Hore

Kritické okienko: Portét rappera

Čo by ste povedali, na čom stojí a padá dobrý portrét?  Obzvlášť ak má ísť o portrét človeka, ktorý je príslušníkom nejakej subkultúry a táto príslušnosť je pre fotografovaného charakteristická? Je to tonálna úprava? Oblečenie? Orez fotografie?

Rozhodne sa tieto veci na celkovom dojme z fotky podieľajú, ale nie sú rozhodujúce. Skúste si v mysli vybaviť,  ktoré z notoricky známych portrétov vo vás zarezonovali a prečo? Obvykle sa nájde jeden spoločný menovateľ, a tým je VÝRAZ portrétovaného.  Na tejto fotografii, zdá sa, je práve tento rozhodujúci prvok popri všetkých ostatných celkom zanedbaný.


Názov fotografie je "Pravdivý argument" Rap grupa.  Z toho vyplýva, že ide o človeka, ktorý sa zaujíma o to či je súčasťou rapovej subkultúry. Čo ale divákovi hovorí jeho výraz tváre na tomto zábere? Ja v ňom čítam toto: „do kelu (alebo pravdepodobnejšie iné slovo), toto fotenie už trvá hrozne dlho a je to hrozná nuda, nejdeme už radšej niekam na pivo?“, prípadne „ok, povedali mi, že mám stáť a nežmurkať, to dám“.  Rozhodne nič, čo by sa spájalo s akoukoľvek zaujímavou emóciou, pocitom, možnosťou sa akýmkoľvek spôsobom s výrazom identifikovať, niečoho sa „chytiť“. Silno pochybujem, že toto bol autorský zámer. Fotografia môže byť zaujímavá po kompozičnej stránke, zaujímavo upravená, orezaná, portrétovaný môže byť dobre "nastajlovaný"... Ak však chýba výraz, chýba najpodstatnejší aspekt dobrého portrétu.

Ďalšie „nedostatky“ fotografie sú  už viac menej minoritné. Napriek tomu ich spomeniem.  Ako prvé sa vynára otázka formátu.  Prečo práve štvorec? Štvorcový formát je silne výtvarný a obvykle sa používa vtedy, ak sa chce podčiarknuť nejaký výtvarný aspekt fotografie (symetria, rozčlenenie fotografie a podobne). V tomto prípade je štvorcový formát skôr na škodu veci.  Portrétovaný je síce umiestnený v akomsi zlatom reze, použitím finálneho štvorcového formátu fotografia ale nepôsobí harmonicky, naopak, umiestnenie je veľmi rušivé. Navyše, nad hlavou portrétovaného je priveľa voľného priestoru, takisto ako aj za ním – a tento priestor nám neprináša žiadne podstatné informácie, iba uberá pozornosť  hlavnému objektu. Pokiaľ už použijeme štvorcový formát, oveľa zmysluplnejšie by bolo jeho využitie na podporenie symetrie.


Pokiaľ chcel autor zachovať efekt stĺporadia v pozadí, mohol tak pokojne urobiť v štandardnom formáte a venovať väčší priestor hlavnému objektu.

Ďalším otáznikom je umiestnenie portrétovaného v prostredí.  Umiestnenie pred stĺpom, ktorý je pomerne rozoznateľný nie je šťastnou voľbou, najmä, ak pravá časť portrétovaného splýva s líniou stĺpu a veľmi výrazne mu „vyrastá“ z hlavy.

Umiestnenie do svetlého priestoru viac vľavo z pohľadu fotografa by odčlenilo fotenú osobu od prostredia a vytvorilo príjemnú „ohraničujúcu“ líniu. Tým  by bolo možné eliminovať svetelný pruh vpravo z pohľadu fotografa, ktorý je tonálne omnoho svetlejší ako samotný objekt a  vyrušuje pozornosť diváka. Prípadne by sa na vykrytie zatienenej časti tváre hodila odrazka, ktorá by zároveň dosvietila výrazné tiene a odčlenila tmavú líniu vlasov od pozadia.

Aj finálna tonálna úprava fotografie neprospieva celkovému dojmu. Výrazná podexpozícia pravdepodobne mala za cieľ vytvorenie ponurejšej atmosféry. Výsledkom je skôr nie veľmi príjemné splývanie tmavých častí fotky. Napríklad na hlave fotografovaného je len veľmi ťažko rozoznať,  kde začína a končí línia vlasov, kde sú okuliare a kde stĺp. Posun do nižšieho kontrastu a mdlých farieb síce pridáva fotografii na statickosti, ak by bol autorským zámerom, mohol by byť fajn, pokiaľ by nezasahoval do farby pleti. V tomto prípade by posunutie expozície, zvýšenie kontrastu a tiež posun do teplejších tónov  fotografii prospelo.

Pri fotografovaní je dobré sa vyvarovať aj ďalších rušivých momentov. Nápisy a veľké obrazce na oblečení budú zásadným spôsobom upútavať pozornosť diváka.Tá sa ihneď presunie od portrétovaného k  textu na obrázku. Hoci v tomto prípade chápem, že nápis na bunde môže mať o portrétovanom istú výpovednú hodnotu. Určite by však fotografia pôsobila lepšie bez nápisu (viď orezy vyššie). Takisto je na autorovi fotky, aby si dal pozor na úpravu oblečenia fotenej osoby – pokrčená látka, šnúrky, vytŕčajúce oblečenie. Avšak  tomto prípade je nerovnomerná kapucňa už len drobnosťou, ktorá by celkovému dojmu z fotografie prospela. Fotografii jednoducho chýba viac dynamiky, výrazu či energie, ktorú by divák očakával pri portrétovaní rappera.

Chcete si aj vy nechať odborne okomentovať svoju fotografiu?

Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom.  Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností, vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.

Autor: Katarína Jesná

www.akf.sk

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
LukiK
2012-05-28 16:09:37
nemalo by byt na portrete nieco ostre napr. oci?
To akoby bolo fotene mobilom.
 
Ultra TXF
2012-05-28 16:10:17
No mne sa najviac páči tá úplne prvá pôvodná fotografia,tonálne i kontrastne.
Čo je asi pravda, je nejaká skrinka alebo dvierka skrinky na stĺpe ,ktoré vyrastajú
chalanovi z hlavy ,ale to by sa dalo "vypečiatkovať" . Inak by som nemenil nič.
 
kozakm
2012-05-28 16:56:17
Taky se mi víc líbí původní snímek, jak kontrastem, tak i kompozičně - netvrdím, že je kompozice kdovíjak skvělá (pocitově by mi víc sedělo místo vpravo, než vlevo), ale je to lepší, než navrhované ořezy.
 
Cako
ocenenie redakciou 2012-05-28 17:02:03
príspevok od: kozakm
Taky se mi víc líbí původní snímek, jak kontrastem, tak i kompozičně - netvrdím, že je kompozice kdovíjak skvělá (pocitově by mi víc sedělo místo vpravo, než vlevo), ale je to lepší, než navrhované ořezy.
no, to je len nazor cloveka na foto...
To si mozme spravit kazdy clanocek, vybrat nejaku foto a napisat co by sme zmenili. Ale stale to bude ako len nas nazor a nemusi to tak byt lepsie. Hmm... neviem aky vyznam bude mat teda toto kriticke okienko Kazdy kto tu bude kritizovat si to spravi ako sa jemu paci. Aj ked, obcas prave len jemu.
 
kozakm
2012-05-28 17:12:49
príspevok od: Cako
no, to je len nazor cloveka na foto...
To si mozme spravit kazdy clanocek, vybrat nejaku foto a napisat co by sme zmenili. Ale stale to bude ako len nas nazor a nemusi to tak byt lepsie. Hmm... neviem aky vyznam bude mat teda toto kriticke okienko Kazdy kto tu bude kritizovat si to spravi ako sa jemu paci. Aj ked, obcas prave len jemu.
Možná by pomohlo vybírat fotky, u kterých je nějaká "objektivnější" chyba. Jinak budou články vždy spíš o pocitech toho kterého hodnotícího.
 
Cako
ocenenie redakciou 2012-05-28 17:17:15
príspevok od: kozakm
Možná by pomohlo vybírat fotky, u kterých je nějaká "objektivnější" chyba. Jinak budou články vždy spíš o pocitech toho kterého hodnotícího.
presne, skor zaciatocnicke fotky kde uz chybu vidi aj menej skuseny, len neviem co to je a ako to zlepsit
 
slavmiro
2012-05-28 17:27:02
príspevok od: kozakm
Možná by pomohlo vybírat fotky, u kterých je nějaká "objektivnější" chyba. Jinak budou články vždy spíš o pocitech toho kterého hodnotícího.
alebo vyziadat od autora foto s vacsim rozlisenim na pripadne vyrezy, suhlas predpokladam/dufam ze bol.
 
kozakm
2012-05-28 17:31:13
príspevok od: slavmiro
alebo vyziadat od autora foto s vacsim rozlisenim na pripadne vyrezy, suhlas predpokladam/dufam ze bol.
Rovnou originál a kritizující by ho mohl zpracovat podle sebe... proč ne.
 
Ultra TXF
2012-05-28 18:40:41
príspevok od: Cako
no, to je len nazor cloveka na foto...
To si mozme spravit kazdy clanocek, vybrat nejaku foto a napisat co by sme zmenili. Ale stale to bude ako len nas nazor a nemusi to tak byt lepsie. Hmm... neviem aky vyznam bude mat teda toto kriticke okienko Kazdy kto tu bude kritizovat si to spravi ako sa jemu paci. Aj ked, obcas prave len jemu.
Toto nie je zrovna fotka ,ktorá by mala "klasické" nedostatky, tu je to skôr o pocite .
Ale určite je takéto okienko zmysluplné a je tu mnoho fotiek,ktoré by boli tutovo vhodnejšie na kritiku ,resp radu ako táto .
 
Manicy
2012-05-28 19:26:41
príspevok od: Cako
no, to je len nazor cloveka na foto...
To si mozme spravit kazdy clanocek, vybrat nejaku foto a napisat co by sme zmenili. Ale stale to bude ako len nas nazor a nemusi to tak byt lepsie. Hmm... neviem aky vyznam bude mat teda toto kriticke okienko Kazdy kto tu bude kritizovat si to spravi ako sa jemu paci. Aj ked, obcas prave len jemu.
zdielam rovnaky nazor.. mne osobne sa fotka paci a prave koli vyrazu ktory som v nej osobne nasiel..
 
inkubbus
2012-05-28 21:38:08
príspevok od: Cako
no, to je len nazor cloveka na foto...
To si mozme spravit kazdy clanocek, vybrat nejaku foto a napisat co by sme zmenili. Ale stale to bude ako len nas nazor a nemusi to tak byt lepsie. Hmm... neviem aky vyznam bude mat teda toto kriticke okienko Kazdy kto tu bude kritizovat si to spravi ako sa jemu paci. Aj ked, obcas prave len jemu.
to nie je len názor človeka na foto ale hlavne otvára ostatným nový pohľad a spôsob ako fotografiu vnímať. to že je to neostré vie skritizovať každý ale zdôvodniť prečo sú tam také farby ako sú, prečo zvoliť taký a onaký formát, prečo to nie je kompozične v poriadku a podobne už každý nedokáže. aj keď to nejak pocitovo vníma že je to zle, nevie to pomenovať. takže ja si myslím, že toto bude poučné aj pre "profíkov"
 
bobo222
2012-05-29 07:48:35
Neostrosť u portrétov, ak je rozumne využitá akceptujem, ale stĺp rastúci z hlavy mi vadí tak akosi vždy, a to aj keď je rozmachlený mimo HO...
 
jojooff
2012-05-29 13:02:44
Ja by som sa tiež priklonil k názoru že by hodnotiaci vedel názorne s master fotky urobiť viac ukážok, čím by ostatným ukázal názorne kde čo prečo orezať, rozostriť, pridať ubrať ..Inak sa veľmi teším tejto aktivite. Všetci sa učíme a práve preto sme tu na tomto webe. Nie preto aby sme boli iba pochválení ale i karhaní a poučení. Týmto chcem veľmi poďakovať ľudom ktorí si nájdu čas toto pre nás robiť.
 
j.a.r.o.
2012-05-29 15:55:32
Teším sa na pokračovanie.
 
Pacho225
2012-06-01 19:14:18
ten musel byť dobre zhulený...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia