Korekcia rybieho oka
Rybie oko je zaužívané označenie špeciálnych objektívov, pre ktoré je charakteristický extrémne široký uhol záberu a výrazné sférické skreslenie.
Rybie oko je zaužívané označenie špeciálnych objektívov, pre ktoré je charakteristický extrémne široký uhol záberu a výrazné sférické skreslenie.
Fotograf svoju výbavu objektívov časom mení a dopĺňa, podľa toho ako rastú jeho nároky na obrazovú kvalitu, akej téme sa venuje alebo aký chce dať výraz svojim fotografiám.
Chceli by ste kúpiť objektív, ale pri pohľade na názov Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR DiII LD Aspherical (IF) sa vám ježia vlasy?
Neviete aký je rozdiel medzi 50mm a 100mm objektívom, aké má podanie priestoru a perspektívy pri portrétovaní? Chcete vedieť, ako môžeme odpichnúť od pozadia obyčajným seťákom typu 18-105 VR? Tento článok je v tom prípade pre vás.
Aký to má „zoom" je najčastejšia otázka ľudí, ktorí vám v rukách vidia veľký fotoaparát - zrkadlovku.
Už niekoľkokrát som vo fóre čítal, že niektorí z vás si kúpili teleobjektív, párkrát ho vyskúšali a zatvorili do skrine. Zistili, že nepotrebujú až tak často fotiť vzdialené objekty. Marketing výrobcov nás však utvrdzuje v tom, že hlavná funkcia teleobjektívu je práve približovanie.
Aj vy hľadáte odpoveď na otázku, čo vypovedá hodnota optického zoomu o objektíve?
Myslíte si, že už je najvyšší čas začať fotiť portréty s vysokosvetelným objektívom alebo užiť si tých krásne „odpichnutých“ motívov od pozadia? Chcete dostať trochu atmosféry do fotografií a prestať blýskať ako o dušu pri fotení v interiéroch? Brúsite si zuby na nejaké chrumkavé pevné ohnisko? Zdá sa, že pevné objektívy majú len samé kladné vlastnosti ako sú ostrosť, svetelnosť, pekný bokeh a okrem zoomu im…
Prvý článok zo série o praktickom využití objektívov. Postupne si predstavíme objektívy od najširšieho uhlu záberu po najužší a na koniec si necháme špeciálne objektívy.
Prečo nie sú objektívy dokonalé? Pretože ich konštrukciu obmedzujú fyzikálne vlastnosti reálnych materiálov.
Automatické zaostrovanie je dnes samozrejmosťou. Nikon vyrába AF objektívy od polovičky osemdesiatych rokov. Nie každý však bude automaticky zaostrovať s každou zrkadlovkou.
Výrobcovia fotoaparátov sa predháňajú v tom, ktorý ponúkne lepší fotoaparát. Skúsení fotografi vedie, že ten je nanič, bez ponuky kvalitných objektívov. Nikon v posledných rokoch usilovne pracoval na skompletizovaní portfólia objektívov pre amatérske plnoformátové zrkadlovky, čím predbehol konkurenčný Canon a Sony.
Objektív s ohniskom 50 mm a svetelnosťou F/1,8 je azda najlacnejšie “pevné” sklo. Niekedy lacnejšie než najlacnejší setový objektív. Je to ale pán objektív prekonávajúci seťák o niekoľko tried. Ako vôbec môže byť tak lacný?
Superširokouhlé a širokouhlé objektívy patria medzi najobľúbenejšie. Zvýrazňujú perspektívu, poskytujú široký uhol záberu a veľkú hĺbku ostrosti.
Posledný krát o setových objektívoch. Plním sľub a prinášam vám niekoľko rád, ako aj so setovým objektívom snímať atraktívne fotografie.
Jedna z vecí, ktorá každého zaujíma pri výbere fotoaparátu, je zoom. Obvykle platí, že drahšie fotoaparáty majú „väčší“ zoom a tento fakt je obvykle aj veľmi dôsledne spropagovaný. Ale čo vlastne znamená?
Iste mnoho z vás vlastní ešte starý analógový fotoaparát, prípadne aj s nejakým optickým príslušenstvom. O znovuzrodení analógovej fotografie sa tu už popísalo mnoho, no je možné vzkriesiť i samotné staré objektívy (pozn. v článku označované aj ako manuálne objektívy) z analógových fotoaparátov a využiť ich na moderných digitáloch?
Väčšina fotografov sa nevyhne použitiu širokouhlého objektívu. Aké ohnisko je najuniverzálnejšie? Aký minimálny uhol záberu potrebujeme, aby sa nám nestávalo, že častejšie sa niečo nezmestí do záberu?
Za základný považujeme 50 mm objektív, respektíve jeho ekvivalent (podľa veľkosti snímača). Základný objektív má perspektívu podobnú tomu, ako ju vnímame okom. V minulosti sa veľa fotoaparátov predávalo v sete s 50 mm objektívom.
I keď sa hovorí, že fotku robí fotograf, určitý typ záberov bez špeciálnej techniky neurobíte. Niekedy platí, že si za efekt poriadne priplatíte.
Trochu zavádzajúci názov kategórie objektívov, o ktorých vo všeobecnosti hovoríme ako o “dlhých sklách”, čiže teleobjektívoch. Teleobjektívy rozdeľujeme do troch kategórií: krátke teleobjektívy, dlhé (štandardné) teleobjektívy a superteleobjektívy. V tomto článku sa budeme venovať “kratším” ohniskám.
Seťák, slovo vyslovované s určitým opovrhovaním, podobne ako bezdomovec, hemeroidy, či verejné WC. Zaslúži si to? A odkiaľ sa to slovo vzalo?
Pri adaptovaní objektívov s iným ako F bajonetom nemáte príliš na výber. Objektívy so závitom M42 sú u nás dostupné a ľahko cez redukciu nasaditeľné na digitálne zrkadlovky Nikon.
Po priclonení objektívu sa zlepšia jeho optické kvality, za určitou hranicou už dochádza k degradácii obrazu. Pozrime sa na to, ako jednoducho zistiť vlastnosti svojich objektívov.
Setovými objektívmi som nafotil tisíce fotografii, dokonca aj zopár dobrých. Napriek tomu ich nemám príliš v láske. Áno minule som písal, že poznáme aj kvalitné setové objektívy. Tak v čom je problém?
Nikon patrí medzi popredných výrobcov objektívov. Za 80 rokov ich vyrobil cez 80 miliónov. Pripravili sme pre vás malého sprievodcu objekívmi Nikon.
V úvodnej časti nového seriálu si vysvetlíme, ako sa rozdeľujú objektívy pre fotoaparáty Sony podľa typu bajonetu.
Moderné objektívy sú oveľa viac odolnejšie proti vzniku reflexov a difúzovania na šošovkách, ako v minulosti, ale dokonalé nie sú. Svetlo sa láme na povrchoch šošoviek a zároveň sa odráža od stien tubusu objektívu, či dokonca od snímača.
Bokeh ovplyvňuje niekoľko parametrov, jedným z nich je tvar otvoru clony.
Pravidelne sa vo fóre objavujú otázky, či má zmysel používať ochranný filter. Vždy je niekto pre a niekto proti. Ja som vždy pre. Za mojim názorom nie je ani tak logika, ako prax. Len málo fotografov má v tomto smere toľko skúseností ako ja. To nie je vychvaľovanie sa, ale fakt. Vypočujte si, prečo tak apelujem na mechanickú ochranu objektívu.
Teraz je ten správny čas nahradiť setový transfokátor trojicou pevných objektívov. Prinesú vám vyššiu kvalitu, lepšiu svetelnosť a nové možnosti snímania.
Článok o prevodníkoch na SONY a7-kách som publikoval prednedávnom, chcel by som sa však špeciálne povenovať ešte prevodníkom od SONY.
O manuálnych objektívoch sa už napísalo hrozne veľa a asi sa aj ešte veľmi veľa napísať dá. Ja sa na to pozriem zo strany full framových mirror less fotoaparátov zo série a7-čiek od SONY.
Toto nie je podtitul ďalšieho filmu o Transformeroch. Zamyslíme sa nad objektívmi rozdielnej konštrukcie a ich využitím v praxi.
Takmer každý si svoj prvý fotoaparát kúpi s tzv. setovým objektívom. Niečím musí začať a setový objektív je cenovo zvýhodnený.
Ako a čím fotografovať portréty, nie je dané. Ak to s objektívmi viete, môžete použiť rybie oko i superteleobjektív.
Svetelnosť objektívov ovplyvňuje to, ako ich môžeme využívať. Dobrá, alebo výborná svetelnosť sa bohužiaľ odzrkadľuje na cene objektívov. My sa pozrieme na to, ako v praxi ovplyvňuje expozíciu.
Keď som pred pár mesiacmi písal o tom, že je správne, ak Canon, Nikon a Panasonic zmenili bajonet, keď predstavili svoje FF bezzrkadlovky, vedel som, že to povedie k lepším objektívom.
Pred vyše rokom Canon predstavil úplne nový systém plnoformátových bezzrkadloviek s novým bajonetom, ktorý sa výrazne odlišuje od najrozšírenejšieho Canon bajonetu EF. Nezaškodí si pripomenúť, aké bajonety Canon používa, čo vyčítame z popisu objektívu a aké skraty Canon používa. V článku nie sú preberané cinematické objektívy.
Sú tri objektívy, respektíve ohniskové dĺžky, ktoré nazývame “svätá trojica”.
Viacerým fotografom by sa zišiel výkonný teleobjektív s veľkým priblížením. Chcú fotografovať šport, divoké zvieratá, vtáky alebo Mesiac.
V článku o druhom objektíve, ktorý by ste si mali kúpiť, ak sa chcete fotografii venovať serióznejšie, sme si vymenovali objektívy, ktoré si začiatočník-amatér dokupuje najčastejšie.
ČLÁNKY - aktuálne diskutované