už majú, stačí si zobrať inšpiráciu z niektorých vylepšení výrobcov mobilov a čo dokážu vytrieskať z tých malých čípov a plastových šošoviek. Som zvedavý kto to bude ako prvý, ktorý pošle mechanickú uzávierku do večných lovíšť a nahradí ju centrálnou. Ale to asi musí prísť iný typ obrazového čípu, ktorý bude mať iný systém zberu dát. Otvoria sa nové dvere na zber dát a ich úpravu priamo v nastavení fotoaparátu(napríklad variabilný filter, prechodový filter s možnosťou nastavovania deliacej roviny, sklonu a šírky, nastavení dynamického rozsahu snímky a utlmovania svetlých častí snímku a naopak zosvetlení tmavých časí, bez prepalov a šumu, atď.)Ak by sa dalo priamo riadiť výstup každého pixelu, tak nič tomu nebráni riadiť výsledok každého pixelu. Ďalej Bayerová maska delenia farby a dopočítavania(extrapolácie) farby je priestor, ktorý je síce veľmi dobre funkčný, ale nezodpovedá skutočnosti. Stále tu je chýbajúci faktor, ktorý by umožnil získať nielen energiu z fotónu, ale aj jeho kmitočet a tým aj prislúchajúcu farbu svetla. Sigmu do toho nerátam, aj keď sa tomu dosť blíži. Róbert skús si len porovnať fotky nafotené trebárs po 90 stupňoch dookola a porovnať s tým, ako si to naozaj videl. Darmo použiješ aj polarizačný filter, vždy to musíš "dotvoriť" aby sa to podobalo tomu, ako si to naozaj videl. Zamyslel si sa prečo to tak je? Prečo oko aj keď je to iba jedna maličká "pružná" šošovka, dokáže získať toľko informácií, farieb a dynamického rozsahu?Takže myslím si, že je tam ešte veľký priestor na zlepšovanie...
 
robertondrejovic
2020-06-15 12:09:43
príspevok od: jozef84
Róber súhlasím s tebou, že ani ja nemám rád, keď si musím zvykať na nové ovládanie. To ma niekedy vytáča, keď potrebujem niečo nastaviť a nemôžem to v menu nájsť a zvykať si na nové postupy.Myslím, že vylepšovať sa vždy dá a nie málo. Stačí pozrieť na fotky aj tu na e-phote a výsledok je mnoho krát aj z nadupaných foťákov a veľmi drahých objektívov omnoho horší, ako z mobilu. Ale to je na dlhšie...Výpočtový výkon foťáky už majú, stačí si zobrať inšpiráciu z niektorých vylepšení výrobcov mobilov a čo dokážu vytrieskať z tých malých čípov a plastových šošoviek. Som zvedavý kto to bude ako prvý, ktorý pošle mechanickú uzávierku do večných lovíšť a nahradí ju centrálnou. Ale to asi musí prísť iný typ obrazového čípu, ktorý bude mať iný systém zberu dát. Otvoria sa nové dvere na zber dát a ich úpravu priamo v nastavení fotoaparátu(napríklad variabilný filter, prechodový filter s možnosťou nastavovania deliacej roviny, sklonu a šírky, nastavení dynamického rozsahu snímky a utlmovania svetlých častí snímku a naopak zosvetlení tmavých časí, bez prepalov a šumu, atď.)Ak by sa dalo priamo riadiť výstup každého pixelu, tak nič tomu nebráni riadiť výsledok každého pixelu. Ďalej Bayerová maska delenia farby a dopočítavania(extrapolácie) farby je priestor, ktorý je síce veľmi dobre funkčný, ale nezodpovedá skutočnosti. Stále tu je chýbajúci faktor, ktorý by umožnil získať nielen energiu z fotónu, ale aj jeho kmitočet a tým aj prislúchajúcu farbu svetla. Sigmu do toho nerátam, aj keď sa tomu dosť blíži. Róbert skús si len porovnať fotky nafotené trebárs po 90 stupňoch dookola a porovnať s tým, ako si to naozaj videl. Darmo použiješ aj polarizačný filter, vždy to musíš "dotvoriť" aby sa to podobalo tomu, ako si to naozaj videl. Zamyslel si sa prečo to tak je? Prečo oko aj keď je to iba jedna maličká "pružná" šošovka, dokáže získať toľko informácií, farieb a dynamického rozsahu?Takže myslím si, že je tam ešte veľký priestor na zlepšovanie...
Dobre si to napísal asi takto by mali vyzerať zmeny ktoré by ohúrili tých ktorý už majú niečo odfotené .Bod kedy už nebude čo zmeniť asi neexistuje aj keď si neviem predstaviť aké do očí bijúce zmeny by to mali byť a aké ešte môžu existovať ,ani to čo tu opisuješ by ma samého nenapadlo ,ale to nevadí na to sú iné mozgy môj je na to krátky.
 
jozef84
2020-06-15 13:15:02
príspevok od: robertondrejovic
Dobre si to napísal asi takto by mali vyzerať zmeny ktoré by ohúrili tých ktorý už majú niečo odfotené .Bod kedy už nebude čo zmeniť asi neexistuje aj keď si neviem predstaviť aké do očí bijúce zmeny by to mali byť a aké ešte môžu existovať ,ani to čo tu opisuješ by ma samého nenapadlo ,ale to nevadí na to sú iné mozgy môj je na to krátky.
No je toho ešte viac, čo by sa dalo vylepšiť. Taká "banalita" ako je odraz svetla od čípu na zadnú stranu šošovky objektívu, nie je uspokojivo poriešená.Aj keď pokrok v povlakovaní objektívov je veľký a rieši jednu stranu problému. A nové CSC foťáky s tým môžu mať väčší problém, ako zrkadlovky, lebo majú bližšie zadnú šošovku. Technológie ako zabrániť "úniku" fotónu z čípu späť do objektívu sú, len nie si inplementované do praxe. Číp by v tomto prípade vyzeral čierny, fotón by ostal "uväznený" v "šachte "pixelu". Aj tu je určitý pokrok, lebo medené prepoje sa podarilo dostať za číp a zvýšiť účinnosť využitia svetla a znížiť odrazivosť čípu.Ale ešte stále je to bohužiaľ málo a je tu obrovský priestor. Uvidíme, s čím nás konzervatívni výrobcovia fotoaparátov prekvapia. Zatiaľ ťahajú za kratší koniec a nechávajú obrovský priestor výrobcom mobilov. Tam je trh veľmi dynamický.
 
fatality
2020-06-16 15:56:05
príspevok od: jozef84
No je toho ešte viac, čo by sa dalo vylepšiť. Taká "banalita" ako je odraz svetla od čípu na zadnú stranu šošovky objektívu, nie je uspokojivo poriešená.Aj keď pokrok v povlakovaní objektívov je veľký a rieši jednu stranu problému. A nové CSC foťáky s tým môžu mať väčší problém, ako zrkadlovky, lebo majú bližšie zadnú šošovku. Technológie ako zabrániť "úniku" fotónu z čípu späť do objektívu sú, len nie si inplementované do praxe. Číp by v tomto prípade vyzeral čierny, fotón by ostal "uväznený" v "šachte "pixelu". Aj tu je určitý pokrok, lebo medené prepoje sa podarilo dostať za číp a zvýšiť účinnosť využitia svetla a znížiť odrazivosť čípu.Ale ešte stále je to bohužiaľ málo a je tu obrovský priestor. Uvidíme, s čím nás konzervatívni výrobcovia fotoaparátov prekvapia. Zatiaľ ťahajú za kratší koniec a nechávajú obrovský priestor výrobcom mobilov. Tam je trh veľmi dynamický.
mudro sa tu bavite..len preboha,co je to "číp"? v anglictine je "chip" integrovany obvod,procesor a pod..slovencina to prebrala ako "čip"..a predpokladam,ze sa bavite o snimacom prvku,co je senzor,snimac..a nie "číp".. ..
 
jozef84
2020-06-16 16:42:42
príspevok od: fatality
mudro sa tu bavite..len preboha,co je to "číp"? v anglictine je "chip" integrovany obvod,procesor a pod..slovencina to prebrala ako "čip"..a predpokladam,ze sa bavite o snimacom prvku,co je senzor,snimac..a nie "číp".. ..
Doštuduj si problemamatiku. Tu máš základy o danej problematike:
Snímač obrazu (iné názvy: obrazový snímač, obrazový senzor, obrazový čip, snímací čip) je zariadenie, ktoré sa skladá zo sústavy jednoduchých fotosenzorov (fotodióda, fotorezistor či fototranzistor) a prevádza komplexnejšiu obrazovú informáciu na elektrický signál. Najčastejšie sa používa v digitálnych fotoaparátoch, digitálnych filmových kamerách (videokamerách) alebo iných zariadeniach na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie (počítačové myši, rôzne typy skenerov). Prvé elektronické kamery na záznam obrazu používali na zachytávanie obrazu a jeho prevod na elektrické signály niektorý typ snímacej elektrónky. Tá bola neskôr nahradená kremíkovým mikročipom na báze CCD a neskôr CMOS, NMOS, Live MOS, atď.Dnešné fotoaparáty a kamery (resp. v širšom zmysle všetky zariadenia na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie) používajú v zásade dva druhy obrazových senzorov: typu CCD alebo CMOS. Oba typy sú určené na zachytenie obrazu a jeho prevod do elektrickej podoby/informácie. Z pohľadu samotnej kvality obrazu alebo vernosti farieb ani jedna z týchto technológií neprináša podstatnejšiu výhodu, líšia sa skôr spôsobom výroby a prevádzkovými parametrami.[1]

Každá jednotlivá fotobunka CCD čípu je analógová – pasívna. Elektrický náboj sa vygeneruje až po dopade svetla na ňu, a je reprezentovaný zmenou napätia na kontaktoch fotobunky. Toto napätie je merané ovládacím obvodom a ďalej spracovávané. Výsledkom je digitálna informácia a elektronická podoba obrazu, ktorý dopadol na plochu celej sústavy fotobuniek senzora. CCD číp je pomerne jednoduchý a lacný na výrobu, má však niektoré obmedzenia, najmä z hľadiska rýchlosti.[1]

Obrazový čip typu CMOS má jednotlivé fotobunky aktívne, vyrobené polovodičovou technológiou CMOS. Každá fotobunka je vlastne fotodiódou, cez ktorú periodicky prechádza elektrický impulz. Zmena v jeho veľkosti či inom parametre nastáva v momente, keď na fotodiódu dopadne svetlo. Následne je táto zmena vyhodnocovaná a ďalej spracovávaná podobne, ako v prípade CCD čípu. Táto konštrukcia so sebou prináša niektoré výhody, ale aj nevýhody. Zložitejšia štruktúra samotného obrazového senzora znamená, že jeho výroba je náročnejšia, a teda aj drahšia. Na druhej strane znamená podstatne rýchlejšiu prácu pri snímaní obrazu, čo je často kľúčový faktor pri zázname pohyblivého obrazu, kde CCD technológia naráža na limity.[1]

CCD snímacie čípy sú náchylnejšie k produkcii zvislých šmúh od jasných svetelných zdrojov, najmä ak je senzor preťažený (príliš intenzívnym svetlom), čo pri CMOS senzoroch nie je problém. Na druhej strane, bežné (a lacnejšie) CMOS snímače sú v určitých situáciách náchylné vyprodukovať deformovaný obraz v dôsledku princípu riadkového snímania obrazu.

Momentálne sú vo vývoji hybridné snímacie čípy kombinujúce CCD/CMOS architektúru, označované aj ako "sCMOS,". Vývoj stále prebieha a cieľom je získať výhody oboch technológií.[2]
 
Vixen
2020-06-16 17:06:59
príspevok od: jozef84
Doštuduj si problemamatiku. Tu máš základy o danej problematike:
Snímač obrazu (iné názvy: obrazový snímač, obrazový senzor, obrazový čip, snímací čip) je zariadenie, ktoré sa skladá zo sústavy jednoduchých fotosenzorov (fotodióda, fotorezistor či fototranzistor) a prevádza komplexnejšiu obrazovú informáciu na elektrický signál. Najčastejšie sa používa v digitálnych fotoaparátoch, digitálnych filmových kamerách (videokamerách) alebo iných zariadeniach na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie (počítačové myši, rôzne typy skenerov). Prvé elektronické kamery na záznam obrazu používali na zachytávanie obrazu a jeho prevod na elektrické signály niektorý typ snímacej elektrónky. Tá bola neskôr nahradená kremíkovým mikročipom na báze CCD a neskôr CMOS, NMOS, Live MOS, atď.Dnešné fotoaparáty a kamery (resp. v širšom zmysle všetky zariadenia na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie) používajú v zásade dva druhy obrazových senzorov: typu CCD alebo CMOS. Oba typy sú určené na zachytenie obrazu a jeho prevod do elektrickej podoby/informácie. Z pohľadu samotnej kvality obrazu alebo vernosti farieb ani jedna z týchto technológií neprináša podstatnejšiu výhodu, líšia sa skôr spôsobom výroby a prevádzkovými parametrami.[1]

Každá jednotlivá fotobunka CCD čípu je analógová – pasívna. Elektrický náboj sa vygeneruje až po dopade svetla na ňu, a je reprezentovaný zmenou napätia na kontaktoch fotobunky. Toto napätie je merané ovládacím obvodom a ďalej spracovávané. Výsledkom je digitálna informácia a elektronická podoba obrazu, ktorý dopadol na plochu celej sústavy fotobuniek senzora. CCD číp je pomerne jednoduchý a lacný na výrobu, má však niektoré obmedzenia, najmä z hľadiska rýchlosti.[1]

Obrazový čip typu CMOS má jednotlivé fotobunky aktívne, vyrobené polovodičovou technológiou CMOS. Každá fotobunka je vlastne fotodiódou, cez ktorú periodicky prechádza elektrický impulz. Zmena v jeho veľkosti či inom parametre nastáva v momente, keď na fotodiódu dopadne svetlo. Následne je táto zmena vyhodnocovaná a ďalej spracovávaná podobne, ako v prípade CCD čípu. Táto konštrukcia so sebou prináša niektoré výhody, ale aj nevýhody. Zložitejšia štruktúra samotného obrazového senzora znamená, že jeho výroba je náročnejšia, a teda aj drahšia. Na druhej strane znamená podstatne rýchlejšiu prácu pri snímaní obrazu, čo je často kľúčový faktor pri zázname pohyblivého obrazu, kde CCD technológia naráža na limity.[1]

CCD snímacie čípy sú náchylnejšie k produkcii zvislých šmúh od jasných svetelných zdrojov, najmä ak je senzor preťažený (príliš intenzívnym svetlom), čo pri CMOS senzoroch nie je problém. Na druhej strane, bežné (a lacnejšie) CMOS snímače sú v určitých situáciách náchylné vyprodukovať deformovaný obraz v dôsledku princípu riadkového snímania obrazu.

Momentálne sú vo vývoji hybridné snímacie čípy kombinujúce CCD/CMOS architektúru, označované aj ako "sCMOS,". Vývoj stále prebieha a cieľom je získať výhody oboch technológií.[2]
A ja že je problém v krátkom i a dlhom í v slove čip, a to aha......😃
 
jozef84
2020-06-16 17:24:15
príspevok od: Vixen
A ja že je problém v krátkom i a dlhom í v slove čip, a to aha......😃
Vixen, tiež mám ten pocit.
 
fatality
2020-06-16 21:08:00
príspevok od: jozef84
Doštuduj si problemamatiku. Tu máš základy o danej problematike:
Snímač obrazu (iné názvy: obrazový snímač, obrazový senzor, obrazový čip, snímací čip) je zariadenie, ktoré sa skladá zo sústavy jednoduchých fotosenzorov (fotodióda, fotorezistor či fototranzistor) a prevádza komplexnejšiu obrazovú informáciu na elektrický signál. Najčastejšie sa používa v digitálnych fotoaparátoch, digitálnych filmových kamerách (videokamerách) alebo iných zariadeniach na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie (počítačové myši, rôzne typy skenerov). Prvé elektronické kamery na záznam obrazu používali na zachytávanie obrazu a jeho prevod na elektrické signály niektorý typ snímacej elektrónky. Tá bola neskôr nahradená kremíkovým mikročipom na báze CCD a neskôr CMOS, NMOS, Live MOS, atď.Dnešné fotoaparáty a kamery (resp. v širšom zmysle všetky zariadenia na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie) používajú v zásade dva druhy obrazových senzorov: typu CCD alebo CMOS. Oba typy sú určené na zachytenie obrazu a jeho prevod do elektrickej podoby/informácie. Z pohľadu samotnej kvality obrazu alebo vernosti farieb ani jedna z týchto technológií neprináša podstatnejšiu výhodu, líšia sa skôr spôsobom výroby a prevádzkovými parametrami.[1]

Každá jednotlivá fotobunka CCD čípu je analógová – pasívna. Elektrický náboj sa vygeneruje až po dopade svetla na ňu, a je reprezentovaný zmenou napätia na kontaktoch fotobunky. Toto napätie je merané ovládacím obvodom a ďalej spracovávané. Výsledkom je digitálna informácia a elektronická podoba obrazu, ktorý dopadol na plochu celej sústavy fotobuniek senzora. CCD číp je pomerne jednoduchý a lacný na výrobu, má však niektoré obmedzenia, najmä z hľadiska rýchlosti.[1]

Obrazový čip typu CMOS má jednotlivé fotobunky aktívne, vyrobené polovodičovou technológiou CMOS. Každá fotobunka je vlastne fotodiódou, cez ktorú periodicky prechádza elektrický impulz. Zmena v jeho veľkosti či inom parametre nastáva v momente, keď na fotodiódu dopadne svetlo. Následne je táto zmena vyhodnocovaná a ďalej spracovávaná podobne, ako v prípade CCD čípu. Táto konštrukcia so sebou prináša niektoré výhody, ale aj nevýhody. Zložitejšia štruktúra samotného obrazového senzora znamená, že jeho výroba je náročnejšia, a teda aj drahšia. Na druhej strane znamená podstatne rýchlejšiu prácu pri snímaní obrazu, čo je často kľúčový faktor pri zázname pohyblivého obrazu, kde CCD technológia naráža na limity.[1]

CCD snímacie čípy sú náchylnejšie k produkcii zvislých šmúh od jasných svetelných zdrojov, najmä ak je senzor preťažený (príliš intenzívnym svetlom), čo pri CMOS senzoroch nie je problém. Na druhej strane, bežné (a lacnejšie) CMOS snímače sú v určitých situáciách náchylné vyprodukovať deformovaný obraz v dôsledku princípu riadkového snímania obrazu.

Momentálne sú vo vývoji hybridné snímacie čípy kombinujúce CCD/CMOS architektúru, označované aj ako "sCMOS,". Vývoj stále prebieha a cieľom je získať výhody oboch technológií.[2]
takze v slovencine ak sa jedna o ccd(pasiv) technologiu,je to "číp" a ak o cmos(aktiv),tak je to "čip"?
 
jozef84
2020-06-17 06:55:59
príspevok od: fatality
takze v slovencine ak sa jedna o ccd(pasiv) technologiu,je to "číp" a ak o cmos(aktiv),tak je to "čip"?
, asi tak. Photox je na to väčší odborník ako ja.
 
fatality
2020-06-17 10:21:32
príspevok od: jozef84
, asi tak. Photox je na to väčší odborník ako ja.
tak to by som teda rad vedel,aky "akademik" to vymyslel lebo je to prebrate slovo z anglictiny a pokial viem anglictina nieco take,ako dlhy a kratky "chip" nerozlisuje..nevraviac o tom,ze to trha usi a evokuje čípok.. ..
a inak,ked to uz v nasej milej slovencine takto je,tak si mal v debate vyssie pouzit "čip",kedze ste sa o ccd snimacoch nebavili
 
matpi
2020-06-18 11:06:45
príspevok od: jozef84
Doštuduj si problemamatiku. Tu máš základy o danej problematike:
Snímač obrazu (iné názvy: obrazový snímač, obrazový senzor, obrazový čip, snímací čip) je zariadenie, ktoré sa skladá zo sústavy jednoduchých fotosenzorov (fotodióda, fotorezistor či fototranzistor) a prevádza komplexnejšiu obrazovú informáciu na elektrický signál. Najčastejšie sa používa v digitálnych fotoaparátoch, digitálnych filmových kamerách (videokamerách) alebo iných zariadeniach na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie (počítačové myši, rôzne typy skenerov). Prvé elektronické kamery na záznam obrazu používali na zachytávanie obrazu a jeho prevod na elektrické signály niektorý typ snímacej elektrónky. Tá bola neskôr nahradená kremíkovým mikročipom na báze CCD a neskôr CMOS, NMOS, Live MOS, atď.Dnešné fotoaparáty a kamery (resp. v širšom zmysle všetky zariadenia na zachytávanie komplexnej obrazovej informácie) používajú v zásade dva druhy obrazových senzorov: typu CCD alebo CMOS. Oba typy sú určené na zachytenie obrazu a jeho prevod do elektrickej podoby/informácie. Z pohľadu samotnej kvality obrazu alebo vernosti farieb ani jedna z týchto technológií neprináša podstatnejšiu výhodu, líšia sa skôr spôsobom výroby a prevádzkovými parametrami.[1]

Každá jednotlivá fotobunka CCD čípu je analógová – pasívna. Elektrický náboj sa vygeneruje až po dopade svetla na ňu, a je reprezentovaný zmenou napätia na kontaktoch fotobunky. Toto napätie je merané ovládacím obvodom a ďalej spracovávané. Výsledkom je digitálna informácia a elektronická podoba obrazu, ktorý dopadol na plochu celej sústavy fotobuniek senzora. CCD číp je pomerne jednoduchý a lacný na výrobu, má však niektoré obmedzenia, najmä z hľadiska rýchlosti.[1]

Obrazový čip typu CMOS má jednotlivé fotobunky aktívne, vyrobené polovodičovou technológiou CMOS. Každá fotobunka je vlastne fotodiódou, cez ktorú periodicky prechádza elektrický impulz. Zmena v jeho veľkosti či inom parametre nastáva v momente, keď na fotodiódu dopadne svetlo. Následne je táto zmena vyhodnocovaná a ďalej spracovávaná podobne, ako v prípade CCD čípu. Táto konštrukcia so sebou prináša niektoré výhody, ale aj nevýhody. Zložitejšia štruktúra samotného obrazového senzora znamená, že jeho výroba je náročnejšia, a teda aj drahšia. Na druhej strane znamená podstatne rýchlejšiu prácu pri snímaní obrazu, čo je často kľúčový faktor pri zázname pohyblivého obrazu, kde CCD technológia naráža na limity.[1]

CCD snímacie čípy sú náchylnejšie k produkcii zvislých šmúh od jasných svetelných zdrojov, najmä ak je senzor preťažený (príliš intenzívnym svetlom), čo pri CMOS senzoroch nie je problém. Na druhej strane, bežné (a lacnejšie) CMOS snímače sú v určitých situáciách náchylné vyprodukovať deformovaný obraz v dôsledku princípu riadkového snímania obrazu.

Momentálne sú vo vývoji hybridné snímacie čípy kombinujúce CCD/CMOS architektúru, označované aj ako "sCMOS,". Vývoj stále prebieha a cieľom je získať výhody oboch technológií.[2]
Odkial mas tento zdroj? Vyzera to ako z referaty.sk Vo fotografii sa suciastke zachytavajucej svetlo hovori snimac alebo senzor. To, co informacie zo snimaca prevedie na obraz je čip alebo procesor, resp. cely integrovany obvod. A slovo "číp", ktore je v clanku niekolkokrat, slovencina nepozna. So spojeniami obrazovy cip alebo snimaci cip som sa este nestretol.
 
jozef84
2020-06-18 11:38:31
príspevok od: matpi
Odkial mas tento zdroj? Vyzera to ako z referaty.sk Vo fotografii sa suciastke zachytavajucej svetlo hovori snimac alebo senzor. To, co informacie zo snimaca prevedie na obraz je čip alebo procesor, resp. cely integrovany obvod. A slovo "číp", ktore je v clanku niekolkokrat, slovencina nepozna. So spojeniami obrazovy cip alebo snimaci cip som sa este nestretol.
Jazyková korektúra nebola prevedená, či je to spisovné alebo nie. Myslím, že to bolo z nejakej diplomovej práce asi zo Žiliny, asi dopravná, už si nepamätám. Mal som uviesť aj zdroj. Ospravedlňujem sa.Pre mňa je podstatný obsah a princíp fungovania snímacieho senzora. A myslím, že čipom sa označuje integrovaný obvod, čo snímací senzor spľňa. Pozerám aj na slovenský význam, tak má byť krátke, nie dlhé i. https://slovnik.aktuality.sk/preklad/v/?q=chip
 
matpi
2020-06-18 12:46:26
príspevok od: jozef84
Jazyková korektúra nebola prevedená, či je to spisovné alebo nie. Myslím, že to bolo z nejakej diplomovej práce asi zo Žiliny, asi dopravná, už si nepamätám. Mal som uviesť aj zdroj. Ospravedlňujem sa.Pre mňa je podstatný obsah a princíp fungovania snímacieho senzora. A myslím, že čipom sa označuje integrovaný obvod, čo snímací senzor spľňa. Pozerám aj na slovenský význam, tak má byť krátke, nie dlhé i. https://slovnik.aktuality.sk/preklad/v/?q=chip
Len hovorim, ze vo fotografickej terminologii sa slovo cip nepouziva na pomenovanie snimaca. Ani v slovencine, ani v anglictine. Aj ked technicky to samozrejme, integrovany obvod tiez je.
 
jozef84
2020-06-18 12:56:36
príspevok od: matpi
Len hovorim, ze vo fotografickej terminologii sa slovo cip nepouziva na pomenovanie snimaca. Ani v slovencine, ani v anglictine. Aj ked technicky to samozrejme, integrovany obvod tiez je.
Nie? Prečo? Významovo a prekladovo tomu nič nebráni. V pravidlách slovenského pravopisu tiež nevidím nič, čo by tomu bránilo. Máš nejaký link, kde je to nejak zdôvodnené?
 
fatality
2020-06-18 20:12:54
príspevok od: jozef84
Jazyková korektúra nebola prevedená, či je to spisovné alebo nie. Myslím, že to bolo z nejakej diplomovej práce asi zo Žiliny, asi dopravná, už si nepamätám. Mal som uviesť aj zdroj. Ospravedlňujem sa.Pre mňa je podstatný obsah a princíp fungovania snímacieho senzora. A myslím, že čipom sa označuje integrovaný obvod, čo snímací senzor spľňa. Pozerám aj na slovenský význam, tak má byť krátke, nie dlhé i. https://slovnik.aktuality.sk/preklad/v/?q=chip
a o tom bol moj prvy prispevok.."číp" trha usi..
 
matpi
2020-06-18 23:50:33
príspevok od: jozef84
Nie? Prečo? Významovo a prekladovo tomu nič nebráni. V pravidlách slovenského pravopisu tiež nevidím nič, čo by tomu bránilo. Máš nejaký link, kde je to nejak zdôvodnené?
Jazykovo tomu nic nebrani, len v praxi sa pouzivaju pojmy snimac alebo senzor na vec, na ktoru dopada svetlo a procesor na vec, ktora spracuje obraz. To je cele
 
jozef84
2020-06-19 07:39:24
príspevok od: fatality
a o tom bol moj prvy prispevok.."číp" trha usi..
A v tomto s tebou súhlasím. Má byť krátke "čip".
 
jozef84
2020-06-19 07:42:34
príspevok od: matpi
Jazykovo tomu nic nebrani, len v praxi sa pouzivaju pojmy snimac alebo senzor na vec, na ktoru dopada svetlo a procesor na vec, ktora spracuje obraz. To je cele
tvoju prax rešpektujem.
 
belco
2020-06-19 08:48:31
Páni fakt hodnotná a prinosna diskusia mimo temu. Nechcete si zalozit vlastnu temu, povedzme na modrom konikovi?
 
fatality
2020-06-19 09:41:41
príspevok od: belco
Páni fakt hodnotná a prinosna diskusia mimo temu. Nechcete si zalozit vlastnu temu, povedzme na modrom konikovi?
myslim,ze predchadzajuce prispevky boli k teme blizsie,nez tento tvoj
 
belco
2020-06-20 13:32:18
príspevok od: fatality
myslim,ze predchadzajuce prispevky boli k teme blizsie,nez tento tvoj
Trosku sebareflexie by ti nezaskodilo.
 
fatality
2020-06-20 14:26:40
príspevok od: belco
Trosku sebareflexie by ti nezaskodilo.
pozri,ludia sa tu pod clankom o fotaku(ktory,kupodivu obsahuje snimac bavia o snimaci,potom presli ku gramatike a definicii snimaca..bez tejto debaty by tu nebolo pri novinke x-t4 ani musie zabzucanie..
a ty tychto ludi ironicky posielas na zensky drbnik modry konik..tak kto tu potrebuje sebareflexiu?
 
belco
2020-06-20 23:08:31
príspevok od: fatality
pozri,ludia sa tu pod clankom o fotaku(ktory,kupodivu obsahuje snimac bavia o snimaci,potom presli ku gramatike a definicii snimaca..bez tejto debaty by tu nebolo pri novinke x-t4 ani musie zabzucanie..
a ty tychto ludi ironicky posielas na zensky drbnik modry konik..tak kto tu potrebuje sebareflexiu?
Sledujem tvoje a nielen tvoje reakcie na tomto fore uz nejaku dobu. Ludia tebe podobny su dôvodom upadku tejto stranky. Najviac tu chyba tlacitko, blokovat uzivatela.... bohuzial.
 
fatality
2020-06-21 14:12:21
príspevok od: belco
Sledujem tvoje a nielen tvoje reakcie na tomto fore uz nejaku dobu. Ludia tebe podobny su dôvodom upadku tejto stranky. Najviac tu chyba tlacitko, blokovat uzivatela.... bohuzial.
moje? tak to si ma s niekym pleties..ja akurat,ked viem,poradim,ohodnotim fotku,okomentujem..a ano,obcas sa zapojim do flejmu,co potom vzdy lutujem..berie to cas a nici nervy..
btw.za upadok tejto stranky mozu najma jej majitelia,ale to sa tu uz rozoberalo vela krat..
ps.fakt si myslis,ze ta,podotykam slusna debata,aj ked trochu ot,bola viac od veci,nez tvoj ironicky
prispevok a apel na sebareflexiu?
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2020-07-15 11:51:35
príspevok od: belco
Sledujem tvoje a nielen tvoje reakcie na tomto fore uz nejaku dobu. Ludia tebe podobny su dôvodom upadku tejto stranky. Najviac tu chyba tlacitko, blokovat uzivatela.... bohuzial.
Úplne s tebou súhlasím a som rád, že si sa ozval na tomto fóre. Ja som si chcel kúpiť Fujifilm XT4 a z tejto diskusie som sa o nom nič nedozvedel. Práve kvôli niektorým "mudrlantom" som prestal na tieto diskusie chodievať a dávať svoje komentáre. Ľudia riešia malichernosti a nech napíšeš čokoľvek, budú vždy útočiť. Pozerám, že máš asi rodinku a k životu pristupuješ zodpovedne a tvoje komentáre sú mi preto sympatické. Pokiaľ niekto bude chcieť vedieť detailne informácie z reálneho života s touto bezzrkakadlovkou nech mi kľudne napíše. Fujifilm XT4 mám doma asi 3 týždne a neustále ho testujem. Primárne ju používam hlavne na video. Čo sa týka samotnej recenzie, tak niektoré veci môžem iba potvrdiť. Použitie Detekcia tváre z väčšej diaľky je zatiaľ problém.
 
JohnNewton
2020-07-15 12:42:29
No hlavne, že ste si padli do náručia a našli vinníka za stav na tomto webe.
"Pozerám, že máš asi rodinku a k životu pristupuješ zodpovedne a tvoje komentáre sú mi preto sympatické"

OMG Asi jediný s rodinkou a zodpovedným prístupom.....
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované